Technologie wordt één van de belangrijkste pijlers om bezoekers van jouw beursstand te boeien. Nu een groot aantal innovatieve technologieën zoals AR (augmented reality) en VR (virtual reality) hun weg vinden in de beurzensector, kan het lastig zijn om de juiste technologie te vinden die relevant is voor jouw publiek. Gelukkig hebben wij deze technologieën stuk voor stuk onderzocht. We hebben de laatste innovaties die hun weg beginnen te vinden in de handen van merken en marketeers stuk voor stuk bekeken en zeven technologieën geselecteerd die flexibel genoeg zijn om in de meeste beursstand ontwerpen toegepast te worden.
1. Project mapping
Project mapping is al in gebruik bij verschillende merken en adverteerders. Dit is een vorm van augmented spatial reality, wat een 3D visuele projectie op een 3D oppervlak oplevert. Deze projectie kan vrijwel alles zijn wat het merk wenst, van eenvoudige alledaagse objecten tot hele landschappen. Wat deze technologie uniek maakt, is dat het past bij de afmetingen en de grootte van het oppervlak waarop het geprojecteerd wordt.
Adverteerders gebruiken het vaak om optische illusies te creëren, zoals de illusie van beweging in stilstaande objecten. In combinatie met audio- en visuele feedback kan het een levensechte ervaring creëren voor de bezoekers van een stand. Het mooiste is dat, in tegenstelling tot VR of AR, die zich beperken tot handheld technologie zoals smartphones en headsets, het in kaart brengen van projecties geen enkele investering van de bezoeker vereist. Dit maakt het een unieke optie die direct toepasbaar kan zijn op jouw beursstand.
2. Virtuele muren
Bewegingsgevoelige virtuele wanden veranderen de wanden van jouw beursstand in een interactieve belevenis. Door gebruik te maken van LED- en projectieschermen kan je een digitaal canvas creëren voor jouw bezoekers. Een virtuele wand heeft verschillende toepassingen:
• Bezoekers kunnen er berichten mee schrijven, tekenen, of touch- and tap-games spelen.
• De gebruikers kunnen hun creatieve kant tonen door een sneeuwpop opnieuw te creëren (in het geval van een Kerstmis thema) of hun virtuele fiets aan te passen (als een bedrijf fietsen verkoopt).
Virtuele muren zijn op deze manier erg indrukwekkend! Jouw beurs gasten zullen veel plezier beleven op een visueel aantrekkelijke manier.
3. Interactieve vloeren
Heb je ooit naar de vloer gekeken waarop je loopt? De vloer is één van de minst ondoordachte aspecten van een beursstand. Maar je kunt er wel het meest interactieve deel van de stand van maken.
Door kubusvormige LED-lampen met bewegingssensoren te installeren die beweging opvangen, kan je de kleur van de vloer veranderen wanneer bezoekers erop lopen. Door gebruik te maken van responsive LED-vloeren op de beursstand, kan je jouw deelnemers op creatieve wijze verbazen. Je kunt ook een eigen, unieke merk gerelateerde, versie van twister of een dansspel integreren voor extra interactie met bezoekers.
4. Beacons
De door smartwatches geliefde beacons zijn kleine draadloze zenders die radiosignalen uitzenden naar Bluetooth-apparaten in de omgeving. Dit kunnen smartphones, smartwatches of zelfs tablets zijn. Elke beacon zendt een uniek ID-nummer naar een slim apparaat; zo weet jouw smartphone of tablet dat dit een beacon is van een bepaald merk.
Hoe gaat een beacon om met een bezoeker? Het hangt af van wat het geprogrammeerd is om te doen. Het kan promotiecodes, kortingsbonnen, en flash-deals aanbieden. Tevens kan het bezoekers helpen navigeren naar hun gewenste beursstand.
De waarde van deze tool uit zich in het feit dat er op lokaal niveau met de bezoeker gecommuniceerd kan worden, dit is meteen de reden dat exposanten en beursorganisatoren steeds vaker inspringen op het gebruik van beacons bij het ontwerpen van de beursstand.
Beacons helpen hen verbinding te maken met de aanwezigen en feedback te verzamelen in real time voor het verbeteren van de ervaring van bezoekers.
Het biedt exposanten de mogelijkheid om bezoekers op de hoogte te brengen van aanbiedingen en evenementen op de beurs en laat je gepersonaliseerde berichten creëren voor deelnemers.
5. AR en VR
Zowel augmented reality als virtual reality creëren eindeloze mogelijkheden om bezoekers bij jouw merk te betrekken. AR/VR hardware stelt je in staat om een driedimensionale ervaring van een locatie of evenement te creëren. AR- en VR-technologie biedt jouw bezoekers next-level engagement. Met VR en AR kan je de volgende activiteiten beter uitvoeren:
Productdemonstraties: Producten zoals auto's en fietsen zijn moeilijk te presenteren; bedrijven moeten vaak grote ruimtes reserveren om hun voertuigen te presenteren. AR en VR zijn voor dergelijke producten dé oplossing. Het stelt bezoekers in staat om het product van het bedrijf te verkennen en ermee te communiceren op een handheld apparaat zoals een tablet of AR-bril.
Gamificatie: Van jouw merkervaring een educatief spel maken is één van de beste manieren om klanten te betrekken bij jouw merk. Games vereisen actieve deelname omdat de gebruiker vooraf bepaalde acties moet uitvoeren om zijn score te verhogen of een prijs te winnen. Zo kan je hun volledige aandacht krijgen, wat betekent dat ze jouw merk ook na het verlaten van de stand zullen onthouden.
AR Photo Booth/Mirror: Een fotocabine die gebruik maakt van geavanceerde gezichtsherkenning, zodat de kijker zichzelf kan zien in een reflectie die wordt verrijkt met extra effecten. Toepassingen zoals Google Lens en Snapchat gebruiken dit al op een basisniveau. Maar voor de beursvloer is er een geavanceerde versie van dit stukje techniek waarmee gebruikers zich kunnen projecteren op prachtige landschappen en nieuwe kleding en make-up kunnen uitproberen. Deze virtuele spiegel is een snelle en leuke manier om jouw merk te promoten.
6. 4D storytelling door middel van multi-sensory installaties
Je hebt hier waarschijnlijk al van geproefd in 4D theaters, zo niet, dan mis je een hele ervaring. Deze multidimensionale ervaringen maken gebruik van een 360-graden projectie-omgeving om een mix van geluiden, geuren, en feedback te creëren. Deze ervaring schetst het merk in de psyche van de gebruiker. Een uitstekend voorbeeld hiervan is Berkley's Out of the Blue ervaring voor hun drankjes. Deze ervaring is ontworpen om de smaak van hun drankjes te verhogen door gebruik te maken van 4D technologie. Elke keer dat de gebruiker een ander drankje probeerde, werd hij ondergedompeld in een andere multisensorische ervaring.
7. Productpresentatie via een digitaal display
Met behulp van een combinatie van technologieën zoals motion-sensing LCD-schermen en interactieve spiegel schermen kan je een digitaal display voor productpresentatie creëren. In tegenstelling tot een traditioneel display kan een digitaal display in real time worden aangepast. Je verandert de kleur, het uiterlijk en het geluid van het scherm, waardoor het fris en dynamisch blijft voor bezoekers. Er zijn verschillende soorten technologieën die je kunt gebruiken als digitaal display:
Digitaal glas: Een groot digitaal glas met multi-touch mogelijkheid, dit grote aanraakscherm kan worden gebruikt om jouw product met zijn functies, zoals een digitale presentatie, weer te geven.
Transparant LCD-scherm: Dit unieke stukje technologie moet dienen als een digitale overlay voor jouw echte producten. Zo kun je jouw product display uitbreiden met een virtuele interface. Deze mix van digitale en real-life producten zal het publiek zeker verbazen en jouw producten beter laten ervaren door de bezoeker.
Het aantrekken van bezoekers naar jouw beursstand vereist veel creativiteit. Het is hard werken, maar met de juiste technologieën kun je niet alleen jouw bezoekers erbij betrekken, maar er ook voor zorgen dat jouw merk top-of-mind is bij de bezoekers.