Al is je beursstand nog zo mooi, als bezoekers hem voorbij lopen koop je er niets voor. Met een interactieve beursstand werf je meer bezoekers en klanten. In dit artikel ontdek je hoe.
Zien eten doet eten, luidt een bekende uitdrukking in de horecawereld. Bij beursmarketing gaat hij ook op. Een levendige beursstand met veel bezoekers trekt nieuwe geïnteresseerden aan. Interactie in je beursstand krijg je echter niet vanzelf. Met deze tips en suggesties lukt het gegarandeerd.
Interactieve beursstand begint met een plan
Meer Interactie op je beursstand begint met een goede voorbereiding. Consequente pre-show marketing is daarvan een belangrijk onderdeel. Breng ruim van tevoren klanten en mogelijk geïnteresseerden op de hoogte van je beursdeelname. Dit kan per e-mail en post. Het laatste is duurder, maar persoonlijker. Helemaal als je het in de vorm van een handgeschreven brief of kaart doet.
Deel niet alleen mee dat je op een aanstaande beurs staat, maar geef ook redenen waarom mensen je beursstand zouden moeten bezoeken. Wat levert een bezoek hen op? Hoe maak je hun leven leuker? En hoe kun je hun nieuwsgierigheid te prikkelen? Mensen nemen beslissingen voor 95% procent op gevoel, dus speel daar op in. Bijvoorbeeld met het vooruitzicht van een spectaculaire productlancering.
In de voorbereidingsfase kun je ook informeren naar de promotiemogelijkheden via de beursorganisatie. Wellicht kun je tegen betaling adverteren meeliften met hun uitingen, zoals nieuwsbrieven, website, beurscatalogus en vakblad.
Stel interactie centraal op een interactieve beursstand
Wil je meer interactie in je beursstand, dan valt en staat dat bij de bezoekers. Bied ze alle mogelijkheden om in contact te komen met je medewerkers, producten en diensten. Schakel hier eventueel extra beursbemanningvoor in en pas de inrichting van je beursstand erop aan.
Interactie moet ook geen doel op zich zijn, want uiteindelijk draait een beursdeelname om ‘verkopen’. Of dat nou direct of op termijn via het werven en opvolgen van leads is. Zorg daarom dat de interactie je beursdoelen ondersteunt en aansluit op de gekozen marketingstrategie. Waardevolle interactie is meer dan een ‘gimmick’.
Interactieve beursstand begint bij bepalen budget
Meer interactie creëren kost geld. Mogelijk wil je speciale attributen huren, een prijs weggeven of extra personeel inschakelen. Houd hier rekening mee bij het bepalen en besteden van je budget. Moet je besparen, doe dit dan bij voorkeur niet op het ontwerp en de aankleding van je stand. Dit is het eerste dat beursbezoekers zien en waarmee je de aandacht trekt.
Gegarandeerd succesvolle activiteiten voor een interactieve beursstand
Er zijn verschillende activiteiten waarmee je meer interactie krijgt op je website. We zetten de leukste op een rij.
Zoek je partner
Een origineel idee om bezoekers te betrekken bij je stand is ‘zoek je partner’. Bij deze activiteit laat je deelnemers op zoek gaan naar hun duopartner.
Plak een sticker met een opvallend logo, cijfer of symbool op de kleding van een deelnemer. Vinden ze elders op de beurs een bezoeker met dezelfde sticker en komen ze samen naar de stand, dan winnen ze een prijs. Als je zorgt voor een opvallende sticker met duidelijk bedrijfslogo val je meteen extra op.
Rad van fortuin
Het Rad van fortuin is een klassieker en niet zonder reden: het blijft leuk. Deel lootjes uit, draai aan het wiel en kijk op welk nummer de prijs valt.
Heb je geen fysiek rad? Op wheeldecide.com vind je een digitale variant en de vragen kun je zelf aanpassen. Bied bijvoorbeeld meerdere giveaways aan en laat een standbezoeker met een virtuele draai bepalen welke prijs hij wint. Uiteraard na achterlating van zijn contactgegevens.
Fotowedstrijd
Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een smartphone met een goede camera. Organiseer een fotowedstrijd rond je producten en diensten en laat bezoekers afbeeldingen met een speciale #hashtag delen via Facebook, Twitter of Instagram. Beloon de mooiste foto’s met een leuke prijs en toon ze op een groot scherm in je stand.
Op maat gemaakte kennisquiz
Een kennisquiz waarbij je een prijs kunt winnen werkt altijd. Spits de vragen toe op je branche en zorg dat iedereen iets kan winnen. Geef bijvoorbeeld ook prijzen weg voor het creatiefste antwoord of de grootste pechvogel.
Computergame
Een eenvoudig en interactief computerspel is ook een mooie manier om beursbezoekers te betrekken bij je stand. Het leukste zijn sociale games die je tegen elkaar speelt. Dar zorgt meteen voor competitie en toeschouwers die zich ermee gaan bemoeien.
Oude computergames werken ook goed. Denk aan Pacman, Arkanoid of Tetris op een grote. De bezoeker met de hoogste score van de dag krijgt een beloning. Maak tijdens het spelen foto’s en deel ze via social media. Dat vergroot weer je zichtbaarheid.
Grabbel een prijs
Heb je weinig budget voor meer interactie in je beursstand, dan kun je altijd teruggrijpen op de klassiekers. Laat bezoekers bijvoorbeeld een prijs grabbelen in ruil voor een visitekaartje. Of laat ze raden hoeveel knikkers er in een viskom zitten. Origineel is anders, maar het werkt nog steeds.
Leuke prijzen maken interactieve beursstand af
Hoe leuk je spel of activiteit ook is, een extra stimulans om mee te doen kan nooit kwaad. Wat zijn goede prijzen? Geld werkt waarschijnlijk het beste, maar heeft weinig raakvlak met je product of dienst. Hecht je daar meer belang aan, dan kun je ook kiezen voor jouw product, een (uitprobeerversie) van een dienst of gratis consultancy.
Wat de prijs ook is: zorg dat iedereen iets wint, al is het maar een kleinigheid. Dit zorgt voor wederkerigheid en deelnemers verlaten je stand met een glimlach.
Interactieve beursstand vergroot betrokkenheid en rendement
Met een interactieve beursstand kun je op een prettige en laagdrempelige manier informatie verzamelen. Houd daarbij in het achterhoofd dat je dit met een reden doet: het streven naar langdurige zakelijke relaties. Koppel daarom interactie aan je beursdoelen en schep de juiste voorwaarden. Dan staat niets je beurssucces meer in de weg.
Heb je zelf suggesties voor meer interactie op de beursvloer? Deel ze met onze lezers en laat een reactie achter. Samen weten we meer.