Opvallen op een beurs, congres of evenement is niet zo eenvoudig. Want hoe trek je nou de aandacht van beursbezoekers? De gebruikte kleuren van de beursstand spelen in ieder geval een belangrijke rol spelen. Door verkeerd kleurgebruik bij zowel het (stand)ontwerp als bij beurskleding van de standbemanning, slaan exposanten de plank soms mis.
Kleuren spelen in op ons collectieve onbewuste
Maar is de keuze van de juiste kleur dan zo belangrijk? Om deze vraag te beantwoorden heb ik de psychologie boeken er even op na geslagen. Zo introduceerde Carl Gustav Jung ooit het concept van de ‘Archetypen’. Hij ontdekte dat er universele rollen zijn waar alle menselijke karakters uit opgebouwd zijn. Deze rollen zijn te vergelijken met de drie primaire kleuren; Rood, Groen en Blauw (RGB). Deze oerkarakters zijn volgens Carl aanwezig in ons collectieve onbewuste. Dit maakt dat wij mensen door alle “Archetypes” kunnen worden aangetrokken.
Welke kleurvarianten zijn er?
In basis zijn er 8 kleuren waar ons onderbewuste iets mee doet. Hierbij een overzicht van deze kleuren en een beschrijving van het onderbewuste onderdeel dat deze kleuren oproepen.
Een succesvolle beursdeelname is een optelsom van factoren
Maar gaat het bij een succesvolle beursstand dan voornamelijk om het kleurgebruik? Nee natuurlijk niet. Naast kleurgebruik zijn vooral ook een goed getrainde standbemanning, een aantrekkelijk beursstand concept en een heldere communicatie de ingrediënten voor een geslaagde beurs. Maak als het gaat om het kleurgebruik van uw stand wel keuzes. En laat u niet verleiden om meerdere kleuren te combineren. Kies die kleur die het beste vertelt wie u bent en wat u doet en wees daarin consequent. Dus als het thema van uw beurs bijvoorbeeld “ontzorgen” is dan zou ik adviseren om een frisgroene stand te combineren met frisgroene overhemden of blouses voor de standbemanning. En als diezelfde standbemanning dan ook nog eens frisgroene kiwi’s of Granny Smith appels op de stand uitdeelt dan zit u zeker goed.