Waarom en waarvoor. Aan deze twee woorden geven veel mensen waarschijnlijk dezelfde betekenis. Het zijn twee woorden ook waarbij elke deelnemer aan beurzen (of iedereen die van plan is dit te gaan doen) eigenlijk even stil zou moeten staan. Stil staan bij de eigen, afzonderlijke betekenis ervan. Laten we eerst het woord ‘waarom’ eens nader bekijken.
Waarom deelnemen aan een beurs?
Als u beursdeelname overweegt, stel uzelf dan eerst de vraag; waarom wil ik eigenlijk deelnemen aan een beurs? Waarom kies ik nou juist het marketing instrument “beursdeelname” om mijn bedrijfsdoelstellingen te helpen realiseren? En wat zijn de alternatieven?
Deze vragen raken namelijk de kern van uw inspanningen en uw bedrijfsvoering. Want behalve door deel te nemen aan een beurs kunt u uw diensten, uw producten of uw bedrijf natuurlijk ook op andere manieren onder de aandacht kunt brengen. Deelnemen aan beurzen kost tijd, geld en energie en daarom is het goed om een weloverwogen keuze te maken. Dus nogmaals, waarom zou u kiezen voor het deelnemen aan een beurs?
De belangrijkste reden voor u om deel te nemen aan een beurs is vermoedelijk omdat u uw doelgroep wilt bereiken. Bereiken in de zin van met hen in contact komen (of kunnen komen), maar ook bereiken als het gaat om het overbrengen van uw boodschap bij hen.
Kies de juiste beurs
Als u de juiste beurs selecteert dan is uw doelgroep daar volop aanwezig. De kans om daarmee in contact te komen is dus ook groot. Want het deelnemen aan beurzen biedt u een combinatie van drie verschillende communicatie facetten. En juist die combinatie maakt dat het deelnemen aan beurzen u unieke kansen biedt;
- Face-to-face contact
- 3-dimensionale presentatiemogelijkheden
- beïnvloeding van alle zintuigen.
Deelnemen aan een beurs biedt u dus unieke mogelijkheden om op onderscheidende wijze te communiceren!
Is een beurs voor iedereen the place to be?
Is een beurs dan voor alle bedrijven ‘the place to be’? Nou, daar ben ik niet van overtuigd. Er zitten namelijk ook een aantal valkuilen aan het deelnemen aan beurzen. Want als u meedoet aan beurzen, dan bent u volop in de picture en begeeft u zich aan de frontlinie van het zakendoen. En daar wordt uw imago gemaakt…of gekraakt. U doet er daarom verstandig aan er voor te zorgen dat u op alle genoemde communicatie facetten zeer goed presteert.
Waarvoor beursdeelname?
En dan nu over het waarvoor van het deelnemen aan beurzen. Waarvoor heeft niets met de beurs als marketing instrument te maken. Want waarvoor, dat gaat alleen over u. Waarvoor betekent: voor wat doen we mee? Wat willen we dat deze beursdeelname ons gaat opleveren? Uw antwoord op de vraag (hoe specifieker hoe beter) waarvoor u mee doet, is vervolgens uw leidraad voor hoe u meedoet. Uw antwoord is uw leidraad die bepaalt hoe u invulling geeft aan de unieke hierboven genoemde communicatie facetten van het deelnemen aan een beurs.
Waarom en waarvoor. Twee woorden die een vraag inluiden met elk een geheel verschillend antwoord. Vragen en antwoorden die cruciaal zijn voor het succesvol deelnemen aan een beurs.