Marketingstrategie is essentieel voor bedrijven. Er wordt goed nagedacht over productpositionering, het vermarkten van het product en het kiezen van de doelgroep. Vervolgens wordt beslist welke marketinginstrumenten hiervoor worden ingezet. Een logo, website, brochures en reclame zijn hier een onderdeel van. Beursdeelname wordt meestal niet in dit plan opgenomen, terwijl hier veel kansen liggen.
Beursdeelname als marketinginstrument
Deelname aan een beurs wordt door bedrijven vaak als een op zichzelf staande activiteit gezien. Slechts weinig organisaties nemen beurzen mee in hun marketingstrategie, terwijl dit juist een uitgelezen mogelijkheid is om in contact te komen met prospects. Naast het opdoen van nieuwe contacten geven beurzen u de gelegenheid om bestaande relaties te onderhouden en uw merk te profileren. Het kiezen van de juiste beurs voor uw bedrijf vraagt om enige aandacht. Er bestaan diverse beurzen die elk een andere sfeer hebben en een andere doelgroep aanspreken. Neem van tevoren ruim de tijd om uw keuzes te maken, dan werkt beursdeelname in uw voordeel en kunt u schitteren op de beurs.
Concept is key
Een nette en professionele beursstand is de basis voor een succesvolle beursdeelname. De stand is vanzelfsprekend vormgegeven in de huisstijl van uw bedrijf, daarnaast kunt u een concept bedenken dat de doelgroep aanspreekt. Zijn uw klanten innovatief of juist behoudend? Zijn zij erg milieubewust of zijn ze meer gevoelig voor luxe en de nieuwste technische snufjes? Een standconcept dat aansluit op de wensen en behoeftes van de doelgroep draagt bij aan een positief beeld van uw bedrijf op de beurs. De WOW-factor wordt niet alleen gecreëerd met een luxueuze beursstand, maar vooral door eenduidige communicatie vanuit het bedrijf.
Wees eenduidig in uw beurs communicatie
Bespreek voorafgaand aan de beurs met uw standbemanning welke boodschap uitgedragen wordt. Wanneer de gehele standbemanning op één lijn zit en er een duidelijke boodschap wordt gecommuniceerd naar de bezoekers, is de communicatie consistent en zal het merk meer gaan leven in het hoofd van de doelgroep. Deze eenduidige communicatie kan eveneens worden doorgetrokken naar advertenties en andere marketinguitingen van het bedrijf.
Maak gewenste beurs doelstellingen zichtbaar
Bepaal van tevoren welk doel u wilt bereiken met uw beursstand. Is het doel om nieuwe klanten binnen te halen? Wordt een nieuw product gelanceerd? Wilt u bestaande relaties onderhouden en netwerken? Het doel en de sfeer van de stand moeten overeenkomen met de indeling. Zo kunnen producten gedemonstreerd worden op demo units en kan een zithoek worden geplaatst waar bezoekers ontspannen met experts kunnen discussiëren over vraagstukken en oplossingen.
Succes gegarandeerd?
Wilt u als bedrijf gebruikmaken van nieuwe kansen? Kijk eens naar de opties voor een beursdeelname, als u bezig bent met het bepalen van uw marketingstrategie. Overweeg vooraf goed welke beurzen voor uw bedrijf relevant zijn en welke keuzes hieraan verbonden zijn. Een succesvolle beursdeelname zorgt ervoor dat uw klanten uw bedrijf onthouden. Schakel zo nodig een extern bureau in om advies in te winnen en u te ondersteunen in dit proces. Twee weten immers meer dan één.