Tijdens de vakbeurs waar uw bedrijf een mooie beursstand had, heeft u veel bezoekers gesproken en veel badges gescand met allerhande gegevens en aanvragen voor informatie. U neemt zich voor alle bezoekers persoonlijk te bellen om een afspraak te maken, maar eenmaal terug op kantoor nemen de dagelijkse werkzaamheden de overhand en is de beurs al snel vergeten.
Zonde! U heeft waarschijnlijk flink geïnvesteerd in het laten bouwen van een mooie stand, u en uw medewerkers zijn vooraf bezig geweest met de organisatorische rompslomp die bij een beursdeelname hoort en u bent afwezig geweest van kantoor tijdens de beurs zelf. Een succesvolle beursdeelname gaat hand in hand met een goede opvolging. Zonder dit essentiële onderdeel had u uw budget beter in andere activiteiten kunnen investeren. Daarom hierbij enkele bruikbare tips om het belang van een goede opvolging voor uw bedrijf onder de aandacht te brengen.
Vragen, luisteren, noteren
Een goede opvolging begint al op de beursstand, tijdens het gesprek dat u voert met uw bezoeker. Instrueer uw standbemanning goed over hoe u het standbezoek wilt opvolgen en wat voor informatie u daarvoor nodig hebt. Daarbij is het handig als uw standbemanning noteert waar het gesprek over ging, zodat u achteraf relevante informatie hebt voor een goede opvolging.
En dan..
Direct na de beurs kunt u alvast een bedankmail sturen naar de bezoekers die op uw stand zijn geweest. Op deze manier komt u ook na de beurs weer in beeld, de bezoekers hebben tijdens de beurs waarschijnlijk niet alleen uw stand bezocht. Bovendien geeft de bedankmail u ook de aanleiding om de lead op persoonlijke wijze te benaderen voor het maken van een afspraak.
Actie!
Wacht niet te lang met het maken van een afspraak, zodat men zich u nog herinnert van de beurs en de informatie die u daar gegeven heeft, nog actueel is. Ook de vragen die de bezoeker op de beurs gesteld heeft, zijn waarschijnlijk nog relevant om op in te haken. Hieruit blijkt dat u zich verdiept heeft in de lead en dat u als geen ander geschikt bent om de lead te helpen met zijn vraag.
Return On Investment
Door bovenstaande stappen te volgen, zorgt u ervoor dat u maximaal rendement haalt uit uw beursdeelname. Alle contacten worden op maat benaderd met informatie die voor hen relevant is. Een lead zal verrast zijn door uw kennis van zijn bedrijf en zal de efficiëntie vanuit uw kant waarderen. Na afloop van de afspraak is de kans groter dat u een voorstel kunt maken, een offerte kunt sturen en uiteindelijk een deal kunt sluiten.