Meer interactie in je beursstand zorgt voor meer leads, en meer leads leiden weer tot meer klanten. Met deze 20 tips ben je nog succesvoller op je volgende beurs.
Leadgeneratie is een belangrijk doel van veel exposanten op een vakbeurs. Als je weet dat bezoekers geïnteresseerd zijn in je producten en diensten kun je ze na de beurs gericht benaderen. De kans dat ze klant worden is een stuk groter en je besteedt je kostbare tijd efficiënter en doeltreffender.
Een bijkomend voordeel van leadgeneratie is dat je beursbezoekers niets probeert aan te smeren. Je presenteert slechts jouw unieke oplossing aan zoveel mogelijk potentiële klanten in ruil voor hun contactgegevens. Dat is althans de theorie, maar leads komen niet vanzelf naar je stand. Daar moet je je best voor doen en op gericht zijn. Daarom geven we je 20 waardevolle tips voor meer interactie in je beursstand.
Met deze 20 tips krijg je meer interactie in je beursstand.
Tip 1. Kijk beursbezoekers recht aan
Wil je in gesprek komen met mogelijk geïnteresseerde beursbezoekers? Kijk ze dan vriendelijk aan en bij voorkeur in hun ogen. Heb je oogcontact, dan is dit een goed moment om het gesprek aan te gaan.
Tip 2. Ga het gesprek op het juiste moment aan
Ga pas het gesprek aan als een beursbezoeker echt op hoorafstand is. Wat je vooral niet moet doen is roepen over de hoofden van anderen. Dat vindt niemand prettig.
Tip 3. Negeer de badges
Kijk niet meteen naar badges, als iemand in je buurt komt. Uiteraard zijn sommige bezoekers belangrijker voor je dan anderen, maar niemand vindt het leuk om een nummer te zijn.
Tip 4. Wissel van plek
Verschuil je je achter je beursstand, dan trekt dat geen bezoekers aan. Midden in het gangpad staan is weer erg opdringerig en neemt de organisatie je vast niet in dank af. Probeer daarom een middenweg te vinden voor het natuurlijk bereiken van zoveel mogelijk mensen en wissel je plek gedurende de dag af. Welke positie is het effectiefst?
Tip 5. Doe een ding tegelijk
Als je twee dingen tegelijk doet, doe je ze allebei half. Hou dat in het achterhoofd en richt je aandacht primair op de bezoekers. Merk je dat ze geïnteresseerd zijn, loop dan pas naar je demonstratietafel.
Tip 6. Klets niet constant met elkaar
Bemand je de beursstand met collega’s? Klets dan niet constant met elkaar. Passanten voelen zich buitengesloten en passeren je stand.
Tip 7. Stel open vragen
Wil je meer interactie tijdens een beursgesprek? Oefen dan op het stellen van open vragen, die je niet met ja of nee kunt beantwoorden en die – bij voorkeur – de volgende woorden bevatten: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Vraag bijvoorbeeld niet: Vind je dit een interessant product?
Maar vraag: Wat vind je van dit product?
Zo krijg je een uitgebreider antwoord en komt een echt gesprek tot stand.
Tip 8. Oefen een aantal openingszinnen
Niet iedereen is even vaardig in het verzinnen van een originele openingszin. Er is dan ook niets op tegen om een aantal bewezen succesvolle zinnen en vragen uit het hoofd te leren. Daarna kun je altijd nog improviseren.
Tip 9. Begin breed, maar vergeet je doel niet
Om een gesprek succesvol te laten verlopen kun je het beste beginnen met wat smalltalk. Stel algemene vragen en wees aardig en toegankelijk. Vergeet echter niet waarom je op de beurs staat en blijf niet te lang hangen in algemeenheden. Je wilt tenslotte je producten en diensten onder de aandacht brengen, dus ga wel op je doel af.
Tip 10. Wees niet vals bescheiden
Wil je meer leads verzamelen op een vakbeurs? Wees dan niet te bescheiden en stap op zoveel mogelijk bezoekers af. Nee heb je en ja kun je krijgen. Of, zoals iemand ooit plastisch zei: “Elke nee brengt je dichter bij een ja.”
Lees ook: 75 onmisbare tips voor meer leads op een vakbeurs
Tip 11. Loop met bezoekers mee
Loopt iemand langs je stand en sta jij stil, dan is het lastig om oogcontact te maken. Overweeg daarom om 1 of 2 stappen mee te lopen en knoop snel een gesprekje aan. Heeft iemand geen interesse, dan merk je dat snel genoeg.
Tip 12. Realiseer je dat je bezoekers helpt
Beusbezoekers betalen geld voor het zoeken naar slimme oplossingen voor hun dagelijkse ‘problemen’. Bied jij zo’n oplossing, aarzel dan niet om bezoekers daarvan te overtuigen. Je dringt je niet op, je helpt ze!
Tip 13. Neem voldoende pauze en blijf scherp
Leads verzamelen en zorgen voor voldoende interactie is intensief werk. Merk je dat de aandacht verslapt? Neem dan een korte pauze en laad jezelf weer op. Toekomstige klanten werven is te belangrijk om op halve kracht te doen.
Tip 14. Geef bezoekers een goede reden om je stand te bezoeken
Wil je dat bezoekers je stand bezoekers, geef ze dan een goede reden om dat te doen. Deel bijvoorbeeld een leuke giveaway uit, geef een korte demonstratie of verzin een opvallende activiteit. In het beste geval komen bezoekers spontaan naar je stand toe.
Lees ook: 7 effectieve activiteiten voor een geslaagde beursdeelname
Tip 15. Geef je iets weg? Doe het niet voor niets
Eten, drinken en giveaways zijn beproefde manieren om leads naar je stand te lokken. Geef je iets weg, besef dan wel dat gratis relatief is en ga altijd het gesprek met de bezoeker aan. Die zal dit ook volledig begrijpen.
Tip 16. Oefen op een open houding
Non-verbale communicatie maakt maar liefst 70% uit van alle communicatie. Bezoekers bepalen onbewust of ze je mogen of niet, nog voor je een woord gezegd hebt. Wees je hiervan bewust en oefen op een open houding. Sta stevig op je voeten, kijk bezoekers vriendelijk aan en sla je armen niet over elkaar. Deze gesloten houding is ontoegankelijk voor bezoekers en ze lopen eerder door.
Tip 17. Houd de belangrijkste dingen binnen handbereik
Wil je snel tot actie overgaan, houd dan je belangrijkste attributen binnen handbereik. Denk daarbij aan je pen, visitekaartjes, een weggever of misschien een tablet. Heeft een bezoeker haast dan kun je direct terzake komen.
Tip 18. Organiseer een wedstrijd voor de meeste leads
Laat je je stand bemannen door extern personeel, of wil je vaste medewerkers extra stimuleren? Dan is een prijsvraag voor de meeste leads misschien een idee. Als prijs kun je geld weggeven, maar bijvoorbeeld ook een origineel cadeau als een parachutesprong. Of geef iedereen die minimaal een x aantal leads registreert een kleinere prijs, zodat iedereen gemotiveerd blijft en in de prijzen kan vallen.
Tip 19. Maak snel duidelijk wat je onderscheidt
Beursbezoekers zijn selectief en ze kunnen niet met alle standhouders in gesprek gaan. Accepteer dat en geef ze snel een reden om wel bij jou te blijven staan. Wat onderscheidt je en waarom is jouw oplossing ideaal voor je gesprekspartner? Bedenk het van tevoren en maak het tijdens een gesprek snel duidelijk.
Tip 20. Sta met plezier in je stand, of zet er iemand anders in
In tip 16 las je al dat non-verbale communicatie ontzettend belangrijk is, en dat geldt ook voor je eigen aanwezigheid in de beursstand. Sta je met (lichte) tegenzin op de beurs? Dan pikken bezoekers dat haarfijn op en wordt het een lange beursdag. Vraag jezelf in dat geval af wat je tegenstaat en of je wel de juiste man of vrouw bent op die plek. Enthousiasme en passie kun je niet acteren, dat moet je voelen.
Zo krijg je meer interactie in je beursstand
Meer interactie in je beursstand zorgt voor meer leads, en meer leads leiden weer tot meer klanten. Beiden kunnen kortom niet zonder elkaar en het is belangrijk dat je hier tijdens een beursdeelname op gespitst bent. Met de 20 tips uit dit artikel is succes verzekerd.