deel 1 (lees binnenkort deel 2)
Hoe groot moet een beursstand zijn?
Wie overweegt met een beursstand deel te nemen aan een vakbeurs of publieksbeurs zal in eerste instantie bepalen hoe groot de oppervlakte moet zijn om de boodschap te kunnen overbrengen op zijn of haar potentiële klanten. De keuze hierin hangt vaak af van het beschikbare budget. Maar ook de hoeveelheid beschikbare standbemanning speelt hierbij een rol. Zo heeft het niet zoveel zin te kiezen voor een “etagestand” als u maar met zijn tweeën bent om maar en extreem voorbeeld te geven…Voor sommige productgerichte bedrijven zal ook de hoeveelheid producten die “uitgestald” moeten worden bepalend zijn voor de grootte van de beursstand. Deze factoren samen bepalen de “ongeveer” grootte van uw beursstand.
Beursplattegrond
Bekijk voordat u een aantal meters reserveert eerst goed naar de beursplattegrond en probeer hierbij de beste plekken vast te stellen (hierover binnenkort meer). Als u weet hoe groot u uw beursstand ongeveer wilt hebben moet u ook nog kiezen uit het type stand;
Kopstand, hoekstand, tussenstand of eilandstand?
Tussenstand – aan drie zijden dicht en dus alleen aan de voorkant open)
Hoekstand – aan twee zijden open en aan twee zijden dicht)
Kopstand – aan drie zijden open en dus alleen aan de achterkant dicht
Eilandstand – aan alle vier zijden open
Ook deze keuze zal deels bepaald worden door het aantal vierkante meters dat u in gedachten heeft voor uw beursstand. De kleinere standruimten zullen bijna altijd van het type tussenstand zijn, net zoals de grootste oppervlakten op beurs meestal eilandstands zijn.
Tussenstand of hoekstand
Als u met een beperkt aantal meters wilt deelnemen (laten we voor het gemak even een bovengrens van 18 vierkante meter aanhouden) dan zal u meestal uitkomen op een tussenstand of hoekstand. Mijn advies is daarbij altijd om te kiezen voor een hoekstand, zelfs als dat betekent dat u misschien een paar meter meer zult moet afnemen van de beursorganisatie. Want een hoekstand biedt t.o.v. een tussenstand echt veel voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat dergelijke stands veel beter opvallen omdat ze langer “in beeld” zijn. Als u een tussenstand heeft ziet de beursbezoeker pas wie u bent en wat u doet op het moment dat deze voor uw beursstand staat. Terwijl een bezoeker op het moment dat u een hoekstand heeft, uw beursstand al vanaf enige afstand ziet. Met een hoekstand heeft u dus langer de kans (meer tijd) om de beursbezoeker met uw beursstand te “raken”. Daarnaast is ook het maken van een mooi standdesign gemakkelijker voor een hoekstand als voor een tussenstand.
Omdat er in de kleinere formaten beursstand oppervlakten meestal veel meer tussenstands als hoekstands zijn, is dus keuze hiervoor veel beperkter. Tijdig inschrijven en/of flink zeuren;) bij de beursorganisaties is dan ook het devies om toch zo’n hoekstand te bemachtigen.