Op de beurs trekt je hele doelgroep aan je voorbij. Op je stand staat de ontmoeting centraal. Je praat bij met relaties en legt nieuwe contacten. Overweeg eens om een seminar te organiseren op de beursvloer. Op die manier kun je je expertise uitventen. Alleen bezoekers die echt geïnteresseerd zijn komen naar het seminar. Daar kun je een goede conversie op scoren, bovendien doet een expertsessie wonderen voor je imago.
Al jarenlang exposeert mijn bedrijf op de beurs Event. Dat loopt helemaal naar onze zin. We nodigen vooraf relaties uit en het is twee dagen lang druk in onze stand. Na afloop zijn we weer bijgekletst en hebben we een paar nieuwe contacten gelegd. Al na de eerste paar keer werd ik gevraagd om korte seminars te verzorgen op de beursvloer. Dat was eervol en leuk om te doen. Ik merkte dat ik mijn verhaal kwijt kon aan bezoekers die interesse hadden in het onderwerp. De titel en de omschrijving van het seminar bepaalden voor een deel de opkomst. Onze eigen mailing onder relaties deden de rest. Ook op de stand hadden we uitnodigingen liggen om het seminar te bezoeken, die gaven we weg alsof het om iets heel bijzonders ging. Als ondernemer of salestijger grijp je elk geschikt podium aan om je verhaal te doen. Op je eigen beurs tref je natuurlijk je ultieme doelgroep, dus daar moet je wat mee doen!
Situatie naar je hand zetten
Seminar ruimtes op beurzen bieden zelden een ideaal podium. Er is geluidsoverlast en de deelnemers zijn onrustig. Daar moet je op inspelen. Maak je presentatie zo interactief mogelijk. Kies een onderwerp dat tot de verbeelding spreekt. Maak duidelijke afspraken met de organisator over presentatievoorzieningen (powerpoint) en geluidsinstallatie. Test vooraf de installatie en je presentatie. Begin op tijd. Zorg dat je goed bent voorbereid en reserveer ruimte voor interactie. Wees concreet, gebruik voorbeelden. Spreek to-the-point, dit seminar is geen plek om te veel in detail te treden. Bedenk vooraf hoe je op het einde zoveel mogelijk kaartjes kunt verzamelen voor de opvolging. Je kunt bijvoorbeeld een samenvatting of een document met meer ideeën beloven en toesturen na afloop.
Inhoud en vorm
De vorm is minstens zo belangrijk als de inhoud. Wie gaat de presentatie geven? Kun je bijvoorbeeld een klant laten vertellen over jullie toegevoegde waarde? Een geweldige vorm is een neutrale interviewer met twee enthousiaste klanten. Je kunt dan bijvoorbeeld 2 cases centraal stellen. Het verhaal van de klant is geloofwaardiger en de cases maken het verhaal concreet.
Ook kun je ervoor kiezen om een top-5 aan tips te presenteren. Prospects en relaties vertel je je eigen beste tips op basis van je ervaring. Daarmee kunnen zij zelf hun voordeel doen, of besluiten om je expertise in te huren.
Je kunt je seminar ook heel verrassend insteken, bijvoorbeeld door een competitie te lanceren of te jureren. Dat soort vormen bieden veel mogelijkheid om er vakpers bij te betrekken.
Op internet zijn veel originele vormen te vinden om je inhoud op een prikkelende wijze over te brengen.
Promotie
Als je een seminar geeft, moet de zaal natuurlijk wel vol zitten. Promoot je seminar dus op alle denkbare wijzen. Plaats een aankondiging op je website. Stuur een uitnodiging naar relaties en prospects. Verzend een persbericht aan e-mail nieuwsbrieven en vakbladen. Plaats een aankondiging op de website van de beurs en in de beurscatalogus. Zorg ervoor dat je een fraaie uitnodiging op je beursstand hebt liggen. Geef in al die uitingen heel duidelijk aan op welke plek men het seminar kan vinden. Schroom niet om veel te veel mensen uit te nodigen voor het seminar. Bijna de helft haakt op het laatste moment nog af. Bovendien is het geweldig als er een aantal mensen moet blijven staan achterin. Alles valt of staat bij de aankondigingstekst. Denk goed na over een pakkende titel, die tot de verbeelding zal spreken. Geef veel aandacht aan de omschrijving van de workshop. Deelnemers moeten lekker gemaakt worden op de inhoud, maar ook moeten ze het gevoel krijgen dat het seminar leuk zal zijn om te volgen.
Waarom wil de organisator seminars?
De beursorganisator wil zoveel mogelijk kwalitatieve bezoekers trekken. Als aan die voorwaarde is voldaan, dan zijn alle exposanten tevreden. Prikkelende seminars geven extra aanleiding om de beurs te bezoeken. Bovendien blijven bezoekers langer op de beursvloer als zij tussendoor één of meer seminars kunnen bezoeken.
Stunten
Op vrijwel iedere beurs kun je een seminar organiseren. Informeer naar de mogelijkheden. De afgelopen 2 jaar heb ik mijn eigen symposium georganiseerd op de beurs Event. Zo’n symposium vindt plaats in een congreszaal en duurt een stuk langer dan een seminar. Het is feitelijk een mini-congres in het beurscomplex. Mijn symposia werden bezocht door 300 deelnemers per keer. Dat leverde een erg goede conversie op, bovendien heb ik er veel media aandacht op gekregen. Om de beursorganisator te overtuigen, heb je een heel sterk concept nodig. Deze stunt is heel veel meer werk dan het invullen van een seminar, maar absoluut de moeite waard gebleken.
In 2010 organiseerde ik een Superbrainstorm over het Olympisch Plan 2028 met gastsprekers en in 2011 een Superbrainstorm over Kansen op Linkedin.