Het is koffiedik kijken hoe exposanten en bezoekers straks gaan reageren als er ingeënt gaat worden tegen Covid-19.
Uiteraard is daar nu al het nodige onderzoek naar gedaan en hieronder vind je de bevindingen van gerenommeerde marketeers uit de VS.
Budget voor vakbeurzen
68% van de ondervraagde marketeers bevestigen dat het marketingbudget voor 2021 een stuk lager zal zij als dat van 2020. 30% ziet het budget met meer dan 60% dalen, 38% met een kleine 50% en de resterende 32% ziet geen wijzigingen ten opzichte van 2020.
Vooruitzichten
Ook het vooruitzicht werd gepeild. Wat te verwachten als de beurzen weer terugkomen? Van de ondervraagden verwacht 13% dat het beursbudget niet terug komt op het oude niveau. 18% Verwacht het wel en 66% verwacht een niet volledig herstel van het budget.
Beursdeelnames in 2021
De verwachting is dat bedrijven ongeveer 40% minder gaan deelnemen aan vakbeurzen. Met een moeilijk 2021 voor ogen valt dit dan nog enigszins mee.
Hoewel de digitalisering van beurzen niet te stoppen is en ook niet meer zal verdwijnen zullen bedrijven en mensen nood blijven hebben aan het fysiek deelnemen en bezoeken van beurzen.
Vanaf november gerekend gaf ongeveer 50% aan erop te rekenen dat men na de zomer van 2021 aan beurzen deelneemt. Da andere 50% verwacht voor de zomer alweer aan beurzen deel te nemen.
Virtuele beursdeelnames en de impact ervan
Alle marketeers waren uiteraard al geconfronteerd met virtuele beursdeelnames en in de ondervraging werd dan ook gepeild naar de ervaring hierover. De algemene teneur hier is dat iedereen het erover eens is dat het resultaat voor iedereen minder was dan bij live beurzen. We moeten hier wel de kanttekening maken dat deze virtuele beurzen onder grote tijdsdruk gerealiseerd werden.
Inmiddels zijn er veel hele goede opties voor virtuele omgevingen.
Verwachtingen over bezoekersaantallen en beursorganisaties
90% van de marketeers verwachten minder tot veel minder bezoekers bij de herstart van het beursleven. En dat weerspiegeld ook hun eigen plannen wat betreft live bezoek aan beurzen.
Dezelfde marketeers zijn er ook stellig van overtuigd dat het vooral de minder geïnteresseerde bezoekers zijn die zullen afhaken en dat de kwalitatief betere bezoekers eerder de weg naar de beurzen zullen terugvinden. Dat is alvast goed nieuws.
Zorgen over de beursorganisaties zijn er ook. Bijna 30% twijfelt sterk of hun beurs wel terug door kan gaan in 2021. 55% is daar matig bezorgd over en 15% is ervan overtuigd dat hun event zal plaats vinden.
Maatregelen die bijdragen aan een veiliger gevoel op de beurs
Op de vraag hoe men zich minder zorgen zou maken over beursdeelname of -bezoek werden de volgende gewenste maatregelen genoemd:
- Temperatuurcheck bij de ingang.
- Handreinigingsstations.
- On-site testing (speedtest).
- Gezondheidsscreenings in zijn algemeenheid.
- Mondmaskerplicht.
- Controle op socialdistancing.
- In een geaccrediteerde ruimte.
- Verzorgd sanitair.
- Nieuwe luchtreinigings apparatuur.
Effecten op medio-lange termijn
- Waarschijnlijk lager beschikbare budgetten te besteden aan vakbeurzen
- Minder evenementen
- Meer virtuele evenementen, eventueel in combinatie met live beurzen
- Beurzen worden kleiner gehouden
- Kleinere beursstanden
- Structureel andere beursstanden
- Andere vorm van product presentaties
- Nieuwe en blijvende andere sanitaire voorzieningen
- Temperatuur controles
- Lagere bezoekersaantallen
- Kleinere standbemanning
- Bredere gangpaden
- Meer outdoor evenementen
- Meer kleinere nationale/regionale evenementen
- Minder internationale vakbeurzen
- Gecontroleerde toegang van bezoekers d.m.v. time slots.
Conclusie
Best logische gevolgen van een pandemie met ongekende omvang. En zoals de marketeers best forse gevolgen zien, leeft er bij de meerderheid toch ook een zeker optimisme. Iedereen is het erover eens dat digitale beurzen nooit evenveel impact zullen hebben als een face to face live event! Één ding is zeker, de terugkeer van vakbeurzen zal zeker een stimulans zijn voor de hakkelende economie.
Voor de cijfers van het USA onderzoek dank aan ExhibitorInsight.