U besteedt veel aandacht aan uw beursdeelname. Uw beursstand is uiteraard onderdeel van uw marketing communicatie campagne en het thema hiervan past u toe in het standontwerp. Uitstraling en ook de kleuren zijn allemaal tot in detail uitgedacht. Maar heeft u wel eens gedacht een geurmarketing?
Geurmarketing zien we al regelmatig toegepast worden in winkels, maar wordt tegenwoordig ook toegepast om beursbezoekers in de juiste “mood” te krijgen. Volledig terecht als je het mij vraagt!
Geur is eigenlijk al een hele oude tactiek om producten aan de man te brengen. Iedereen kent wel de truc om je huis sneller te verkopen door net voordat er kijkers komen even een appeltaart in de oven te zetten. Of bakkers die de ovens achter de balie plaatsen en de deur openhouden. En wat te denken van tweedehands auto’s die even worden gesprayed voordat ze aan de klant worden gepresenteerd. .. Maar geuren en producten koppelen is tegenwoordig een kunde die nog te weinig wordt ingezet.
Waar kleuren eigenlijk nog vrij simpel te koppelen zijn aan stemming, gevoel en persoonlijkheid, is dit met geuren al een stuk lastiger. Nog moeilijker is het om een geur daadwerkelijk te koppelen aan een aanbod. Wanneer de connectie tussen geur en aanbod niet klopt kunt u namelijk de plank volledig misslaan! Zo werd er een koekjeslucht gespoten rondom bushaltes in Amerika. De link was niet te vinden dus logischerwijs hadden mensen door dat dit nep was en werd dit als irritant ervaren. Een hotelkamer die net iets te prominent naar luchtverfrisser ruikt schept bijvoorbeeld ook wantrouwen.
De onzichtbare waarde van geur
Het is dus niet de makkelijkste klus om een bepaalde geur te kiezen. Daarom bestaan er tegenwoordig ook heuse “corporate scents”. Bedrijven beschermen hun geur en gebruiken dit alleen in het gebouw, rondom de beursstand of andere plaatsen waar hun producten of diensten worden aangeboden. Onbewust kunnen mensen op deze manier een link leggen tussen het bedrijf en deze geur. Als er door deze geur een positief gevoel ontstaat, kan dat van grote invloed zijn op de loyaliteit naar uw merk of organisatie. Van het moment dat men bij uw beursstand staat tot het moment dat ze uw bedrijfsgebouw binnenwandelen.
Dat ruikt goed!
Verschillende geuren kunnen uw product presentatie op een beurs complementeren en de beleving van de bezoeker positief beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de geur van Italiaans brood, bij een beursstand over broden uit de Italiaanse keuken. Hierdoor brengt u niet alleen uw bezoeker in de juiste sfeer, het zorgt ook voor herkenbaarheid als het product bereidt wordt. U kunt hiervoor de eerder genoemde “corporate scents” aanschaffen, maar natuurlijk ook gewoon écht Italiaans brood afbakken. Zelf hebben wij bij een klant bijvoorbeeld eens een Appeltaarten concept bedacht, waarbij we de ‘ingrediënten’ van een bepaalde software uitlegden door ze te vergelijken met de ingrediënten in een appeltaart. De oven waarin echte appeltaarten werden gebakken maakte het concept compleet.
Geur kan van onschatbare waarde zijn voor het imago en het gevoel dat een bedrijf achterlaat. De kans om uw klant een uniek gevoel te geven als zij in contact zijn met uw organisatie. In combinatie met uw marketing strategie, campagne of beursconcept een echte aanrader!