Er zijn beurzen en beurzen. Als ik met bedrijven spreek die een dienst te verkopen hebben zijn ze vaak ten einde raad. Hoe laat ik nu toch zien wat ik heb en hoe goed dat is? Wel aandoenlijk, want die mensen willen wel dus heel graag. Overigens is dat helemaal geen ingewikkeld verhaal maar vereist het gewoon wat meer creativiteit. Vooral om je voor te stellen wat de dienst voor je klanten betekend of heeft betekend bij afname/gebruik. Op het moment dat je dat weet, kun je vaak snel aansluiten bij de belevingswereld van de klanten.
Mobiliseer de zintuigen
Hoeveel makkelijker lijkt het dan bij Food? Daar waar je de zintuigen ruiken en proeven ook kan mobiliseren om tot productvoorkeur te komen. De ultieme beleving van het product kan écht plaatsvinden. Veel eerlijker wordt het niet. Het is wel of niet lekker, klaar is het. Dit is direct ook het grote gevaar. Want het is zo duidelijk, dat exposanten soms lui worden. Even wat laten proeven en dan is het afgelopen… Nee toch! Waar is de doorvertaling naar dat wat dit kan beteken voor het proefkonijn ( in de letterlijke zin van het woord )? Want als de bezoeker heeft geproefd kun je direct door naar de volgende fase; kunnen we er wat mee ja of nee. Nee, waarom niet ? Wat mis je? Wanneer was het wel bij je door de selectie gekomen? En bij ja is de vraag; wat was dat dan? Waarom past het je? Wat kun je er mee? En in veel gevallen; wat kunnen je klanten ermee?
Laat u de bezoeker proeven op uw beursstand?
Dan nog de keuze. Laat je ze 1 ding proeven? Laat je ze vergelijken? Of neem je zelfs samples van je concurrent mee om zo de oude “Pepsi-proef” nieuw leven in te blazen. Ik kan zo nog wel even doorgaan met alle mogelijke overwegingen. Alle reden dus om in Foodland eens goed na te denken over de inzet van proeven op je beursstand. Laat het in ieder geval niet iets zijn wat je “ergens” in de stand doet, maar laat het onderdeel zijn van een route de bezoeker aflegt in je stand. Als je écht kunt proeven laat dat dan ook weten via uitingen op de stand. Creëer, indien nodig, rustige punten als het een product betreft waar je even rustig van moet kunnen genieten. En laat het massaal zijn als je groot publiek wil raken.
De finishing touch
En na al dat proeven als onderdeel van het verkoopproces, is het tijd om met de verkopers de zaak ook helemaal af te maken. Maar ja, sales op een beurs, dat smaakt voor sommigen vies… Terwijl het toch altijd naar méér zou moeten smaken!