Tja, het valt niet mee in tijden zonder beurzen, wanneer je gewend bent in-person en face-to-face contact te hebben met je (mogelijke) klant.
Als alternatief worden nu veel beurzen digitaal ofwel virtueel georganiseerd. En de reacties zijn verdeeld. Je loopt ermee weg of je mist de ambiance en het persoonlijke contact. De meeste mensen ervaren het als dat het voldoet aan de toch geringe verwachtingen. Sommige virtuele beurzen worden nog even snel georganiseerd om toch iets te bieden en dan leidt het veelal tot 2D platformen. Dat kan ook niet anders vanwege de geringe tijd. En dat leidt dan weer tot teleurstelling. Weinig interactie mogelijkheden of jezelf te weinig kunnen onderscheiden van de andere exposanten zijn dan veel gehoorde commentaren.
Als er meer tijd is zie je dat de digitale mogelijkheden weer ten volle worden benut. En dan lijkt het zowaar of er een gevaar dreigt voor de live industrie.
Meer weten plan een online demo van 25 minuten..
Waar of niet waar?
Als we kijken naar het pre-Covid-19 tijdperk zien we al jaren dat er een teruglopende tendens is op het gebied van vakbeurzen. De publieksbeurzen kennen een tegenovergestelde trend en nemen juist in populariteit toe. Met het persoonlijk contact is niet zoveel mis. Maar misschien wel hoe het wordt aangeboden. Het antwoord op hoe dan heb ik nu ook niet, maar opvallend zijn deze twee tendenzen wel.
In een factsheet van CLC Vectais bovenstaande duidelijk zichtbaar.
Covid-19 lijkt op zich niet dé factor te worden voor een afname van live events met een mogelijke verschuiving naar digitaal voor vakbeurzen. De afname was al een feit voor Covid-19. En het digitale platform kan als nieuwer medium alleen maar winnen. Op dit moment is er zelfs geen keuze en lijkt er een revolutie gaande. De publieksbeurzen bewijzen echter, dat er behoefte is aan het elkaar ontmoeten en live te kijken naar en te praten over de mogelijkheden van het aanbod.
Wat gaat er dan mis met de live vakbeurzen?
Misschien wel minder dan we denken. Wellicht is het gewoon zo dat een groot aantal (potentiële) klanten (bezoekers), dat vroeger uit gewoonte naar de beurs ging, dat nu alleen nog maar doet als hij of zij het echt niet met het online-aanbodredden kan. Deze zijn zich dan vaak alleen aan het voor informeren en staan nog niet in een concrete koopstand. Natuurlijk niet minder belangrijk want we zijn er graag zo vroeg mogelijk in het proces bij. Dat maakt het ook weer lastiger daar deze groep nu anoniemer op het web kan rondsurfen dan op een beurs.
Maar goed, minder bezoekers tijdens een beurs zet vaak tot nadenken over het voortzetten van een beursconcept. Minder bezoekers leidt vaak tot minder exposanten (terecht of niet) en vervolgens kan een beursconcept sneuvelen.
We zijn allemaal drukker geworden in ons bestaan. Privé en werk zie je om je heen zich door elkaar heen verweven. Zo is het digitale al lang een onderdeel van ons sociale bestaan. En we zijn een stuk drukker met van alles. Dus maken we ook steeds rationeler keuzes of we ergens heen gaan. Vooral als de info die we live kunnen krijgen ook online voorhanden is.
Er zijn minder bezoekers, waarom moet ik dan op die beurs exposeren?
Laten we ons dan de tijd herinneren dat we riepen; er lopen wel veel mensen, maar slechts een handvol is mijn doelgroep. En die “handvol”, die bezoekt nu nog steeds de beurs. En door de grote hoeveelheid gesprekken die je nu mist met mensen die wel van alles van je willen weten, maar uiteindelijk het product niet gaan gebruiken, heb je nu ineens veel meer tijd voor die handvol mensen.
Die 100% je doelgroep is. Dat horen we nu ook van exposanten die aan de meest recente beurzen,in Covid-19 tijdperk, deelnamen. Veel positieve geluiden over de kwaliteit van de gesprekken. Less is dus echt more.
En dat we live events omarmen, blijkt wel uit de groei van de publieksbeurzen. Als we in onze vrije tijd een beurs bezoeken doen we dat dus, naast online, ook heel graag in-person.
De toekomst voor live en virtual events
Het volgende zal zich in de komende jaren wel gaan aftekenen:
- Sommige beurzen zullen geheel virtueel gaan. Dan kan dat ook omdat er niet perse iets concreets, tastbaars, gepresenteerd wordt. Er zoudan veelal in webinarachtige vormen gepresenteerd worden.Of met mogelijkheden tot een directe chat met een vertegenwoordiger van het bedrijf. Daarnaast zullen er bedrijven zijn die de virtuele stand, zoals we die nu noemen, naar the next level gaan tillen. Daarvoor de nieuwst vormen van technologie gebruiken. In een recent bekeken presentatie van Canon word je al niet meer verwelkomd in de beursstand maar word je uitgenodigd in de Canon experience ruimte.
- Een toenemend aantal beurzen die virtueel en live combineren; de zogenaamde hybride beurs. Dit zou nog best wel eens een interessante kunnen zijn. Bijvoorbeeld voor internationale beurzen, waar mensen nu van heinde en verre moeten reizen en dat liever niet doen/kunnen/willen. Maar ook beurzen waar techniek bijvoorbeeld vooral via software getoond wordt. Of HR beurzen. Hoewel je hier in de mimiek en houding toch weer zaken mist. Maar hier zou een hybride variant goed kunnen slagen
- Men stopt met de virtuele variant en gaat weer geheel live. Daar kun je denken aan beurzen die echt met fysieke producten naar een beurs gaan.
Zo maar wat commentaren die je nu online leest over online en virtuele evenementen.
- Als een online event geen extra waarde of unieke content biedt dan zal zo iemand waarschijnlijk ook niet snel naar een ander online evenement gaan.
- Stippel vantevoren een realistische en specifieke digitale event strategie uit en wat je wilt bereiken en hoe.
- Een virtueel evenement blijft een evenement. Je kunt dit niet “eventjes” zonder goede voorbereiding doen.
- Een succesvol virtueel evenement is niet minder moeilijk dan een live evenement.
- Het is moeilijk om live netwerken naar online te kopiëren. Begrijp wat er niet kan en werk met wat er wel kan.
- Virtuele evenementen zijn geweldig voor niche producten waar de kosten van een beurs veel te hoog oplopen.
- Vandaag de dag voelen mensen zich net zo gemakkelijk bij het elkaar online benaderen als persoonlijk. Vaak gaat online zelfs makkelijker.
- Medici waarderen conferenties om devoortdurende educatie en het netwerken eromheen enorm. Zij zijn niet zo op hun gemak met de virtuele event technologie.
- Een klein aantal van onze 39000 leden reizen naar een beurs. Door het evenement ook virtueel te doen, kunnen we nu het gehele ledenbestand bereiken.
Waarom dan nog een live beurs? Er komen toch geen bezoekers!
De vraag bij dat laatste punt is natuurlijk dan altijd weer; zijn alle 39000 leden geïnteresseerd. En dat doet dan weer denken aan beurzen die “vroeger” overbevolkt waren, waarvan “we” zeiden dat slechts een handvol mensendoelgroep was. Nu komt diezelfde handvol en zeggen “we” dat er (veel) minder bezoekers zijn. Maar als je doorvraagt is de kwaliteit van die gesprekken heel hoog.
Overeenkomsten tussen presenteren op virtuele en live evenementen?
Een grote overeenkomst die beide soorten evenementen hebben is dat we willen dat er “iets gebeurt” op de beursstand. Van veel virtuele beursevenementen tot nu toe wordt gezegd dat het platform te vaak 2D is, het woord “cartoon-stand” is geboren, en dat er geen beweging is. Met “iets gebeuren” kun je weer denken aan:
- Toevoegen van augmentedreality. De technologische wow-factor toevoegen.
- Video-/chatrooms om direct op elk moment met de stand bemanning te kunnen praten.
- Webinars om mensen te triggeren op bepaalde momenten naar een presentatie te kijken (wel met view-back optie).
- Een “virtueel” beeldscherm of “virtuele” videowall voor bewegend beeld.
- Echte bewegende mensen. Ook hier lijkt het er dan toch op dat we live naar online willen kopiëren. En dan volgt de discussie of dat dan met echte mensen moet, met avatars etc.
Virtueel en live is niet te vergelijken
De informelere en persoonlijke ambiance spreken in het voordeel van een live evenement. Een virtuele beursstand of viruteel evenement is (tot nu toe) vooral een strak georganiseerd geheel waarbij er één of meerdere sprekers iets vertellen en een grote groep vaak toehoort. Wel vragen stelt maar die veelal uitgesproken worden door de host. Een virtuelebeursstand heeft wel enorme mogelijkheden met bereikbare technologie en de reach naar grote groepen mensen.
Toch één grote overeenkomst
En de grootste overeenkomst blijft eigenlijk nog steeds dat de boodschap helder moet zijn. Wie ben ik, wat doe ik en waar kan ik je mee helpen. Op live gebied is het al een kunst om bij een kern boodschap te blijven. Hoe vaak is het niet duidelijk wat men nu eigenlijk met de beursstand voor heeft. Wat doet de exposant? Laat staan als je daar op virtueel gebied ook nog alle computer technologie bij kunt halen.
Virtuele stand of online experience?
Alles tegen elkaar afwegende kun je je zelfs afvragen of je wel kunt stellen dat je in plaats van naar een liveevent, naar een virtueel evenement gaat. Canon presenteerde een geavanceerde virtuele beursstand maar bracht het dus als een experience. Het lijkt er meer op dat er een nieuw fenomeen aan de horizon verschijnt, dat op een eigen manier benaderd en behandeld moet worden. Geen in plaats van, maar een nieuwe manier van online communicatie/marketing.
Het is nu nog te vroeg om echt iets te kunnen zeggen over waar het heen gaat. Er kan op technisch vlak nog zoveel ontwikkeld worden. Een hybride variant lijkt voor beurzen nu het meeste interessant, maar zal ook meer van het bedrijf vergen. Denk maar aan een live en een virtuele standbemanning. Bijvoorbeeld.
Maar gaan we straks nog wel spreken over een virtuele beursstand. Of van een virtuele (corporate of product) experience?
Wij zijn in ieder geval klaar om jou te helpen met een virtuele omgeving waar je in contact kunt blijven met je klanten. Meer weten plan een online demo van 25 minuten..