Op televisie zijn spelshows een groot succes. Wat is er nou leuker dan uitgedaagd te worden? Op kennis of op vaardigheid gaan kandidaten de strijd aan met elkaar. Zij maken kans om een leuke prijs in de wacht te slepen.
Op de beursvloer kunt u uw eigen quiz organiseren. Een goede activiteit zorgt ervoor dat de gangpaden rond uw stand vol staan. Dat heeft een enorme aantrekkingskracht op beursbezoekers. Indien de boodschap relevant is, maakt u uw aanwezigheid onvergetelijk. Beursbezoekers zijn net mensen. Als er wat te beleven of te winnen valt, dan zij ze er als de kippen bij. Beurzen zien er vaak uit als marktplaatsen. De stands zijn op orde, maar ze zien er wat saai uit. Door een activiteit toe te voegen, valt u direct op. Een loterij of een simpele quiz maakt vaak al een enorm verschil.
Zorg ervoor dat er op uw beursstand wat te beleven valt
Dat heeft een aantrekkingskracht op iedereen die voorbij loopt. Ze blijven allemaal even staan om te kijken wat er te doen is en wat er te winnen valt. Aansluitend komt u gemakkelijk in gesprek met de bezoekers. Deelnemers laten bovendien graag hun gegevens achter, die kunt u gebruiken in de commerciële opvolging van de beurs. Hierbij een aantal ideeën die onlangs succesvol op verschillende beursstands werden ingezet:
Blokjes zagen
Op de Bouwbeurs had Bouwmaat het gangpad volstaan. Bezoekers werden uitgedaagd om een blokje hout van exact 100 gram af te zagen. Wie daarin slaagde werd bijgeplaatst in de eregallerij op de stand en ontving een leuk prijsje. De bezoekers stonden in de rij om deel te nemen aan deze activiteit. Onze professionele presentatoren begeleidden de activiteit. Vaak stonden er wel zeventig beursbezoekers omheen. Hieronder kunt u dat zien in het filmpje. Bouwmaat is erg enthousiast over het succes van de actie.
Kennisquiz
Op de beurs Elektrotechniek werd een quiz voor branche-organisatie FEDET gespeeld. Een presentatrice sprak de bezoekers. Zij daagde hen uit om tegen elkaar te strijden in een kennisquiz. Op basis van de input van Fedet was vooraf een pakkende kennisquiz geschreven.
Verloting
Op de beurs Management Support werden dinertjes en overnachtingen op het accommodatie paviljoen verloot. De standhouders organiseerden de actie samen. Zij boden allemaal een aantrekkelijke prijs. Presentatoren trokken elk half uur een prijswinnaar uit de hoge hoed. Tussendoor spraken ze actief bezoekers aan om zoveel mogelijk kaartjes te vergaren. De prijs werd flink onder de aandacht gebracht. De bezoekers bleven altijd de prijstrekking afwachten. Alle contactgegevens werden verdeeld over de deelnemende exposanten.
Een quiz op uw stand creëert stopkracht
Op de beursvloer loopt uw hele doelgroep langs. Uw stand is als het ware een driedimensionaal billboard. Een goede quiz zorgt voor stopkracht. Op een relevante manier betrekt de quizmaster de bezoekers bij uw boodschap. Zo kanhet organiseren van een quiz bijdragen aan realiseren van uw beursdoelstellingen.