Die vraag kreeg ik een tijdje terug gesteld. En of ik daar een mening over heb. Voor de duidelijkheid ging dat over het gebruik van QR-codes als onderdeel van het ontwerp (design) van de beursstand. Ik vond het eigenlijk wel een goede vraag en dacht er eens over na. Op meerdere beurzen en stands zag ik de afgelopen paar jaar deze codes gebruikt worden.
Wat is de functie van een beursstand en welke rol speelt het ontwerp?
Om de vraag te beantwoorden is het goed om nog even te kijken naar de functie van een beursstand en het ontwerp daarvan:
Het ontwerp en design van een stand heeft een paar basis functies:
• Opvallen en aandacht trekken
• In enkele seconden vertellen waar het bedrijf voor staat
• Bijdrage leveren aan het gewenste imago
Een QR-code (QR staat overigens voor Quick Respons) is een soort van barcode die je met een smartphone kan lezen waarna je naar een webpagina wordt doorgestuurd. Dit kan een pagina zijn op de site van het bedrijf, maar bijvoorbeeld ook een Youtube pagina. Waar vervolgens een bedrijfsfilm of productdemonstratie is te zien. Eigenlijk is een QR code niet meer dan een eenvoudige tool die je helpt om snel op een bepaalde URL te belanden. Door de smartphone (met daarop geïnstalleerd de QR-reader) te richten op de wat vreemd uitziende streepjescode wordt je meteen naar die URL doorgelinkt.
In contact komen met beurs bezoekers
Als exposant wil je in contact komen met nieuwe of bestaande klanten. De beursstand is niet meer dan een hulpmiddel om dit contact tot stand te brengen, zeker in een B2B omgeving (in B2C zou je nog kunnen zeggen dat imagebuilding door het simpelweg aanwezig zijn een belangrijke reden van beursdeelname is). Door op te vallen en herkenbaar aanwezig te zijn selecteer je uit het totale bezoekersaantal juist die bezoekers die voor jou interessant zijn. Waarna je met hun (als het goed is) in gesprek komt.
Terug naar de vraag of het zinvol is zo’n QR-code op je stand te laten drukken. De gedachten achter het laten zien of drukken van een QR-code op een beursstand is dat bezoekers dan met en op hun smartphone iets interessants te zien krijgen over het bedrijf of product waar ze op dat moment even bij stilstaan. Dus stel je even voor: een bezoeker loopt over de beurs en ineens is er een product wat zijn aandacht trekt. Vervolgens haalt deze bezoeker zijn smartphone uit zijn zak, richt die op de afgebeelde QR-code waarna een pagina wordt geopend met meer informatie over het betreffende product.
Conclusie
Ik denk dat het zo niet werkt. Of in ieder geval niet zou moeten werken. Want als een bezoeker geïnteresseerd bij je stand blijft staan dan heb je dus al contact. En komt er een gesprek tot stand. En als je als exposant daarna de bezoeker iets wilt laten zien (bijvoorbeeld een film of interessante product info) dan kun je dat op veel betere manieren doen dan door de bezoeker deze op zijn smartphone te laten bekijken. Toch?
QR-codes hebben waarde op die plekken waar, anders dan op beurzen, juist geen persoonlijk contact mogelijk is (denk aan advertenties, billboards etc.) . Het gebruik ervan op beursstands is naar mijn mening echter niet zinvol.