Bieden Ipads toegevoegde waarde als onderdeel van een beursstand? En waar moet je op letten als je deze hiervoor gaat inzetten? In dit artikel alle aandachtspunten, de voordelen en de nadelen.
Ipads en andere “tablet computers” hebben een enorme vlucht genomen. Apple, onder leiding van de onlangs en helaas veel te vroeg gestorven Steve Jobs heeft daarmee een behoefte gecreëerd waarvan eigenlijk niemand wist dat die er was. Job(s) well done…
Maar wat kunnen we met deze Ipads op beurzen en op stands? Nou, eigenlijk best veel. Ipads zijn met name goed in het eenvoudig laten zien van foto’s, video’s en computer animaties. En dat kan dus heel goed van pas komen op het moment dat je al in contact bent met een bezoeker. D.m.v. de Ipad kun je de D van Desire (AIDA-model) verder uitdiepen en een klant op moderne en attractieve wijze overtuigen van je bedrijf of product. Dat kan bijvoorbeeld door aan tafel met de klant gezamenlijk een presentatie te bekijken. In dat geval vervangt de Ipad de aloude verkoopmap of tafel flip-over. Daarnaast kun je op het moment dat je klant een vraag heeft de Ipad te voorschijn te halen waarna de gevraagde informatie hierop wordt getoond en besproken.
Ipad integreren in de beursbalie
Ook kunnen Ipads geïntegreerd worden in de (beurs)balie. Daarmee maak je van je balie je eigen “touchtafel”. En dat ziet er niet alleen hip uit maar nodigt de klant ook uit om zelf te gaan “spelen” waarbij ze automatisch de presentatie doorlopen. In veel typen balies is het mogelijk een Ipad te integreren.
Voordelen en nadelen van Ipad op een stand
Voordelen:
• Moderne uitstraling
• Gemakkelijk bladeren door de diverse afbeeldingen, video’s en animaties
• Batterij gaat (mits volledig opgeladen) een hele beursdag mee
• Kan zowel liggend als staand gebruikt worden (d.m.v. bijvoorbeeld een z.g. “Smartcover”)
• Informatie op de Ipad is gemakkelijk aan te passen
• Kan worden geïntegreerd in een balie of tafel.
Nadelen:
• Beeldscherm heeft een beperkte grootte waardoor de Ipad met name is bedoeld voor één-op-één contact
• Diefstalgevoelig
• Trap niet in de valkuil om teveel informatie op de Ipad te willen plaatsen.
De Ipad is bedoeld om een klant te “triggeren”. Ga een (potentiële) klant dus niet overvoeren met te veel en te gedetailleerde informatie. In de meeste gevallen (tenzij je op de stand direct producten verkoopt) wil je tot een vervolgactie komen, bijvoorbeeld een bezoekafspraak. De informatie op de Ipad moet daar aan bijdragen door de klant te overtuigen van het feit dat jouw bedrijf of product interessant is. Niet meer, niet minder.
Welk type Ipad is het meest geschikt voor gebruik op beurzen?
Ipads zijn er in een “Wifi” en in een “3G” uitvoering. Met die 3G uitvoering kan je ook het internet op als je niet verbonden bent met een lokaal netwerk. Met de Wifi uitvoering moet je in de buurt van een draadloos netwerk zijn (en daar verbinding mee kunnen maken uiteraard) om het internet op te kunnen. Voor gebruik op een stand is de goedkoopste variant, de Wifi dus, meer dan voldoende. Ik raad je vooralsnog aan geen verbinding te maken met internet. Een internet verbinding op de meeste beurslocaties is naar mijn ervaring niet alleen prijzig maar vaak ook nog eens onstabiel. Triest eigenlijk, want je zou verwachten dat beursorganisatoren een goede wifi-verbinding zo langzamerhand toch wel als standaard faciliteit zouden aanbieden. Niet dus. En je zult net zien dat als je in gesprek bent met een interessante prospect, dat ineens je verbinding weg is… Dat kan je niet gebeuren als je je presentatie op de Ipad zelf hebt staan. Dan weet je zeker dat het ook werkt.
Qua geheugen kun je bijna altijd volstaan met de goedkoopste variant Ipad (op dit moment 16GB), tenzij je met zware video’s of andere animaties werkt.
Mijn conclusie is dat Ipad op beursstands daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben. Ik voorspel dan ook dat de Ipad binnen afzienbare tijd op het merendeel van de stands aanwezig zal zijn.