Beetje plat en banaal, zo’n folderstandaard, of toch gewoon een zinvolle accessoire?
Beursstand designers zijn vaak geneigd een stand die ontwerpen die vooral erg mooi is. En daar is natuurlijk niets mis mee. Maar een stand moet daarnaast toch ook gewoon functioneel zijn. En vooral verkopen! Of een folderstandaard deel uit moet maken van het uw beursstand design hangt af van uw aanpak.
Folders uitdelen op beurzen, wel of niet doen?
Over het uitdelen van folders op beurzen en tentoonstellingen kun je verschillend denken. Sommige standhouders hebben bewust geen folders of brochures op de stand omdat ze informatie uitsluitend persoonlijk wensen te geven. Direct op de beurs tijdens het beursgesprek, of na de beurs tijdens een bezoekafspraak. Prima insteek wat mij betreft zolang je dat ook echt kunt waarmaken en dus voldoende actief bent op uw beursstand. In dat geval kiest men er dus bewust voor om geen folders of brochures op de beursstand te hebben.
Folders zichtbaar aanwezig in een folderstandaard?
Toch zien we dat er op de meeste beursstands wel folders of brochures zichtbaar aanwezig zijn. Meestal geëtaleerd in een folderstandaard of brochurehouder, die overigens heel goed kan aansluiten bij het ontwerp van uw beursstand. Deze standhouders kiezen er dus voor wel folders paraat te hebben op hun beursstand. In veel gevallen liggen deze brochures zelfs voor het grijpen. Want vaak staat zo’n folderstandaard op de hoek van de stand of direct bij het gangpad.
Snel een folder pakken en weer weg!
Het gevaar hiervan is dat een bezoeker die enige interesse heeft “snel” en folder pakt en dan weer doorloopt. In dat geval zou je dus kunnen concluderen dat de folderstandaardeen negatief effect heeft op het in contact komen met een beursbezoeker. Deze bezoeker had echter vermoedelijk toch al niet uit zichzelf contact gezocht dus in dat opzicht is er niets verloren. Wat er in dit geval natuurlijk wel had moeten gebeuren is dat de bezoeker aangesproken had moeten worden door de standbemanning!
Als een folderstandaard of folderrek alleen wordt neergezet met de bedoeling bezoekers ongestoord een folder te kunnen laten pakken, dan kun je deze folderstandaard inderdaad beter thuislaten. En iedere langsloper ongevraagd een folder in de handen duwen lijkt me ook niet niet meer echt van deze tijd. Als het echter de bedoeling is, en dat hoop ik maar, alle bezoekers die enige vorm van belangstelling tonen (stilstaan, kijken of naar het folderrek toelopen) aan te spreken dan zie ik een folderstandaard gevuld met aantrekkelijke folders weldegelijk als een erg zinvolle accessoire voor uw beursstand. Een accessoire dat actief meehelpt aan het in contact komen met een potentiële klant. Want in dat geval zou het zo kunnen gaan:
- De geïnteresseerde bezoeker ziet de folderstandaard met folders
- De bezoeker denkt, hé dat kan interessant zijn, daar wil ik wel een folder van hebben
- De bezoeker loopt naar de folderstandaard
- De standbemanning signaleert dit en knoopt een gesprek aan.
Natuurlijk hoef je geen folderstandaard op je beursstand te hebben om een gesprek aan te knopen met een beursbezoeker maar het kan dus in ieder geval geen kwaad, en in het bovengenoemde geval kan het zelfs meehelpen een gesprek tot stand te brengen.
Samengevat
Samengevat denk ik dat een folderstandaard of brochurehouder zeker iets kan toevoegen aan uw beursstand, op voorwaarde dat u er bewust mee omgaat. folderstandaards en brochurehouders zijn er in allerlei formaten en uitvoeringen. Sommige daarvan zijn bovendien inklapbaar en dus gemakkelijk mee te nemen. Wat handig is als u uw eigen beursstand gaat opbouwen. En ook qua design en stijl moet het lukken om iets te vinden dat aansluit bij uw beursstand.