Met de komst van sociale media, online advertenties en andere online en offline marketingactiviteiten wordt het steeds moeilijker om op te vallen. Om een marketing campagne effectief te maken dient deze erg doelgroep gericht te zijn. Een uitstekende gelegenheid voor doelgroep promotie is een beurs. Op een beurs vind je een relatief hoog aandeel van mensen uit jouw doelgroep met een gerichte interesse.
Bezoekers, en tevens potentiële klanten, kunnen jouw product of dienst gelijk in werking zien. Tevens biedt een beurs de mogelijkheid om informatie te delen en voor directe verkoop door het persoonlijk contact. Met dank aan het persoonlijke contact is het gemakkelijker om direct in te springen op reacties van mensen. Maar dan komt de vraag; hoe val ik op tussen alle andere bedrijven en organisaties? Hoe trek ik de aandacht van de bezoeker?
Zorg er ten eerste voor dat jouw stand bemanning goed geïnformeerd is en de juiste energie uitstraalt. Naast de bemanning van de stand, dient de stand zelf er ook piekfijn uit te zien. Door middel van een uniek stand ontwerp kan je ervoor zorgen dat jouw stand uitstraalt waar jouw bedrijf voor staat.
Beursstand huren of beursstand kopen?
Bij beide opties kun je ervoor zorgen dat het ontwerp flexibel is om mee te groeien met het bedrijf en ervoor zorgen dat de standbouw ruimte en overzicht biedt. Dus of je nu ervoor kiest om jouw beursstand te huren of beursstand te kopen, je zult moeten weten welke dingen ervoor zullen zorgen dat jouw beursstand de moeite waard is om te bezoeken.
Naast ervoor zorgen dat bovenstaande ‘basics’ die komen kijken bij de standbouw verzorgd zijn, is er iets anders wat toegepast kan worden waardoor jouw stand ontwerp meer zal opvallen tussen alle andere deelnemers: leuke beursstand ideeën. Door het aanbieden van leuke, opvallende en speelse ideeën zorg je er niet alleen voor dat er meer energie op jouw beursstand is maar je zult hiermee ook extra deelnemers aantrekken die in eerste instantie waarschijnlijk jouw beursstand niet zouden bezoeken.
Wij delen hieronder drie leuke ideeën om jouw beursstand op te laten vallen!
Een vleugje magie
Magie zorgt altijd voor verwondering en de nieuwsgierigheid van mensen wordt aangewakkerd. Door het inhuren van iemand die magische trucs kan toepassen op jouw stand zullen bezoekers jouw deelname onthouden. Zorg ervoor dat de magiër zijn trucs kan combineren met bijvoorbeeld het nieuwe product of de nieuwe dienst die jij aanbiedt.
Het rad van fortuin
Dit spel is iets wat vaak terugkomt op beurzen. Het inzetten van een rad van fortuin zal je geen originaliteitsprijs opleveren, maar er is een reden dat het al zo lang mee gaat en hier kan jij tijdens een beurs jouw voordeel uit halen.
Wanneer deelnemers jouw stand voorbij lopen zullen ze het rad herkennen, en exact weten wat het is en waar het voor gebruikt wordt. Omdat ze weten dat ze niks te verliezen hebben is de kans groot dat ze het een kans geven wat een ultieme gelegenheid is om een praatje aan te knopen met de bezoeker.
Sociale Media Trivia
Sociale media is ongetwijfeld een van de meest gebruikte communicatiemiddelen, en met goede reden. Dus waarom zou je dit niet gebruiken om wat meer originaliteit en vreugde naar jouw stand te brengen?
Trivia is een klassieker die makkelijk toegepast kan worden op sociale media. Stel gedurende de beurs een aantal makkelijke en leuke vragen met betrekking tot jouw product en/of dienst. Deelnemers kunnen de vragen beantwoorden met behulp van sociale media en het gebruik van de juiste hashtags. Zorg ervoor dat je aan het einde van de beurs de winnaar bekend maakt door degene die het meeste aantal vragen juist heeft beantwoordt te selecteren en te belonen met een originele prijs. Dit spel zal ervoor zorgen dat je een online ‘buzz’ creëert rondom jouw deelname wat enorme bijdraagt aan jouw naamsbekendheid. Tevens vergt het een minimale financiële investering.
Lees ook over marketing voor vakbeurzen:
12 opvallende feiten over de waarde van vakbeurzen
De ultieme contentstrategie voor je volgende vakbeurs
Checklist stand bemanning: wat iedere exposant moet weten