Het is voor een beursdeelnemer zaak om op te vallen tussen alle concurrenten. Dit kan op vele manieren, variërend van het inzetten van apart geklede hostesses, door het toepassen van verschillende audiovisuele middelen of door het geluid net even harder te zetten dan de buren. Trucjes genoeg dus, zou je zeggen. In de praktijk vist echter iedere beursdeelnemer in dezelfde vijver van leveranciers en oplossingen. Met als gevolg dat het onderscheidende vermogen wat de uitstraling van de beursstand betreft vaak minimaal is.
Een nieuwe manier om extra stopping power te genereren en om op te vallen is door het toepassen van een Virtual Host op de stand. Bij deze eyecatcher wordt een persoon (een actrice of één van uw medewerkers) geprojecteerd op een plexiglas silhouet om zo een levensecht beeld te creëren.
Hoe werkt de Virtual Host?
De Virtual Host bestaat uit een aantal componenten:
• Een plexiglas silhouet van een persoon waarop geprojecteerd wordt
• Een projector, inclusief bewegingssensor
• Speakers
• Een computer met speciale software
Bij installatie op de beursstand wordt een gebied (meestal in het gangpad) aangewezen waar de bewegingssensor op gericht wordt. De projector komt achter het silhouet te staan.
Wat is het gevolg? De nietsvermoedende beursbezoeker nadert het gebied waar de bewegingssensor op gericht is. Uit het niets begint de Virtual Host tegen de bezoeker te praten en vertelt in het kort iets over een product of over het bedrijf. De bezoeker is in eerste instantie verbaasd en zal stil blijven staan. Hierdoor wordt het voor de standhouder eenvoudiger om de potentiële klant de stand op te geleiden en het verkooppraatje af te steken.
Combineer deze oplossing met richtspeakers (een systeem dat het geluid zeer gericht het gangpad in kan sturen) en je hebt een eyecatcher waar niemand meer omheen kan.
Voor wie is de Virtual Host geschikt?
Het zou een illusie zijn om te zeggen dat een dergelijke oplossing voor iedereen geschikt is. Het moet natuurlijk wel in je eigen marketing filosofie te passen. Heb je een progressieve strategie en sta je open voor nieuwe technologieën, dan is dit echter een zeer goede oplossing. Op voorwaarde dat er voldoende ruimte is voor de projector die circa 2 meter achter de silhouet geplaatst moet worden.
Wat zijn de voordelen?
- U heeft een echte eyecatcher op uw stand waar nog veel over gesproken gaat worden
- Mensen zullen foto’s gaan maken en die via Social Media verspreiden. Ergo: meer naamsbekendheid
- U vergroot de stopping power voor uw stand
- De Virtual Host heeft geen pauze nodig en spreekt iedereen aan
- Er ontstaat consistentie in uw uitingen: de Virtual Host zegt continu hetzelfde
- Meer leads!
Ook nadelen?
Natuurlijk heeft een dergelijk systeem ook nadelen. De virtual host geeft geen op de persoon toegespitste communicatie en kan geen vragen beantwoorden. Daarom blijft uw standbemanning belangrijk.
Een dergelijk systeem is zowel te koop als te huur. Let er wel op dat wanneer u een eigen medewerker als Virtual Host wil laten optreden, dat u naast een video ook een nieuwe cut-out moet bestellen (iedereen heeft een ander figuur).