De perfecte beursstand

de-perfecte-beursstand - 1.jpg

“Wat is de beste beursstand?”, vroeg Chakravarty mij tijdens een training over standontwerp en -decoratie. “Chuck”, antwoordde ik, “dat is onmogelijk te zeggen. Wat een beursstand betreft, is er geen sprake van ‘die ene absolute waarheid’. De effectiviteit van een beursstand is altijd te bezien in relatie tot de voorgenomen beursdoelstellingen en mogelijkheden van een deelnemer”. Chuck, hopende op de vastigheid van een meer concreet antwoord, kwam daarmee dus niet veel verder.

Op zoek naar de beste beursstand

Tijdens hetzelfde seminar ging de deelnemersgroep, inclusief Chuck en mijzelf, voor een field assignment naar de beurs Spoga ‘07 in Keulen, Duitsland. Daar moesten zij, op de laatste beursdag,15 beursstands bezoeken en beoordelen op effectiviteit en functionaliteit. Het oordeel van de groep was unaniem. Eén stand in het bijzonder scoorde op alle criteria veruit het hoogst. Een toonbeeld van perfectie zo leek het. Was deze beursstand dan tóch het antwoord op Chuck’s vraag?
Alles leek daarop te duiden. Het bedrijf deed mee aan de beurs om een nieuw product te introduceren op de markt. Sterker nog, de beursdeelname werd gebruikt voor een allereerste productlancering. Het bedrijf had gekozen voor een relatief kleine, maar een aan drie zijden open en uitnodigende kopstand. De creatieve en duidelijke wijze waarop het product en de productvoordelen en -toepassingen onderdeel waren gemaakt van de vormgeving van de stand en van de communicatie in de stand trok veel aandacht en wist moeiteloos interesse op te wekken. Grote klasse! En dan nog het standpersoneel. Ook hier petje af! Echte beursvloertalenten – enthousiast, vakkundig, proactief, goede luisteraars en onvermoeibaar. Zij ondersteunden hun performance door productdemonstraties, audiovisuele presentaties en gloednieuwe productcatalogi in meerdere talen. Hier hoefde de bezoeker de boodschap echt niet zelf op te halen; die werd ‘m op allerlei manieren op een presenteerblaadje gebracht. Dan kan het toch niet misgaan, zou je denken.

Beurskleding, wel of geen goed idee - 1.jpg

leidt de beste beursstand tot resultaat?

Betoverd door de magie van de presentatie en de performance van het personeel, meende ik – met vraag van Chuck in mijn achterhoofd – evenwel bij de stand manager nog te moeten informeren naar het resultaat van de beursdeelname. De beursstrategie was mij duidelijk, maar nu nog even checken of die echt gewerkt had. “Wat waren jullie beursdoelstellingen en in hoeverre hebben jullie die met deze deelneming kunnen bereiken?”, was mijn vraag. Helaas het antwoord was ontluisterend!
De stand manager gaf aan dat de beurs niet succesvol was geweest. Ze waren naar de beurs gekomen om hun product te introduceren bij de grote Europese spelers op de markt: retailers en groothandelaren van formaat. Ze stonden pal achter hun beurspresentatie, en nog steeds. Daar viel niets op aan te merken. Maar helaas hadden ze hun doelgroep onvoldoende ontmoet op de beurs en was er van het halen van de beursdoelstellingen en de lancering van het product weinig terechtgekomen. “Hoe dit nu toch kwam?”, vroeg ik. De stand manager wist het wel: “We hebben de verkeerde editie van de beurs uitgekozen voor de productintroductie. De beurs kent afwisselend per jaar een kleinere en een grote editie.
Dit jaar was het alleen SPOGA, volgend jaar is het weer SPOGA GAFA. En dan wordt het aanbod op de beurs weer uitgebreid met 7 hallen uit onze sector. Dát is de editie waar wij de internationale retailers en belangrijke groothandelaren voor ons product kunnen ontmoeten”.

De zoektocht naar ‘de perfecte stand’ kan wat mij betreft dus voorlopig weer worden gestaakt. Het lijkt mij namelijk echt niet zinvol en een verspilling van tijd. Een beursstand is bij voorkeur een momentopname en dient daarom per deelname maximaal ondersteuning te geven aan de specifieke beursdoelstellingen. Het is echter vooral belangrijk te realiseren dat een beursstand slechts één van de vele aspecten is die allemaal afzonderlijk – vóór, tijdens of na de beursdeelname – hun eigen bijdrage aan het uiteindelijke resultaat ervan leveren.

Een perfecte stand op de verkeerde beurs: close to perfection or not perfect at all?


GEÏNTERESSEERD IN DEELNAME AAN EEN BEURS?

JE KUNT ONS BEREIKEN OP +3233852196 OF OP INFO@BEURSSTAND.BE

Op zoek naar een huurstand in Europa?

Kies uit meer dan 1000 ontwerpen, gebaseerd op je standgrootte en beurslocatie

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met u op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn Stand Ideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn standideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bel mij terug

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Maak een afspraak

:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.