Afgelopen week stond ik met mijn bedrijf op de Promz Event in de Jaarbeurs in Utrecht. Het feit dat we al jaren op deze beurs staan geeft al aan dat we er elk jaar weer de nodige nieuwe klanten uithalen. Daarnaast spreken we ook iedere keer weer een aantal bestaande klanten. Wat ook erg plezierig is. Dit laatste pushen we zelfs door vooraf onze relaties uit te nodigen en door het versturen van gratis toegangskaarten. Dit jaar verstuurden we na een email actie zelfs 400 van deze kaarten naar onze bestaande relaties. Ik was wel blij dat ze niet allemaal tegelijk bij ons op de stand langs kwamen want anders was het een behoorlijke puinhoop geworden…
Omdat de grootste drukte in de Jaarbeurs zich concentreert aan het einde van de ochtend en aan het begin van de middag (lang leve de files rondom Utrecht) zijn er buiten deze tijden regelmatig momenten waarop het rustig is. Ideale momenten dus om rond te lopen en met andere standhouders van gedachten te wisselen.
Zo sprak ik op de laatste beursdag met een directeur van een bedrijf die zich beklaagde over de beurs. Hij gaf aan dat de beurs uitermate slecht was en dat dit een eenmalig event voor hem zou zijn. Want hij had totaal geen aanloop gehad op zijn stand. Zonde van de tijd en van het geld.
Ik bekeek zijn beursstand eens goed. Deze stand was niet zo heel groot, maar zag er wel netjes en verzorgd uit. Daar lag het dus niet aan. Ik probeerde mij voor te stellen hoe een potentiële klant langs zijn stand liep en welk gevoel deze bij zijn stand zou hebben. Het antwoord was niet zo moeilijk te bedenken; geen. Want alhoewel de stand er netjes uitzag gaf deze totaal niet weer wat dit bedrijf een potentiële klant te bieden had. Op de stand stond alleen de naam van het bedrijf. Een ook de aanwezige visuals en de aankleding van de stand maakten in het geheel niet duidelijk om wat voor soort bedrijf het hier ging. De stand gaf potentieel geinteresseerden geen enkele aanleiding om even stil te blijven staan bij deze beursstand.
Tja, zelf als bezoekers interesse in de producten van dit bedrijf zouden hebben zouden ze vermoedelijk gewoon doorlopen. Je moet als beursbezoeker namelijk wel snappen wat de standhouder te bieden heeft. Het “what’s in it for me” van de beursstand moet geen raadseltje worden.
Het bovengenoemde bedrijf staat zeker niet op zichzelf. Iedereen kan op beurzen ervaren dat er veel stands zijn waar je als bezoeker langs kunt lopen zonder ook maar een idee te hebben wat het bedrijf achter de stand nou precies doet. En dat is voor het bedrijf in kwestie een enorme gemiste kans. Want op die manier kan het haast niet anders of de beursdeelname mondt uit in een teleurstelling. En in een verspilling van tijd en middelen. En waar ligt dat dan aan? Inderdaad ja, aan de beurs. Want die was waardeloos.