AIDA
Het gebruik van moderne middelen en multimedia toepassingen op beursstands is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Deze multimedia kan variëren van een geschreven boodschap op een digitale whiteboard of een professionele videoreclame op een groot plasmascherm, tot een nóg grotere “videowall” met alle interactieve mogelijkheden die daarbij kunnen horen. U kunt het zo indrukwekkend maken als u zelf wilt. Waar het in wezen om gaat is dat u uw bezoekers attendeert op uw aanwezigheid (Attention). Als u die aandacht heeft wilt u vervolgens uw bezoekers interesseren voor uw product(en) en/of dienst(en) (Intrest). Hierbij moet u dus z.g. stopping power genereren en ervoor zorgen dat de bezoeker langer blijft staan om uw boodschap volledig tot zich te laten doordringen. Waarna hij een verlangen of voorkeur voor u kan ontwikkelen (Desire).
Dit zijn de eerste 3 stappen van het AIDA-model waarmee u gericht uw boodschap kunt overbrengen. De volgorde is niet per se van belang want alles draait om stap 4 en dat is Actie! (Action). Want dát is het moment dat u in gesprek raakt met de beursbezoeker. Dan pas vindt de echte interactie plaats en zal wellicht een concreet vervolg aan het contact met de bezoeker gegeven kunnen worden.
Interactieve multimedia: touchtafels en informatiezuilen
Er zijn dus allerlei manieren om de interactie op gang te brengen of te laten plaatsvinden. Vaak al eerder dan in de genoemde stap 4. Sterker nog: bij stap 1 (Attention) stappen bezoekers misschien al af op de touchtafel die in de beursstand staat om er mee “te spelen”. Terwijl ze hiermee bezig zijn kunt u letterlijk “spelenderwijs” de bezoeker interesseren voor uw product of bedrijf en de rest van de marketing stappen uitrollen. Conventionele informatiezuilen bieden veel voordelen boven eenzijdige media zoals als bijv. posters en banners. Want met zo’n informatiezuil wordt de bezoeker bijvoorbeeld d.m.v. een “vragenlijst”, een “product selector” of een andere applicatie geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt.
Touchtafel
Een z.g. “touchtafel” gaat nog een stap verder. Want juist deze touchtafel, toch wel het modernste en meest interactieve medium dat voor beursstands momenteel beschikbaar is, nodigt uit tot interactie. En die interactie vormt daarmee de grootste toegevoegde waarde van zo’n touchtafel. Waarbij u bij welke interactieve touch applicatie dan ook deze natuurlijk wel moet blijven zien als een onderdeel van, of een aanvulling op de overige communicatiemiddelen binnen uw beursstand.
Sneller contact met uw bezoeker
Face-to-face communicatie en contact blijft op de beursvloer het allerbelangrijkst. Door gebruik te maken van moderne applicaties kan dit contact sneller en laagdrempeliger tot stand komen. Bovendien kunnen deze applicaties ook op drukke momenten uw bezoekers informeren over wat u te bieden hebt. U kunt zelfs al inspelen op hun specifieke behoeften.
Daar komt bij dat bezoekers die tijdens topdrukte op uw beursstand even moeten wachten, zelf al gericht bezig kunnen zijn op de touchtafel. Hun actie is dan tegelijkertijd een efficiënte “wachtverzachter”.
Met behulp van interactieve (touch) applicaties kunt u dus snel en efficiënt op de juiste manier invulling geven aan het contact met de bezoeker op uw beursstand en dit contact verder verdiepen. En juist deze vorm van interactie past perfect in de huidige tijdgeest waarin de boodschap niet meer eenzijdig van ”bovenaf” komt en gericht is op de massa, maar waarin we kijken naar de individuele behoefte c.q. de specifieke vraag van de klant.