Zichtbaar zijn is belangrijker dan ooit voor bedrijven en organisaties. Dankzij internet kan iedereen zich goedkoop profileren en de concurrentie is moordend. Probeer dan maar eens op te vallen.
Met de juiste online en offline strategie versterk je je merk en de beleving bij potentiële klanten. Laat je daarom online zien en vergroot de aandacht met events en beursdeelnames, waarin geïnteresseerden je kunnen ‘voelen’ en ‘ruiken’. De twee vullen elkaar perfect aan en er gaat niets boven persoonlijk contact.
Bloggen en vloggen zijn waardevolle manieren om je online zichtbaarheid te vergroten. Daar zijn verschillende redenen voor.
- Een blog of vlog trekt de aandacht.
- Mensen leren je vrijblijvend kennen.
- Blogs en vlogs kun je verspreiden via social media.
En er zijn er meer, die we hieronder op een rij zetten.
Doe je nu niets met bloggen en vloggen voor het vergroten van je online zichtbaarheid? Lees dan snel verder.
Wat is het verschil tussen bloggen en vloggen voor beursmarketing?
Bloggen draait om het delen van kennis en nieuws via tekstberichten. Die verzamel je op een centrale plek, je weblog. Vloggen staat voor video bloggen en beide disciplines lijken sterk op elkaar. Waar je bij een traditioneel weblog tekst gebruikt, maak en deel je bij vlogs videofilmpjes.
Vloggen gaat een stuk sneller dan schrijven, maar heeft ook nadelen. Zoekmachines zijn namelijk dol op lange teksten en een blog presteert doorgaans beter bij de zoekresultaten. Het is daarnaast de vraag of de mensen die je wilt bereiken zich op YouTube bevinden, maar tegenwoordig kun je ook video’s uploaden bij o.a. LinkedIn en Facebook. Sowieso kun je YouTube-video’s insluiten op de pagina’s op je eigen website.
Wat heb je nodig voor het maken van vlogs en video’s?
Voor het maken van een vlog heb je niet veel nodig. Wil je zelf in beeld verschijnen, dan is een smartphone vaak al toereikend. Een externe microfoon zorgt voor beter geluid en dit is zeker aan te bevelen. Zorg ook voor voldoende belichting, zodat je duidelijk in beeld komt.
Wil je filmpjes maken zonder dat je zelf zichtbaar bent? Gebruik dan een screenrecording-programma als Camtasia, Camstudio of Screen Capture Pro. Daarmee kun je eenvoudig je beeldscherm en stem opnemen. Zo kun je een korte presentatie, instructie of toelichting maken en delen.
Dit zijn 12 redenen waarom bloggen en vloggen beursmarketing enorm versterkt
Bloggen en vloggen zijn enorm waardevol voor het vergroten van je online zichtbaarheid. Waarom? Dit zijn 12 redenen:
1. Met een weblog val je op
Het internet is overbevolkt en social media zijn vluchtig. Hoe val je toch op met jouw unieke verhaal, producten en diensten? Een weblog is een zeer geschikte plek, want jij bent er de baas en bepaalt de er de regels.
De afbeeldingen, teksten, video’s s en illustraties die je op je blog zet kun je verder verspreiden via andere kanalen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
2. Vergroot je netwerk
Op een weblog trek je gelijkgestemden aan: mensen die het interessant vinden wat je doet of te bieden hebt. Zo vergroot je je netwerk, breid je je vriendenkring uit en gaan potentiële klanten je vertrouwen.
3. Word expert
Als je vaak en goed blogt en vlogt over een bepaald onderwerp, word je expert en dat valt op.
Fans, journalisten en klanten weten je vinden en dat biedt talloze – al dan niet commerciële – mogelijkheden. Mensen doen tenslotte het liefste zaken met experts, deskundigen die ze kunnen vertrouwen.
4. Leer beter communiceren
Alles in de wereld is communicatie. Is het niet door wat je zegt, dan wel door wat je uitstraalt, want 70% van de communicatie is non-verbaal.
Door regelmatig te bloggen en te vloggen leer je beter te communiceren. Je kunt he gedachten beter ordenen en onder woorden brengen, schrijft doelgerichter en maakt sneller onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Deze vaardigheden komen je direct van pas als je op een beurs staat of een event organiseert.
5. Bespaar geld
In de reclame-, muziek- en mediawereld draait alles om bereik. Ook al ben je nog zo goed en bevlogen, als mensen je niet vinden heb je daar niets aan.
Vroeger kon je bereik kopen, door te adverteren op radio en televisie of in bladen. Dankzij internet kan dat veel goedkoper en een weblog heb je al voor een paar tientjes per jaar.
Combineer bloggen en vloggen met social media, e-mail marketing en beursmarketing en je hebt alle middelen in handen om een groot publiek te bereken.
6. Vertel jouw unieke verhaal
Wie ben je, wat drijft je en waarom zou me dat boeien? Het zijn heel wezenlijke vragen, die je op een weblog perfect kunt beantwoorden.
Door bewust duidelijk te maken waar jij voor staat presenteer je een helder beeld van je bedrijf of organisatie. Dat is prettig voor jezelf en voor de mensen die misschien wel iets van je willen. Klant worden bijvoorbeeld. Je creëert een natuurlijke aantrekkingskracht.
7. Wees toegankelijk
Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld zo’n 7 interacties met een bedrijf of persoon hebben, voor ze contact opnemen. Ze kijken eerst de kat uit de boom.
Op een weblog en via social media ben je zeer toegankelijk en verlaag je de drempel enorm. Lezers kunnen reageren op een bericht, een mailtje sturen, je volgen via social media of schieten je aan op een beurs. Zo leren ze je langzaam kennen, aardig vinden en vertrouwen.
8. Krijg meer opdrachten en vergroot je omzet
Mensen doen het liefste zaken met mensen die ze kennen en vertrouwen. In de marketing is daar een mooi begrip voor: het like-know-trust-principe.
Iemand komt met je in contact en vindt het leuk wat je doet (like), gaat je volgen en leert je kennen (know) en krijgt steeds meer vertrouwen in je (trust). Dat is het moment dat je invloed krijgt en klanten bij je aankloppen. Bloggen, vloggen en offline profileren – zoals jezelf presenteren op een beurs – is ideaal voor het vergroten van je like-know-trust-factor.
9. Word beter gevonden
Elke pagina op een weblog is een kans gevonden te worden via zoekmachines. Helemaal als je ze optimaliseert met zoektermen, de woorden die mensen intikken als ze op zoek zijn naar wat jij biedt.
In de titel van blogs en vlogs kun je bewust zoektermen en dit vergroot de kans dat ze opduiken bij de zoekresultaten aanzienlijk. Je vergroot je zichtbaarheid en komt gratis in contact met nieuwe geïnteresseerden.
Tip. Beantwoord vragen in blogs en vlogs. Veel gestelde vragen vind je o.a. bij Answer the Public. Geef een relevante – algemene – zoekterm op en je ziet de vragen na enkele seconden in beeld verschijnen.
10. Genereer leads
Wil je het maximale uit je blog- en vlog-inspanningen halen? Combineer het dan met lead-generatie. Dit betekent dat je iets weggeeft in ruil voor contactgegevens. Dingen die je kunt weggeven zijn:
- Whitepaper
- Video met onmisbare tips
- Kortingscode etc
In je blogs en vlogs kun je op de weggever wijzen en zo bouw je langzaam maar zeker een adressenbestand op. Deze geïnteresseerden kun je weer attenderen op je beursdeelname, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief.
11. Creëer brandstof voor sociale media
Social media wordt nog krachtiger als je zelf waardevolle content verspreidt. Kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram worden opeens distributiekanalen en je komt gratis in contact met nieuwe fans, volgers en potentiele klanten. Dit was vroeger ondenkbaar, of je moest er diep voor in de buidel tasten.
12. Volg trends op de voet
Trends volgen wordt nog leuker als je blogt en vlogt. Met een programma als Feedly of Inoreader volg je ontwikkelingen op de voet en kun je nieuwtjes gebruiken voor blog- en vlogberichten. Zo loop je voor op concurrenten, weet je beter wat er speelt onder de mensen die je wilt bereiken en vergroot je je expertstatus.
Bloggen en vloggen waardevol voor event- en beursmarketing
Als je veel weggeeft krijg je veel terug. Het werkt echt zo. Door gratis informatie en inzichten te delen via blogs en vlogs gaan er deuren voor je open en bouw je een sterke fanbase op. De relatie kun je verder uitbouwen via event en gerichte beursmarketing. Geïnteresseerden kennen je al en je krijgt de gunfactor. Dit zorgt voor een volle beursstand en meer verkopen en omzet.