Beurswanden zijn er in vele soorten en maten. Het meest bekend zijn de z.g. “pop’-up systemen welke bestaan uit een opvouwbaar frame waar panelen of magneetbanen tegen bevestigd kunnen worden. Dergelijke beurswanden zijn al jaren Michel Rijnberg – Expo Display Service
erg populair omdat ze voldoen aan de eisen die veel bedrijven stellen aan hun beurswand. Behalve deze ‘pop-up’wanden zijn er echter ook andere typen beurswanden die veel gebruikt worden op beurzen en evenementen. De meeste beurswanden hebben de volgende kenmerken:
• Licht in gewicht
• Gemakkelijk mee te nemen in een transportkoffer (meestal op wielen)
• Snel op te bouwen
• Herbruikbaar
• Betaalbaar
• Eenvoudig te vergroten of verkleinen (geldt voor sommige typen)
• Diverse accessoires leverbaar
Het is met name het gebruiksgemak wat er voor heeft gezorgd dat deze beurswanden zo enorm populair zijn geworden. Je kunt geen (vak)beurs waar dan ook ter wereld bezoek of je ziet stands die voor de inrichting en communicatie gebruik maken van een dergelijk beurswand. En daar zitten zowel heel geslaagde als minder geslaagde voorbeelden bij.
Ontwerp van een beurswand
In sommige gevallen wordt voorbijgegaan aan waar een goede beurswand nou precies aan moet voldoen, met als gevolg dat deze beurswand niet optimaal bijdraagt aan het realiseren van een maximaal beursresultaat. Belangrijk aan elke beurswand is dat deze in eerste instantie opvalt en de aandacht trekt. Daana moet deze duidelijk maken waar het bedrijf op product dat er op wordt gepresenteerd voor staat en wat de mogelijke voordelen voor de potentiële klant ervan zijn. En dit alles in slechts enkele seconden want een bezoeker gaat een beurswand niet uitgebreid bestuderen. Veel verschillende foto’s en teksten hebben dus meestal geen zin of doen zelfs afbreuk aan de communicatie ervan. Minder is meer geldt zeker ook voor beurswand communicatie. Een grote en pakkende foto in combinatie met het logo en een duidelijke of prikkelende pay-off is zal voor de meeste bedrijven daarom het beste werken, al zijn er zeker ook creatieve hoogstandjes met beurwand ontwerp te bedenken. Zolang deze voldoen aan bovenstaande basisbeginselen van beurswand communicatie kan dat zeker iets toevoegen.
Accessoires voor beurswanden
Ondersteunende accessoires zoals folderrekken, LCD beeldschermen en productschappen kunnen de uitstraling en de presentatie van de beurswand verder verfraaien en personaliseren. En natuurlijk is ook een goede verlichting van beurswanden onontbeerlijk. Want zelfs de mooiste en beste beurswand valt in het niet als deze niet goed is verlicht. Voor deze verlichting wordt meestal gekozen voor halogeen verlichting, alhoewel ook de energiezuinige en milieuvriendelijke LED-verlichting sterk aan populariteit wint. In de toekomst zullen halogeenlampen vermoedelijk geheel verdrongen worden door LED lampen.
Hou uw beurswand netjes en schoon
Uiteraard is het voor een professionele uitstraling ook heel belangrijk dat uw beurswand er onberispelijk uitziet. Gedeukte panelen, een lamp die het niet doet of een vlek in een van de banen zal als gevolg hebben dat de “over-all indruk” die een bezoeker van een stand heeft niet bijster positief zal zijn. Vooral bij bedrijven die hun beurswand vaak gebruiken ligt dit gevaar op de loer, vaak ook omdat informatie over bijvoorbeeld schade aan de beurswand niet altijd wordt teruggekoppeld aan de verantwoordelijke persoon waardoor deze niet wordt verholpen. Waardoor het dus kan gebeuren dat de beurswand er steeds slechter gaat uitzien en afbreuk gaat doen aan het resultaat van de beurs. Het is dan ook goed om de beurswand na elk gebruiken te controleren en om eventuele problemen of onvolkomendheden meteen op te lossen.
Samengevat hebben beurswanden in de wereld van beurzen en evenementen hun plek meer dan bewezen en kunnen ze zeker bijdragen aan een geslaagde beurs of evenement. Zowel als “stand-alone” in een kleine beursstand of als onderdeel van een ontwerp in een grotere stand kunnen het waardevolle communicatiedragers zijn.