Ha daar zijn ze weer die jongens met hun kleurrijke vestjes en witte broeken. Toen ik onze branche net binnenstapte was er een collega bedrijf dat altijd zo gekleed ging als ze op een beurs stonden. Wij hebben er erg om gelachen in het begin. Toch bleken ze met hun uitdossing zeer bekend te zijn en de lijn beurskleding werd ook internationaal consequent doorgetrokken. Het doel was me toen onbekend maar er was wel effect. Het was er altijd druk en ook klanten wisten zich deze mensen te herinneren. Dat was handig bij het nabellen.
Later ben ik zelf wel eens uitgemaakt voor sekteleider omdat ik, weliswaar wat minder kleurrijk, ook een standaard kledinglijn had ingezet op onze eigen stand. Dit in combinatie met een echt poractieve houding maakte blijkbaar wat los. Het grappige effect op onze groep was dat we het een geuzennaam vonden en ons trotse gevoel werd aangewakkerd. We gingen het zelfs na de beurs dragen en ook collega’s die niet op de stand stonden kochten het pak en droegen het.
Het effect van beurskleding
Kleding en met name bedrijfskleding en dus ook beurskleding heeft dus een intern en extern effect. Zoals al eerder op deze plaats aangegeven is het goed als het functioneel is in relatie tot het doel. Het namelijk ook goed fout gaan. Ik herinner mij een beurs waar de standbemanning zeer smaakvol gekleed was met blauwe pakken voor zowel de dames als de heren en bijbehorende accessoires in de vorm van Shawl en das. Na de beurskleding hield het op en hun gedrag was verder niet al te best. Op een gegeven moment staan er drie medewerkers rond een door JMT, van Geelen of andere verhuur firma geleverde sta-tafel zich tegoed te doen aan Koffie en Dudok Appeltaart. Het externe effect van de beurskleding was hier zo dat het wel heel duidelijk was dat de standbemanning even een break had.