Customer Relationship Management: ik vind het één van de zwaarst misbruikte kreten als je een bedrijf vraagt waarom ze aan een beurs meedoen. Het zijn vaak de bedrijven die jaar in jaar uit op dezelfde manier deelnemen, geen enkele poging doen om op te vallen of in het hele traject volledig op de automatische piloot staan die het woord customer relationship management gebruiken wanneer gevraagd naar hun beursdoelstelling. Misschien wel, omdat ze simpelweg eigenlijk gewoon helemaal geen beursdoelstelling hebben.
Happy Hour
‘Customer Relationship Management. Dat klinkt goed, zeg ik. Wat bedoelt u daar nou precies mee?’ ‘Nou, gewoon eh……we staan er voor onze klanten hè, om hen te zien.’ ‘Ja, ja, OK. En verder?’ ‘En verder. Hoezo verder? Het is gewoon belangrijk dat we hen weer eens zien en even persoonlijk met hen bijpraten. Dus hè….., is customer relationship management ons doel, begrijp je.’ (Ik denk: dit gaat niet werken, ik moet het over een andere boeg gooien.) ‘Ja, ja ik snap het. Enne, doet u dan nog iets speciaals op de beurs voor uw klanten?’ Ik sla de spijker op z’n kop, want de ogen van mijn gesprekspartner vertonen eindelijk een twinkeling. Hij leeft op. ‘Jazeker, elke dag vanaf vier uur happy hour op de stand. Wijntje, biertje en een hapje erbij. Iedereen die voor die tijd op de stand langskomt, vertellen we natuurlijk ook dat we ’s middags een happy hour hebben. (Ja hoor, ze doen een happy hour, dacht ik het niet!)
Verbeter de relatie met uw klant
Meedoen op de beurs met als doel Customer Relationship Management, betekent dat niet veel meer dan alleen maar het zien van je klanten? Zou het niet in eerste instantie moeten betekenen dat je als beursdoelstelling hebt de relatie met je klanten echt te verbeteren? Ervoor te zorgen dat je de band die jullie reeds hebben, versterkt? Dat je de klant nog sterker aan je bindt? Zowel emotioneel als zakelijk! Nu ga ik u in deze blog niet vertellen wat u allemaal zou kunnen doen. Ik zou u het plezier van een leuke brainstorm sessie met uw collega’s niet willen ontnemen, noch zou ik u met mijn ideeën een bepaalde kant op willen drukken. Wel wil ik u iets laten zien dat u kan helpen om vast te stellen, of en in hoeverre, hetgeen u voor uw klanten op de beurs in petto heeft de relatie echt verbetert.
Neem een cijfer in gedachten dat u gemiddeld geeft aan de relatie met uw klanten. Een schaal van 1 tot 10. Stel u geeft uw relatie met uw klant een 7. We gaan terug naar uw happy hour op de beurs en plaatsen het biertje dat u schenkt boven het cijfer 7.
Een test
Vertelt u nu eens hoeveel het biertje uw relatie met de klant heeft verbeterd. Welk cijfer geeft u de relatie na het biertje? Grote kans dat het cijfer nog steeds op 7 staat. Geen enkele verbetering dus. Stel u eens voor, u had het anders aangepakt. U had de top 20 van uw klanten uitgenodigd naar de beurs te komen samen met hun partners. Uw klanten ontmoeten u en kunnen daarna de verdere beurs bezoeken. De partners daarentegen krijgen van u op deze dag een kookworkshop van een echte chef en ’s avonds komt u met de 20 klanten naar de kooklocatie om daar te proeven en te genieten van wat er bereid is. Welk cijfer zou u de relatie dan krijgen?