Online video is populairder dan ooit. Zet YouTube strategisch in voor je volgende beursdeelname en vergroot je naamsbekendheid en bereik.
Waarom YouTube inzetten voor je volgende beursdeelname
Video wordt steeds populairder. Twijfel je daar nog aan, kijk dan maar eens om je heen in een volle treincoupé tijdens de ochtendspits. Video is ook steeds interessanter om in te zetten voor beursdeelnames. Dit is waarom:
1. Video maak je tegenwoordig sneller dan ooit. Een smartphone is al toereikend en wat je nu opneemt kan binnen 5 minuten live staan.
2. Met video kom je heel dichtbij. Mensen zien een gezicht en horen een stem. Je bedrijf krijgt daardoor persoonlijkheid.
3. YouTube is van Google en het Amerikaanse bedrijf vindt het prettig als je zijn producten gebruikt. Daarom zie je regelmatig YouTube-video's bij de zoekresultaten verschijnen.
4. Vroeger had je voor een mooie video een complete studio nodig. Tegenwoordig kan het al met een smartphone, statief en eventueel een extra microfoon.
5.Visuele content is steeds belangrijker voor interactie. Zo worden berichten met afbeeldingen en video's gemiddeld 10 keer vaker gedeeld op social media.
6. Zo’n 65% van de YouTubers bekijkt minstens de helft van een videoclip. Bij teksten ligt dit percentage een stuk lager.
7. Volgens diverse onderzoeken is video de beste contentvorm om van twijfelende bezoekers klanten te maken.
Wat heb je nodig voor het maken van een YouTube video?
Voor het maken van volwaardige video's heb je geen peperdure camera nodig. Met slechts een smartphone[R2] kun je al goede resultaten behalen. Zorg wel voor een statief, zodat het beeld niet trilt.
Goed geluid is eveneens belangrijk bij video's. Wil je de hoogste kwaliteit, schaf dan een externe microfoon aan.
Belichting tot slot maakt video's levendig. Natuurlijk licht is goed genoeg, maar het is helaas niet altijd mooi weer. Voor zo'n tweehonderd euro koop je een eenvoudige belichtingsset, waardoor de opnames altijd goed zijn.
De ideale lengte voor een YouTube-video
Langer is bij online video zelden beter. Helaas is er geen pasklaar antwoord voor de ideale lengte van een YouTube-clip, maar de volgende onderzoeksresultaten geven wel houvast:
- Je hebt 10 seconden om de aandacht te trekken
- Na 30 seconden verlies je 30% van je kijkers
- Na 1 minuut verlies je 1 minuut van je kijkers
- Na 2 minuten haakt 60% af
De lengte van je video hangt ook af van andere factoren, zoals je doel. Grappige video's zijn doorgaans korter dan reportages of instructies. De verwachtingen, locatie en het apparaat waarop mensen kijken speelt ook een rol.
Exposeren op een beurs vergroot je naamsbekendheid
Nog even terug naar see-think-do-care-model van Google uit punt 1. Mensen doen geen zaken met bedrijven die ze niet kennen, maar zichtbaarheid alleen is niet voldoende. Uit onderzoek blijkt dat mensen minstens 7 contactmomenten nodig hebben voor ze toenadering zoeken. De bedrijfsnaam moet eerst ‘landen’ en het vertrouwen groeien. Ook daar draagt het exposeren op een beurs aan bij.
Zichtbaarheid op een gerenommeerde beurs versterkt je reputatie en het vertrouwen dat mensen in je hebben. Je organisatie is serieus, betrouwbaar en straalt leiderschap uit. Op een vakbeurs kun je dit nog verder versterken door workshops en sessies te sponsoren.
Ben je nog geen grote organisatie, dan kun je op een beurs doen alsof. Huur bijvoorbeeld een grote, indrukwekkende beursstand en profileer je als sterke, nieuwe partij. In de wereld draait alles om beeldvorming. Een goed verhaal en indrukwekkende beursstand bezorgen je een vliegende start.
YouTube video’s en delen maken tijdens de beurs
Interessante video’s die je tijdens de beurs kunt maken zijn o.a. reviews. Laat beursbezoekers jouw producten uitproberen en film hun reactie. Beelden zeggen meer dan woorden en als bezoekers positief zijn is zeer waardevol promotiemateriaal. Oprechte video-testimonials vergroten het vertrouwen in je bedrijf en maken je geloofwaardiger.
Opmerking. Vraag vooraf wel toestemming voor je beursbezoekers filmt. Als het hen iets oplevert zullen ze eerder ja zeggen, dus denk daar van tevoren ook over na. Misschien kun je iets waardevols weggeven in ruil voor iemands medewerking. Dat kan een product zijn, maar ook gratis advies of een maand gratis toegang tot online software.
Zijn er deskundigen en sprekers op de beurs, probeer hen dan te strikken voor een kort interview. Laat iemand bijvoorbeeld wat vertellen over trends en ontwikkelingen in de branche. Deze video’s maak je om je reputatie en deskundigheid te versterken. Deel ze tijdens de beurs via social media en ‘tag’ de geïnterviewden. Als zij het bericht retweeten op delen met hun achterban levert dat nieuwe kijkers op.
YouTube inzetten voor beursdeelname: dit zijn ideale video’s
Video en YouTube zijn waardevol om je beursdeelname te versterken. Maar waar maak je video’s over en wanneer begin je daarmee? Deze tips helpen je op weg.
Video’s maken voor de beursdeelname
De weken in aanloop naar de beurs kun je potentiële bezoekers attenderen op je deelname. Slimme pre-show marketing helpt daarbij en video kan er een belangrijke rol in spelen. Maak bijvoorbeeld korte video’s waarin je laat zien wie je bent en hoe jouw producten of diensten het leven van kijkers aangenamer maakt.
In de aanloopfase kun je ook veelgestelde vragen van klanten over je producten en diensten in video’s beantwoorden. Zoek je met een trefwoord en de taal NL op de website answerthepublic, dan krijg je gratis een overzicht van populaire vragen. Zet de video’s op je bedrijfskanaal op YouTube en verspreid ze verder via social media.
Presenteer je op de vakbeurs een nieuw product of een nieuwe dienst? Maak dan vooraf een teaservideo, waarin je niet teveel onthult. Het doel is om mensen te prikkelen naar de daadwerkelijke presentatie. Eventueel kun je deze op de dag zelf ook live streamen via YouTube of Facebook.
Geef je zelf een presentatie of demonstratie op de beurs? Film dat dan uiteraard ook. Is het een inhoudelijke presentatie, dan kun je de slides eventueel op Slideshare zetten en toevoegen aan je LinkedIn-profiel.
Nog meer creatieve ideeën voor YouTube video’s op een beurs
De howto is een echte klassieker. Hoe haal je het meeste rendement uit jouw producten of diensten? Laat het zien in een korte, inspirerende video’s.
Stel je beursteam voor in korte video's waarin iedereen vertelt wat hij of zij doet. Zo maak je het meteen persoonlijk.
Staan je vakmensen nog steeds voor de camera? Laat ze dan meteen hun kennis delen in een korte video met waardevolle tip.
Geef een kijkje achter de schermen van je beursstand. Deel bijvoorbeeld een clip over de opbouw of leuke snufjes.
Een bedrijfscultuur laat zich moeilijk in woorden vangen. In een video kun je je niet verschuilen achter algemeenheden. Laat maar zien hoe het er bij jullie aan toe gaat.
Neem korte interviews af met collega-standhouders die aanvullende producten en diensten aanbieden. Zo denk je actief mee met de thuisblijvers en creëer je sympathie.
Zet een beursbezoekers in het zonnetje, bijvoorbeeld de 250ste bezoekers die je stand bezoekt. Maak er een echt moment van en deel de opnames via YouTube.
Vergeet tot slot humor niet. Er zal genoeg mis gaan tijdens de beursdeelname en een video met bloopers doet het altijd goed.
YouTube voor beurzen: dit is het moment
Online video heeft de toekomst. Als we onderzoekers mogen geloven neemt video over enkele jaren zelfs driekwart van het totale internetverkeer voor zijn rekening. Gebruik je nu weinig of geen video voor het promoten van je beursdeelname? Dan is dit hét moment om ermee te beginnen. Met de tips en praktijkvoorbeelden uit deze blogpost kun je direct aan de slag.