LinkedIn is een krachtig marketingkanaal om je beursdeelname succesvoller te maken. Met deze tips en strategieën zet je de netwerksite optimaal in.
Ondanks alle technische ontwikkelingen bezoeken mensen nog steeds beurzen. Waarom ze dat doen? Vooral omdat een publieks- of vakbeurs nog steeds dé ideale plek is om snel in contact te komen met gelijkgestemden, collega’s en fabrikanten. Nieuwe technieken en apps maken het bovendien steeds makkelijker om je weg te vinden op een beurs.
Voor exposanten werken beurzen ook nog steeds. Zo blijkt uit onderzoek dat 40% van de mensen klant wordt na een persoonlijke ontmoeting. Een beursvloer is daardoor ideaal om snel veel mensen te ontmoeten. Maar dan moet je je tijd wel optimaal benutten. LinkedIn kan je daarbij helpen en wel op de volgende manieren.
1. Loop je LinkedIn-profiel kritisch na
Een actueel en aantrekkelijk profiel is een voorwaarde voor LinkedIn-succes. Bekijk je profiel kritisch voor je LinkedIn inzet voor het promoten van je beursdeelname. Aandachtspunten zijn:
- Bedenk een pakkende functieomschrijving
- Voeg de industrie toe waarin je werkzaam bent
- Plaats regelmatig updates en berichten, die toont LinkedIn op je profielpagina
- Schrijf een korte en prettige introtekst, waar een lezer echt iets aan heeft
- Verwerk zoektermen in de tekst, zodat je gevonden kunt worden via zoekmachines
- Voeg media toe om op te vallen, zoals afbeeldingen en video
- Wees specifiek, internetters lezen geen lange teksten
- Zet je 'skills' in de ideale volgorde, als je er meerdere hebt
- Volg relevante groepen, die zie je in het overzicht
- Vraag om aanbevelingen
- Toon een professionele en uitnodigende profielfoto
3. Versterk je beursdeelname via LinkedIn-groepen
Op LinkedIn vind je diverse netwerkgroepen, op basis van vakgebied of interesse. Vaak is er ook een voor de beurs waar je exposeert. Wees hier actief, deel je kennis en beantwoord vragen.
Je kunt ook actief naar groepen zoeken, via het zoekveld op de homepage van LinkedIn. Kom je via een groep met interessante mensen in contact, vraag ze dan om te linken en eventueel persoonlijk te ontmoeten op de beurs.
5. Bezoekers zijn belangrijker dan de plek van je beursstand
Een prachtige beursstand op een top-locatie draagt bij aan een succesvollere beurs, maar laat dit niet het enige zijn. Een goed verhaal en de juiste bezoekers zijn belangrijker.
Besteed voor je beursdeelname tijd en budget aan pre-show marketing en attendeer potentiële bezoekers op je stand. Dat kan via e-mail, telefonische of persoonlijke uitnodigingen en uiteraard via LinkedIn. Waar je ook voor kiest: reserveer er tijd voor het en geef mensen een goede reden om je stand te bezoeken. Wat levert het hen op? Overtuig ze, desnoods met een spectaculaire prijsvraag.
7. Zoek en onderhoud contact met je LinkedIn-netwerk
Waardevolle contacten opdoen via LinkedIn is pas het startpunt. Nu het contact gelegd is wil je de conversatie aangaan en echte relaties opbouwen. De volgende tips helpen daarbij:
- Denk altijd vanuit waarde toevoegen. Wat schiet de ander met jou op en andersom?
Door oprecht te helpen ontstaan goede relaties. - Stel je voor dat LinkedIn een netwerkvloer is. Hoe zou jij het vinden als iemand je alleen maar overstelpt met reclamepraat? Doe dat dus ook niet op LinkedIn.
- Attendeer contacten op waardevolle content, zoals een inhoudelijk artikel, infographic, checklist of video. Zo creëer je wederkerigheid: de ander wil iets terugdoen.
- Overweeg de weken na de beurs meerdere berichten te sturen, maar ga niet spammen. Houd het luchtig, informatief en waardevol.
- Probeer nogmaals persoonlijk af te spreken als een lead voldoende aanknopingspunten biedt. Persoonlijk contact is verreweg het effectiefste.
LinkedIn en beursdeelname, een gouden combinatie
LinkedIn is een waardevol kanaal om je beursdeelname te versterken. Door vooraf beursdeelnemers te benaderen en afspraken in te plannen besteed je je kostbare tijd optimaal. Achteraf kun je de netwerksite inzetten voor het verdiepen van relaties. Op deze manier blijf je laagdrempelig in contact met prospects en leads, en werf je op termijn gegarandeerd meer klanten.
2. Plan vooraf afspraken in via LinkedIn
Vrijwel alle beursorganisators verspreiden een deelnemerslijst. Zorg dat je deze bijtijds hebt en bestudeer mede-exposanten. Zitten er partijen tussen die iets voor je kunnen betekenen?
Neem contact met ze op via LinkedIn en vraag om een kennismakingsgesprek. Omdat je op LinkedIn meteen iemands zakelijke profiel kunt bekijken, werkt dit vaak beter dan e-mail. De ander weet meteen wie hij of zij tegenover zich heeft.
Tip. Er zijn diverse handige diensten, waarmee je eenvoudig online afspraken in kunt boeken. Geef de tijdstippen op waarin je beschikbaar bent en geïnteresseerden kunnen nu zelf een afspraak inplannen of wijzigen. De meeste diensten sturen automatisch een herinneringsmail of SMS en de afspraak verschijnt - desgewenst - automatisch in je Outlook-agenda. Een voorbeeld van zo’n dienst is Appointy.
4. Voeg waardevolle mensen zo snel mogelijk toe aan je LinkedIn-netwerk
Op een beurs spreek en zie je heel veel mensen. De kans bestaat dat de ander je vergeet, zeker als je lang niets van je laat horen. Probeer daarom zo snel mogelijk te linken met waardevolle personen.
Benader waardevolle contacten bij voorkeur dezelfde dag. Maak de uitnodiging persoonlijk, aantrekkelijk en to the point. Dat laatste is belangrijk, want je hebt slechts 300 karakters tot je beschikking. Refereren aan het gesprek is een goede manier om de aandacht te trekken. De ander weet meteen wie de uitnodiging stuurt.
Tip. Maak op een beurs altijd gebruik van ‘leadcards’, korte formulieren waarop je de belangrijkste gegevens van een gesprekspartner noteert. Voeg ook persoonlijke kenmerken toe, zoals een gespreksonderwerp of hobby's. Iedereen is gevoelig voor persoonlijke aandacht.
6. Bepaal doelen voor succesvolle beursmarketing met LinkedIn
LinkedIn is ideaal om vooraf afspraken te maken met collega's of potentiële klanten op de beurs. Doe dit niet vrijblijvend, maar bedenk een plan en maak het meetbaar.
Een voorbeeld. Stel, je staat 2 dagen op de beurs staat en wilt dagelijks 10 gesprekken voeren met collega's of potentiële zakenpartners. Reken nu uit hoeveel tijd je hebt om die afspraken vooraf in te plannen, en hoeveel je er per week of zelfs per dag wilt toevoegen. Ga nu aan de slag en houd je aan je plan.
Meetbare doelen kun je ook stellen voor post-show marketing. Maak bijvoorbeeld een plan voor aftersales en follow-up acties per post, e-mail en social media als LinkedIn. Met een goede strategie werk je doelgericht en laat je je niet verrassen.
Tip 7. Pas je e-mail handtekening aan
De automatische handtekening onder een e-mail is een slimme plek voor promotie. Plaats hier een korte advertentietekst en link waarmee je ontvangers attendeert op je beursdeelname. Vraag collega's hetzelfde te doen.
Wil je weten hoeveel mensen op de link in je e-mail klikken? Met de Campaign URL Builder van Google kun je een aangepaste url aanmaken, met een trackingcode. Gebruik deze in de handtekening en je kunt in Google Analytics exact zien hoeveel mensen op deze ‘speciale’ link klikten.
Lees ook over marketing voor vakbeurzen:
12 opvallende feiten over de waarde van vakbeurzen
De ultieme contentstrategie voor je volgende vakbeurs
Checklist stand bemanning: wat iedere exposant moet weten