De oorspronkelijke beurs verliest terrein. Iets waar we allemaal vertrouwd mee waren slaat een nieuwe weg in. In de ontwerpen van de beursstands zien we dat “merkstands” veel meer richting “merkbeleving” gaan en daarnaast modulair en flexibel zijn. Daarnaast draait het voor de bezoeker om kennis en netwerken.
Merkbeleving centraal in het ontwerp van de beursstand
Merkbeleving staat centraal in de ontwerpen van een stand. Zeker als je voor de huidige generatie 16 tot 34 jarigen gaat ontwerpen. Zij vinden experiences en belevingen veel belangrijker dan product. Waarom is het ene merk sterk en spreekt het tot de beleving, terwijl het andere merk eigenlijk geen gevoel met zich mee brengt? Dit verschil is de merkbeleving.
Modulairiteit en flexibel zijn de laatste trends
De marketeers van vandaag willen elke keer een goede uitstraling krijgen die voor een specifieke beurs en doelgroep nodig is. Maar daarnaast willen zij niet elke keer een nieuwe stand of systeem aanschaffen. Flexibiliteit is de nieuwste trend.
Een modulaire stand of wand kopen of huren is dan de oplossing. Het kan ook gebruikt worden bij open dagen, informatieavonden, relatiedagen of andere evenementen. Beursstands of presentatiewanden kunnen naar wens worden uitgebouwd of uitgebreid. Zo tover je jouw presentatiewand om tot complete beursstands. Het gaat hierbij om modules die oneindig met elkaar verbonden kunnen worden en in allerlei vormen gebouwd kunnen worden.
Met herbruikbare en modulaire beursstand oplossingen ben je al bij 3 beursdeelnames veel voordeliger uit. En ze besparen je ook nog eens veel tijd in de voorbereiding en planning. Modulaire stand oplossingen zijn daarbij groen en duurzaam omdat je ze honderden keren kunt gebruiken.
Ruimte om te netwerken
Het is al een tijdje terug te vinden in alle beursonderzoeken, dé drie hoofdredenen om een beurs te bezoeken: 1) kennis, 2) innovatie en 3) netwerken. Op vrijwel alle beurzen worden kennis en aanbod volop gefaciliteerd, maar moet het netwerken plaatsvinden in de gangpaden. Zowel beursorganisatoren als standhouders zullen dit jaar meer gaan inspelen op het ontmoeten en netwerken tijdens beurzen.
Onze tip
Organiseer een Tweetup. Nodig via Twitter bezoekers uit om ook fysiek samen te komen. Natuurlijk is de samenkomst van deze Tweetup op jouw beursstand.
Delen is het nieuwe verkopen
Wie op zijn beursstand geen kennis kan delen met de bezoeker krijgt ook niets terug. Kennisdelen is dan ook het nieuwe verkopen. Het is het einde van het traditionele verkooppraatje. Door kennis en expertise te delen met jouw standbezoeker claimt je autoriteit en worden jouw producten en aanbod betrouwbaarder en kwalitatief.
Onze tip
Organiseer een “mini-seminar”. Maak van jouw beursstand een klein 'zaaltje' en laat een spreker een kleine presentatie geven (max. 15 minuten) over een bepaalde topic. Plan dit op regelmatige tijdstippen en kondig het aan via Twitter. Door de plaatsen beperkt te houden, lok je heel wat nieuwsgierigen die mee komen volgen. Dit is een leuk alternatief voor online kennisdeling via blogs whitepaper en e-books.
Beurzen en evenementen blijven bestaan!
Beurzen en evenementen zullen nooit verdwijnen. De behoefte om elkaar (live) te ontmoeten zal altijd blijven bestaan. Net als de behoefte om merken en producten te willen ervaren. Juist door de komst van nieuwe media ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Door hier goed op in te spelen zal je volgende event zeker een nog groter succes zijn. Met tablets, apps en andere en tools kan het beursbezoek voor zowel de bezoeker als de standhouder effectiever en efficiënter worden.
Onze tip
Een goede wifi-connectie is vaak een probleem op de meeste events en beurzen. Ben je een slimme exposant, stel dan een gratis wifi verbiding open voor je bezoekers. Maar stel wel een voorwaarde: ze moeten op een of andere manier iets terug geven, zoals hun contactgegevens.