Een beursdeelname garandeert geen klanten. Hoe krijg je een bezoeker zover dat hij je beursstand bezoekt? Volg deze praktische tips.
De concurrentie op een beursvloer is groot. Je doet je best om zoveel mogelijk klanten en leads te werven, maar dat doen je concurrenten ook. Hoe val je op in alle drukte en trek je de aandacht van de juiste mensen? Deze 17 tips zijn praktisch en bewezen succesvol.
1. Werf meer beursbezoekers met een indrukwekkende stand
Een beursstand is het eerste wat bezoekers zien op de beursvloer. Met je stand wil je ze verleiden en daar heb je slechts enkele seconden voor. Trekt niets hun aandacht, dan lopen ze voorbij.
Een succesvolle beursstand hoeft niet groot te zijn. Hij kan ook opvallen door een uniek concept of slim idee. Huur bijvoorbeeld een klimmuur onder de noemer: bereik met ons de top. Eén van onze ervaren standbouwers helpt je bij het bedenken en realiseren van de beste beursstand voor je doelen, doelgroep en budget.
3. Vertel hoe je het leven van een beursbezoeker leuker maakt
Je bedrijf bestaat 100 jaar? Je bent marktleider? Je bent innovatief en duurzaam? Het zal beursbezoekers allemaal een zorg zijn. Ze zijn slechts geïnteresseerd in één ding: zichzelf.
Hoe maak jij het leven van een potentiële klant leuker? Werkt hij of zij bijvoorbeeld sneller met jouw product of dienst? Of ziet hij er aantrekkelijker uit? Benadruk dat, want dan werf je geïnteresseerden.
5. Richt een tijdelijke werkplek in
Een tijdelijke werkplek is een variatie op de vorige tip. Creëer een ruimte waar beursbezoekers even kunnen werken of hun mail kunnen checken. Laat ze dat in alle rust doen en knoop daarna ontspannen een gesprekje aan. Omdat je eerst wat weggeeft staan de meeste bezoekers daarvoor open. Ze willen iets terug doen.
7. Organiseer een prijsvraag
Winnen prikkelt een oergevoel. Want wie wil er niet een gokje wagen? Organiseer een creatieve prijsvraag op je stand en het trekt extra bezoekers aan. De prijs hoeft ook niet meteen groot te zijn. Grappig of origineel werkt vaak net zo
Sluit met de prijsvraag zo goed mogelijk aan bij je aanbod. Dan onthouden mensen je sneller. En betrek zoveel mogelijk bezoekers. Dat kan bijvoorbeeld met een Kahoot Quiz. Bedenk een stel meerkeuzevragen en laat deelnemers ze beantwoorden via hun telefoon. Hilariteit gegarandeerd.
9. Stel een vraag
Prikkel je bezoekers met een vraag. Houd hem klein en uitdagend, bijvoorbeeld zo: “Als je een ergernis mag noemen in je huidige werk, wat is dat dan?”
Geeft het antwoord aanknopingspunten voor een vervolggesprek? Dan zit je goed. En anders kun je het antwoord gebruiken voor je eigen research. Je kunt de antwoorden zelfs delen via social media. Of na afloop van de beurs verwerken in een onderzoek en persberichten versturen. “Dat blijkt uit een steekproef onder deelnemers van beurs X.” Pikken journalisten het op, dan is het goed voor je naamsbekendheid, reputatie en online zichtbaarheid.
11. Nodig potentiële beursbezoekers persoonlijk uit
Je kunt klanten met een berichtje op LinkedIn of een nieuwsbrief attenderen op je beursdeelname. Je kunt je beste klanten ook een persoonlijke uitnodiging sturen. Ouderwets met pen, papier en een postzegel erop. Je zult zien dat ze de moeite zeer waarderen. En ook bij deze tip treedt het principe van de wederkerigheid op. Ze zullen sneller komen, want ze willen iets terugdoen.
13. Investeer in beurspromotie
Vrijwel alle beursorganisatoren bieden promotiepakketten aan. Voor een vast bedrag lift je mee met hun promotiekanalen en speel je je in de kijker. Of dit zijn geld waard is moet je zelf bepalen, maar je weet zeker dat je boodschap de juiste mensen bereikt. En met een goed verhaal en een verleidelijke beursactie levert het weer extra standbezoekers op. Ze kennen je al.
16. Lanceer een product of dienst
Vroeger was een beurs dé plek voor een productlancering. Die functie heeft internet grotendeels overgenomen, maar hij is nog niet helemaal verdwenen. Bezoekers kunnen je product namelijk wel voor het eerst echt uitproberen. Benadruk dit in je promotiecampagne en deel via social media updates, foto’s en video’s van enthousiaste gebruikers.
2. Doe minder dingen maar beter
Less is more op een beurs. Als je teveel wilt communiceren haken bezoekers af. Dit geldt zowel voor je visuele als mondelinge communicatie.
Bedenk één groot idee en draag dit consequent uit in je beursstand. In de aankleding, grafische vormgeving en je verkoopverhaal. Je eerste doel is bezoekers in je stand krijgen. Zet alles op alles om dat te bereiken. En kijk dan pas naar de volgende stap.
4. Bied gratis wifi aan
Simpel maar doeltreffend: bied gratis wifi-aan in je stand. Dit werkt vooral goed als je verbinding sneller is dan wat er standaard aangeboden wordt. Bezoekers blijven hangen in je stand. Val ze dan niet lastig, maar laat ze ook niet ongezien vertrekken. Voor wat hoort wat, en dat begrijpen ze best.
6. Digitale photobooth
Doen is altijd leuker dan ondergaan. Laat beursbezoekers bijvoorbeeld een foto van zichzelf maken in een speciale photobooth. Hier zijn tegenwoordig mooie oplossingen voor, zoals de Sharingbox. Gebruikers krijgen de foto pas als ze hun mailadres invullen. Zo werf je meteen leads.
8. Combineer je beursstand met virtual reality
Virtual Reality biedt talloze mogelijkheden voor beurzen. Zo liet een Britse bandenfirma bezoekers met VR ervaren hoe stabiel hun nieuwe band voelt.
Met een HTC Vive of een Oculus Rift kun je bezoekers laten rondlopen in een virtuele wereld. Laat ze bijvoorbeeld plaatsnemen in hun denkbeeldige nieuwe zithoek.
Virtual reality-brillen zijn niet goedkoop, maar er zijn veel aanbieders waar je apparatuur en apps kunt huren.
10. Creëer een ontspanningsruimte
Van een beursbezoek word je behoorlijk moe. Bied bezoekers daarom de gelegenheid om even uit te rusten. Al dan niet in combinatie met een gratis hapje of drankje. Heb je voldoende standruimte dan is het een kleine moeite, en het werkt altijd.
12. Installeer een social media wall
Wil je online en offline combineren, kijk dan eens naar een social media wall. Daarmee kun je realtime tweets, Facebook-posts en Instagram-foto's laten zien op een groot beeldscherm. En kunnen geïnteresseerden meteen de interactie met je aangaan. Online en op de beursvloer via social media of een persoonlijk gesprek.
14. Bied je aan als spreker
Mensen willen zaken doen met experts, want die vertrouwen ze. Het mooie is dat je relatief snel expert kunt worden. Publiceer vaak en goed over een specifiek onderwerp en je valt vanzelf op.
Wil je meer bezoekers werven voor je beursstand? Bied je dan bij de beursorganisator aan als spreker. Vertel een urgent en onafhankelijk verhaal en je staat in de kijker bij zowel beursbezoekers als journalisten. Wie weet waar dit - naast extra bezoekers - nog meer toe leidt?
15. Besteed aandacht aan je kleding
Uiterlijk is belangrijk. Ook op een beurs. Besteed niet alleen aandacht aan de uitstraling van je beursstand, maar ook aan het personeel dat erin staat en hun kleding.
Trek bijvoorbeeld allemaal dezelfde opvallende kleding aan. Dat maakt het plaatje helemaal af en mensen laten zich daar bewust en onbewust door leiden.
17. Sluit een deal met een collega
Staat er een bedrijf op de beurs dat je goed aanvult? Zoek dan contact en kijk of je de krachten kunt bundelen. Spreek bijvoorbeeld af dat je bezoekers actief naar elkaar doorverwijst. Zolang het geen directe concurrent is heb je er weinig bij te verliezen.
Meer bezoekers in je beursstand krijg je niet vanzelf
Dit waren ze dan, 17 tips om meer bezoekers in je beursstand te krijgen. Het hadden er ook 25 kunnen zijn. Want meer bezoekers werven is niet zo ingewikkeld.
Wees creatief, doe iets anders dan de rest en bedenk waar je zelf warm voor loopt op een beurs. Dat kunnen eenvoudige dingen zijn. Als je er maar een goed verhaal bij bedenkt, waarmee je je naamsbekendheid vergroot en je bedrijfsdoelen ondersteunt.