Meten is weten, luidt een aloud gezegde in de marketingwereld. Wil je weten hoe succesvol je beursdeelname was? Meet het op basis van KPI's.
Bedrijfspromotie via publieks- of vakbeurzen is een uiterst waardevolle manier voor het werven van leads. Nergens vind je zoveel potentiële klanten bij elkaar, en met een goede strategie werf je fans voor het leven. Er is ook een keerzijde.
Deelnemen aan een vakbeurs is niet de goedkoopste vorm van marketing. Zo moet je standruimte huren, is de investering voor een professionele beursstand fors en lopen de personeelskosten snel op. Dat is niet erg, zolang je de investeringen terugverdient. Maar hoe weet je dat? Door het consequent te meten op basis van Key Performance Indicators, oftewel KPI's.
Wat zijn KPI’s en waarom zijn ze relevant bij beurzen?
KPI's zijn variabelen waarmee je de prestaties van je ondernemingen inzichtelijk maakt. Met deze gegevens kun je sturen op resultaat. Welke acties dragen bij aan het behalen van doelen en welke niet? KPI's zijn relevant op elk bedrijfsniveau en dus ook bij beurzen. Met betrouwbare data weet je exact of je beursstrategie werkt en kun je hem aanscherpen.
Over KPI's valt veel te vertellen. In dit artikel beperken we ons tot een korte uitleg en praktische voorbeelden van KPI's voor beursexposanten. Wil je zelf KPI's opstellen? Formuleer ze dan altijd SMART. De afkorting staat voor:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel (voor alle betrokkenen)
- Realiseerbaar
- Tijdsgebonden
Deze criteria maken voor alle partijen inzichtelijk wat werkt en wat niet. Ook kun je ze in veel gevallen benchmarken met concurrenten. Zo zie je per onderdeel of je minder of beter presteert dan collega ondernemers.
Dit zijn waardevolle KPI's voor een beursdeelname
Je kunt met verschillende doelen en verwachtingen deelnemen aan een publieks- of vakbeurs. We zetten de voornaamste op een rij en koppelen er direct KPI's aan.
Sales/acquisitie
Doel: Nieuwe leads aantrekken
KPI: Aantal geregistreerde (kwaliteits)leads
Doel: Contracten verzilveren
KPI: Getekende contracten en behaalde omzet
Doel: Meer verkopen aan bestaande klanten
KPI: Behaalde omzet bij bestaande klanten
Doel: Opbouwen lijst met potentiële klanten
KPI: Aantal nieuw geregistreerde prospects
Klanttevredenheid
Doel: Band met huidige klanten versterken
KPI: Aantal gesprekken met bestaande klanten
Doel: Klanten onderwijzen
KPI: Aantal deelnemers aan trainingssessies en workshops
Doel: Klanttevredenheidsonderzoek
KPI: Aantal ingevulde enquêtes
Doel: Vragen naar aanbevelingen
KPI: Aantal en kwaliteit ontvangen testimonials
Doel: Terugwinnen oud-klanten
KPI: Aantal teruggewonnen oud-klanten
Marketing en PR
Doel: Promoten nieuwe producten en diensten
KPI: Kwaliteit van de feedback
Doel: Naamsbekendheid vergroten
KPI: Aantal relevante contactmomenten voor, tijdens en na de show
Doel: Positioneren of herpositioneren van de organisatie of product/dienst
KPI: Kwaliteit en aantal relevante contactmomenten
Doel: Voordelen presenteren
KPI: Kwaliteit en aantal deelnemers productdemonstraties
Doel: Versterken naamsbekendheid onder investeerders
KPI: Publicitaire aandacht in de media
Doel: Aanboren nieuwe markten
KPI: Kwaliteit en aantal geïnteresseerde contacten uit nieuwe branches
Doel: Media-aandacht genereren
KPI: Aantal online en offline publicaties
Doel: Relatie met de media versterken
KPI: Aantal ontmoete journalisten en persvertegenwoordigers
Doel: Marktonderzoek en ontdekken nieuwe trends
KPI: Aantal opgedane inzichten
Doel: Testen marketingcampagnes
KPI: Aantal en kwaliteit reacties onder doelgroep
Doel: Onderzoeken waardering voor organisatie
KPI: Aantal en kwaliteit reacties onder doelgroep
Samenwerkingsprogramma's
Doel: Vinden nieuwe distributeurs/samenwerkingspartners
KPI: Aantal gevoerde gesprekken en getekende overeenkomsten
Doel: Ondersteuners wederverkopers
KPI: Aantal ontmoete resellers
Doel: Versterken reputatie als betrouwbare partner
KPI: Aantal en kwaliteit ontmoete partners
Wanneer meet je als beursexposant KPI's?
KPI's kun je het beste direct na je beursdeelname analyseren. De beurs zit dan nog vers in het geheugen en je ontdekt zo of je de juiste keuzes hebt gemaakt. Besteed extra aandacht aan belangrijke factoren als kosten, opbrengsten en beursleads . Noteer alles én nauwgezet, zodat je je voordeel kunt doen met de bevindingen.
Kijk niet alleen naar financiële KPI's, maar bijvoorbeeld ook naar personeel. Sommige medewerkers bloeien helemaal op tijdens een beurs, terwijl anderen juist teleurstellen. Niet iedereen is even geschikt als standmedewerker en dat hoeft ook niet, maar evalueer het en houd er de volgende keer rekening mee.
KPI en doelen zijn onmisbaar voor een succesvolle beurs
Wat antwoord je de volgende keer als het management vraagt naar de resultaten van de afgelopen beurs? "Het was heel druk", of: "We hebben x aantal nieuwe klanten geworven met een exacte omzet van X?"
Door het vooraf bepalen van doelen en KPI’s krijg je beter zicht op behaalde resultaten en de juistheid van aannames. Daardoor neem je veel gerichter deel aan een beurs. Bovendien krijg je het management makkelijker mee, want de beursdeelname verdient zichzelf terug. Met KPI's stuur je kortom op resultaat en dat geeft rust en leidt tot meer omzet. Wie wil dit nou niet?