Deelname aan een vakbeurs kan veel opleveren. Twijfel je of je wel of niet wilt deelnemen aan een beurs? Beantwoord dan eerst deze vragen.
Heb ik een doel voor de vakbeurs?
Een succesvolle beurs begint bij het bepalen van je hoofddoel. Wat wil je bereiken op de beurs en met wie wil je in contact komen? Denk hier goed over na en maak je doel meetbaar. Het is bepalend voor de volgende stappen.
Wat is mijn boodschap?
In deze drukke wereld worden we constant geconfronteerd met prikkels. Op een vakbeurs is dit misschien nog wel erger, want iedereen schreeuwt om aandacht. Aandacht moet je verdienen en dit lukt eerder met een boodschap die aanslaat bij je doelgroep. Denk daarom na over vragen als:
- Welke 'problemen' hebben mijn klanten?
- Hoe lossen wij ze op?
- Hoe maken we hun leven leuker?
- Waarom zou hen dat interesseren?
- Met welke argumenten trekken we de aandacht?
- Denken we dat of wéten we dat?
Mensen beslissen in fracties van seconden of ze bij een beursstand blijven staan of doorlopen. Je boodschap moet daarom echt 'resoneren' bij je publiek, zodat je direct de aandacht grijpt.
Beschik je over een effectieve beursstand?
Een effectieve beursstad sluit naadloos aan op je doelen. Het geven van demonstraties vereist een andere stand dan het voeren van vertrouwelijke gesprekken. Een beurstand moet bovendien passen bij je organisatie en bedrijfscultuur.
Beursstands zijn er in alle soorten en maten. Een uniek vormgegeven beursstand is natuurlijk het mooist, maar onderschat het effect van hoogwaardig bedrukte beurswand voor de wat kleinere stands niet. Zolang de beurswand kwaliteit uitstraalt, goed communiceert en mooi verlicht is kun je ook hiermee goed voor de dag komen. Bovendien kun je deze spullen makkelijk vervoeren.
Weet je wie de bezoekers zijn?
De voornaamste reden om deel te nemen aan een beurs is klanten werven. Als je weet wie de bezoekers van een beurs zijn, kun je beter op hun wensen inspelen. Vraag hiernaar bij beursorganisatoren en benader eventueel eerdere exposanten. Dit kan telefonisch, maar ook online via bijvoorbeeld LinkedIn. Vorm een zo duidelijk mogelijk beeld van het publiek en hun wensen. Besluit dan of de beurs optimaal aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen.
Is mijn personeel wel voorbereid?
Een krachtige boodschap is de opmaat voor een dialoog. Die moet het personeel aangaan en daar kun je ze in trainen. Doe dit, want als je eenmaal de interesse hebt wil je die verzilveren. Zorg dat het beurspersoneel een duidelijk beeld heeft van bezoekers. Train ze in gespreksvoering en laat ze verkopen zonder opdringerig te zijn. Dit kun je oefenen en het maakt een wereld van verschil.
Weet je wie je wilt spreken?
Een van de voordelen van een vakbeurs is dat er veel interessante gesprekspartners aanwezig zijn. Maak daar gebruik van en plan vooraf afspraken in. Kijk voor de beurs begint naar de exposantenlijst en maak afspraken met collega’s en leveranciers. Je weet dan zeker dat je iedereen te spreken krijgt en gebruikt je kostbare tijd optimaal.
Heb je voldoende budget voor de beursdeelname?
Exposeren op een vakbeurs is niet de goedkoopste vorm van marketing. Als je het goed doet verdien je de invetsering moeiteloos terug, maar... dan moet je het wel goed doen. Reserveer voldoende budget voor een beursdeelname en maak duidelijke keuzes. Doe liever minder dingen goed, dan veel zaken half. Dat ziet het publiek ook en dat straalt af op je merk.
Heb ik een systeem voor het aantrekken en opvolgen van leads?
Op een vakbeurs wil je leads genereren, de contactgevens van potentiële klanten. Gebruik hier een systeem voor, bijvoorbeeld een leadformulier op papier of een tablet. Hierop geef je kort aan wat iemands functie aan, hoe groot de kans is dat hij of zij klant wordt en eventueel aanvullende gegevens. Met een effectief leadscoring-systeem kun je 'hot leads' direct doorspelen naar Sales. Ook zie je welke mensen wellicht geïnteresseerd zijn, maar verder overtuigd moeten worden. Voorzie ze na de beurs van waardevolle informatie en overtuig ze geleidelijk van de voordelen. Op deze manier werf je nieuwe klanten, zonder opdringerig te zijn.
Lees ook: Leads verzamelen tijdens een beurs
Wel of niet beursdeelname: het begint met een plan
Overweeg je deel te nemen aan een vakbeurs? Begin dan met het bepalen van doelen en het opstellen van een plan. Dit geeft je marketing richting en bepaalt de volgende stappen. De plannen krijgen steeds meer vorm en je kunt weloverwogen beslissen om wel of niet deel te nemen aan een vakbeurs.