Deelnemen aan een beurs is niet de goedkoopste vorm van marketing. Haal daarom het optimale rendement uit je beursdeelname, met deze onmisbare tips.
Zullen we nou wel of niet deelnemen aan een beurs? Het is een vraag die op veel marketing- en communicatieafdelingen wordt gesteld. Dat is niet zo gek, want deelnemen aan een beurs is een dure aangelegenheid en je kunt je promotiebudget maar een keer uitgeven.
Goed uitgevoerde beursmarketing levert meer op dan het kost. Zoals: directe verkopen, een grotere naamsbekendheid, waardevolle contacten met klanten en leveranciers en gratis marktonderzoek. Beurssucces komt echter niet uit de lucht vallen en je moet er hard voor werken. Daarom delen we deze week 7 tips voor meer rendement uit je beursdeelname
1. Meer rendement uit je beursdeelname begint bij de voorbereiding
De voorbereiding voor een beurs schiet er vaak bij in, maar hij is o zo belangrijk. Begin ruim op tijd en zorg dat je zo relevant mogelijk bent voor beursbezoekers. Breng in kaart wie zij zijn, wat ze willen en hoe je daar zo goed mogelijk op aansluit.
Kijk in de voorbereidingsfase ook naar promotiemogelijkheden. Neem contact op met de beursorganisatie, attendeer bezoekers via verschillende kanalen op je deelname en bundel de krachten met collega-standhouders. Samen sta je sterker en iedereen is gebaat bij veel publiek.
2. Trek de aandacht met je beursstand
Aanwezig zijn op een beurs biedt geen garantie voor succes, maar je kunt de kans wel vergroten. Zorg allereerst dat je beursstand zo goed mogelijk aansluit bij de beursbezoekers en trek de aandacht.
Uit onderzoek blijkt dat mensen enorm gevoelig zijn voor beloftes, het vooruitzicht dat ze iets krijgen of te weten komen. Die ‘belofte’ kan een give-away zijn, maar ook kennis. Of de mededeling dat een bekende onderneming of Nederlander fan is van het product. Dat intrigeert en trekt de aandacht: dan zal het wel goed zijn.
Zorg verder dat het ontwerp van de beursstand niet te druk is en concentreer je in woord en beeld op je primaire boodschap. Wat wil je dat beursbezoekers écht onthouden? Als ze het binnen een paar seconden niet weten lopen ze door.
Weest tot slot toegankelijk en zelfverzekerd, ga staan in plaats van zitten en zoek oogcontact met mogelijk geïnteresseerden. Dit signaal kun je nauwelijks negeren.
3. Bereid je beurscrew voor
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dit geldt ook voor je deelname aan een beurs. Je presentatie kan fantastisch zijn, maar als het personeel een uitgebluste indruk maakt ben je gezien. Bereid daarom je standbemanning zo goed mogelijk voor en zorg dat ze in elk geval je beurspitch kennen.
Bepaal doelen voor je medewerkers. Wat wil je dat ze doen gedurende de dag? Bij het vergroten van de naamsbekendheid zullen dat andere dingen zijn, dan bij direct verkopen. Maak ook iemand verantwoordelijk voor het bijhouden van social media.
4. Vergeet de logistiek niet
Een beursstand moet opgebouwd en afgebroken worden. Plan dit ruim van tevoren in en stel een verantwoordelijke aan voor de logistiek. Punten waar hij of zij op moet letten zijn:
- Opslag voor de beurs
- Verzekeringen en papierwerk
- Duidelijke contactgegevens op dozen, kisten en accessoires
- Tijdige en duidelijke afspraken met de logistieke partner
- Tracking en tracing tijdens het vervoer
- Afspraken over het bezorgen, ophalen en opbouwen en afbreken van de stand
- Controle van alle onderdelen na de beurs etc
Bekijk ook de beurslocatie – waar mogelijk – voor je deelname. Zo voorkom je onverwachte verrassingen.
5. Denk goed na over give-aways
Presentjes horen bij een beurs en het is een laagdrempelige manier om standbezoekers te werven. De beste give-aways zijn echt waardevol voor bezoekers en niet alleen voor jou als exposant.
Houd bij het kiezen van weggevers o.a. rekening met de boodschap die je uit wilt dragen, trends, zichtbaarheid en uiteraard budget. De mooiste give-aways zijn ook na de beurs constant zichtbaar voor mogelijke klanten. Voorbeelden zijn usb-sticks, smartphone-hoesjes of herbruikbare waterflessen met jouw bedrijfslogo.
Eten wordt vaak ingezet als give-away, maar hier kleeft een nadeel aan. Bezoekers verlaten na hun consumptie je stand en zijn je zo weer vergeten.
6. Volg leads op na de beurs
Tijdens en na de beurs wil je spijkers met koppen slaan. Wacht je te lang met actie ondernemen, dan zijn bezoekers je al vergeten of – nog erger – met een concurrent in gesprek. Probeer tijdens de beurs in contact te komen met zoveel mogelijk potentiële klanten en noteer hun gegevens. Neem na de beurs zo snel mogelijk contact op met je ‘hot leads´, contacten waarvan de kans het grootste is dat ze klant worden.
Bel leads zo snel mogelijk op na de beurs en bepaal voor je belt het doel van het gesprek. Werk daar bewust en gericht naar toe. Met minder belangrijke leads kun je ook contact opnemen via e-mail.
E-mails kun je voor de beurs al schrijven en klaar zetten, zodat je ze direct kunt versturen.
Lees ook: E-mail follow-up na beursdeelname: 10 razendhandige templates
7. Versterk de voordelen van beursmarketing
Deelnemen aan een beurs heeft voordelen ten opzichte van – bijvoorbeeld – online marketing. Zo vergroot je op een beurs eenvoudiger je naamsbekendheid, want iedereen ziet je. Ook kom je sneller in contact met klanten en geïnteresseerden en ontdek je wat hen bezig houdt. Online is dit een stuk lastiger. Zo kost zoekmachine optimalisatie (SEO) veel tijd en weet je bij Adwords-adverteren nooit precies wie er op je site komt.
Een bijkomend voordeel van beursmarketing is dat mensen het liefste zaken doen met mensen. In een beursstand zie je precies wie er tegenover je staat. Maak daar gebruik van, wees enthousiast en vertel een positief en overtuigend verhaal.
Beursrendement vergroten is kwestie van aandacht
Een beurs is allang niet meer de enige plek om in contact te komen met potentiele klanten. Dankzij internet ligt de wereld aan je voeten. Maar wat internet niet heeft – en een beurs wel – is menselijk contact.
Op een beurs sta je recht tegenover klanten, geïnteresseerden en collega’s. Dit zijn ideale omstandigheden om te verkopen, je naamsbekendheid te vergroten en in contact te komen met nieuwe opdrachtgevers. Met de tips uit dit artikel haal je gegarandeerd meer rendement uit je beursdeelname.