Deelnemen aan een beurs is een van de effectiefste manieren voor het werven van nieuwe klanten. Bezoekers lopen echter niet zomaar je beursstand binnen. Met deze 7 effectieve activiteiten verlaag je eenvoudig de drempel.
Dit zijn de 7 effectieve activiteiten voor een beursdeelname
1. Laat karikaturen tekenen
We kennen ze allemaal van het Place du Tertre in Parijs, maar ook op een vakbeurs kun je ze inzetten: karikatuurtekenaars. Bezoekers vinden het geweldig om geportretteerd te worden en passanten blijven wachten op het eindresultaat. Dit is een mooi moment om ze aan te spreken.
Naast traditionele karikatuurtekenaars die werken met pen en papier, is er nieuwe generatie opgestaan die gebruik maakt van een tablet. Het voordeel is dat zowel bezoekers als exposanten digitale tekeningen direct kunnen verspreiden via internet en social media. Voeg je automatisch je bedrijfslogo en contactgegevens toe, dan val je extra op.
2. Speel een potje golf op een golfsimulator
Altijd al eens een balletje willen slaan, maar ben je je nog nooit op een golfbaan geweest? Huur dan een golfsimulator voor je beursstand en nodig bezoekers uit voor een proefslag.
Golfssimulators zijn er in verschillende varianten, van een eenvoudige portable midgetgolf ‘hole’ tot een volledig virtuele baan, waarbij bezoekers een bal op een groot beeldscherm wegslaan. Om het spelelement te verhogen kun je er een prijsvraag aan koppelen. Degene die bijvoorbeeld een hole-in-one slaat, win een leuke prijs.
3. Leg een touch-screen puzzel
Iedereen vindt het leuk om spelletjes te spelen en toch screen beeldschermen worden steeds groter. Dit biedt interessante mogelijkheden om bezoekers naar je stand op de beurs te leiden.
Huur een groot beeldscherm op een statief en laat deelnemers – alleen of gezamenlijk – jouw bedrijfslogo in elkaar puzzelen. Lukt het ze binnen een bepaalde tijd, dan krijgen ze een beloning.
4. Versla je buurman of -vrouw op de racebaan
Hoe oud je ook bent, spelen met een racebaan blijft leuk. Helemaal als het een wedstrijdje is en er wat op het spel staat. Met een racebaan in of voor je beursstand trek je gegarandeerd de aandacht en je hebt weinig ruimte nodig.
5. Ontspan tijdens een heerlijke stoelmassage
Een vakbeurs is intensief voor zowel bezoekers als exposanten. Gun je potentiële klanten een moment van rust, met een ontspannende stoelmassage. Er zijn op internet verschillende masseurs die hun diensten op locatie aanbieden en ze nemen zelf hun stoel mee.
6. Trakteer op ijs, koffie, smoothies of snoep
Wil je zeker weten dat je beursstand bezoekers trekt? Trakteer dan op eten en drinken. Het trekt altijd de aandacht en je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Zo kun je eenvoudig een grote schaal candybars neerzetten, maar ook een ijscowagen huren of een koffiecorner inrichten.
Met de keuze voor bepaald eten en drinken kun je jezelf ook profileren. Kies bijvoorbeeld voor gezonde smoothies of duurzame koffie of thee, om je maatschappelijke betrokkenheid te tonen.
Nog wel een tip. Een horecahoek in je beursstand inrichten heeft consequenties voor de routing en looprichting. Overleg dit vooraf met je standbouwer en voorkom vervelende verrassingen.
7. Huur een kermisattractie
De kermis heeft een grote aantrekkingskracht op heel veel mensen. Wie heeft er nooit geprobeerd een knuffelbeer te winnen bij de grijpmachines?
Je kunt een grijpmachine ook inzetten om meer aandacht te krijgen met je reguliere of draagbare beursstand en op internet zijn er diverse aanbieders van kermisattracties. Uiteraard mag een pakkende slogan niet ontbreken en wij kunnen er wel een verzinnen: Grijp nu je kans met product X.
Activiteiten voor een beursdeelname: bezoekers komen niet zomaar
In dit artikel krijg je 7 suggesties voor interactief standontwerp op de beurs. Met wat creativiteit, fantasie en de hulp van Google verzin je er zelf vast meer. Daarbij kun je het zo gek maken als je zelf wilt, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Het maakt niet uit welke activiteiten je organiseert op een vakbeurs, als je vooraf maar goed nadenkt over het in contact komen met bezoekers. Want een ding weet je zeker: doe je niets, dan laat potentiële klanten lopen.