Giveaways zijn onmisbaar op een beurs. Maar welke relatiegeschenken gooien beursbezoekers niet direct weg? Deze 7 producten hebben de hoogste Return On Investment.
Een giveaway hoort bij een beurs als 'oant moarn' bij Piet Paulusma. Zoals poedersuiker bij een oliebol. Ze zijn tot elkaar veroordeeld. Dat promotieproducten al decennia lang populair zijn op beurzen en evenementen is niet onbegrijpelijk. Iedereen vindt het leuk om een attentie te krijgen. Bovendien is dit ook een eenvoudige vorm van reclame.
Effectieve giveaways hoeven niet origineel te zijn
USB-sticks, paraplu’s en snoeppotten: relatiegeschenken zijn er in alle soorten en maten. Welke meerwaarde heeft nu een relatiegeschenk eigenlijk?
Een geslaagde giveaway geeft een gerichte boodschap aan een duidelijk gekozen doelgroep, op regelmatige basis. Dat laatste is belangrijk, want de nadruk moet liggen op herhaling en zichtbaarheid.
Investeren in relatiegeschenken en giveaways op een beurs loont
Investeren in giveaways loont, blijkt uit diverse onderzoeken. Zo onthoudt zo’n 70% de bedrijfsnaam van de aanbieder van een geschenk. Dit percentage neemt echter snel af, als ze de giveaway vergeten of wegdoen.
De beste en de meest effectieve giveaways zijn herbruikbaar. Beursbezoekers zien steeds je bedrijfsnaam en boodschap en de return on investment is maximaal. Je bereikt de meeste mensen met je geld.
Mensen doen nooit direct zaken met een bedrijf of organisatie. Ze moeten je eerst leren kennen en vertrouwen voor ze contact opnemen. Een veelgebruikt relatiegeschenk laat steeds je naam en boodschap zien. En daarmee treedt een aloude wet in werking: "Herhaling is de kracht van reclame"!
Veelgemaakte fouten bij het kiezen van giveaways
Een relatiegeschenk voor een beurs is een middel en geen doel. Je doel is je naamsbekendheid vergroten en nieuwe klanten werven. Veel exposanten gaan hier de mist mee in. Ze bestellen weggevers zonder duidelijke strategie, omdat het een trend is of ze het zelf leuk vinden.
Een geslaagde giveaway hoeft niet origineel te zijn. Belangrijker is dat mensen hem vaak gebruiken en steeds je boodschap zien. Neem daarom even afstand voor je naar fancy producten kijkt. En stel jezelf deze vragen:
● Wie wil ik bereiken met mijn giveaway?
● Wat wil ik hen zeggen?
● Welke dingen gebruiken ze dagelijks, thuis of op hun werk?
Loop voor de laatste vraag eens kritisch door je huis of kantoor. Welke dingen raak je iedere dag aan? Schrijf ze op en je krijgt direct inspiratie. Enkele voorbeelden: glazen, flesopener, koelkast, koffiekop, boodschappentas, telefoonhoesje, rekenmachine, nietjesmachine, ...
Dit zijn misschien niet de spannendste relatiegeschenken, maar hoe vaak gebruiken mensen een kompas met je bedrijfsnaam erop? Of een golfballetje in de kleuren van je organisatie?
Met deze giveaways maak je beursbezoekers écht blij
Kleding
Denk aan T-shirts, sokken of een muts. De fabricagekosten zijn relatief laag, ze zien er goed uit en bovendien nodigen ze sterk uit tot hergebruik.
Herbruikbare waterfles, zoals een Dopper
Dopper staat bekend om zijn duurzaamheid en dat past helemaal in de tijdgeest. Als bedrijf laat je zien milieubewust te zijn. Voor beursbezoekers is een fles ideaal als sportdrinkfles, op kantoor of tijdens uitstapjes.
Katoenen tas met opdruk
Bedrukte katoenen tassen zijn populair als relatiegeschenk. Ze zijn duurzaam en bieden volop ruimte voor een logo of reclame-uiting.
Koffiemok
Een prettige en opvallende koffiemok komt elke dag van pas. Laat ze subtiel of juist opvallend bedrukken met tekst of een logo. Ook leuk: een koffiemok met ingebouwde theelepel.
Telefoonhouder
Je telefoon neem je overal mee naar toe. Met een inklapbare standaard en plakrand kun je er prettig handsfree mee bellen en met bedrukking heb je ze al vanaf 90 cent.
BureauAccessoires
Pennen, kladblokken of een rekenmachine: bureauaccessoires zijn niet de spannendste weggevers, maar ze werken wel. Geef er een eigentijdse draai aan en de kans is groot dat beursbezoekers ze dagelijks gebruiken én je naam zien.
Display-reinigers met opdruk
Vieze vingers en stof op het scherm van je computer, tablet of smartphone? Iedereen heeft er last van. Laat schoonmaakdoekjes bedrukken met je bedrijfsnaam en je voorziet in een behoefte. Je hebt ze al voor 47 cent per pakje.
Giveaways op een beurs werken
Een beursstand zonder relatiegeschenken is praktisch ondenkbaar. Geef ze echter niet weg omdat het moet, maar doe het met een plan.
Bedenk goed wie je wilt bereiken, wat je wilt vertellen en hoe je die boodschap zo vaak mogelijk onder de aandacht van potentiële en bestaande klanten brengt. Doe je dit consequent, dan haal je het meeste rendement uit je giveaways.