Een portable beursstand is ideaal voor iedereen die regelmatig op een zakenbeurs staat. Wees echter kritisch voor je zo'n stand aanschaft, want goedkoop is vaak duurkoop. Dit zijn 6 essentiële vragen die je moet stellen voor je een portable beursstand koopt.
Hoe portable is portable?
De eerste belangrijke vraag die je moet stellen is: hoe portable is portable? Dit is vooral van belang als je actief bent op internationale markt en te maken krijgt met hoge vervoerskosten. Hoe zwaarder en groter de stand is, hoe meer je moet betalen.
Ook als je lokaal opereert is een kleine portable stand prettig. Op een gegeven moment zit je auto of bus vol en dan is het vervelend als je belangrijke spullen moet thuis laten. Denk voor het aanschaffen van een portable stand verder aan toekomstige internationale ambities. Blijf je altijd lokaal actief, of wil je ooit nieuwe markten aanboren? Misschien speelt het nu niet, maar wat niet is kan nog komen en een portable beursstand vergt een flinke investering. Dan kun je het beter meteen goed doen.
Hoe makkelijk zet je de portable stand op?
Het opzetten van een portable stand is niet altijd eenvoudig en intuïtief. Hoeveel tijd kost het om de stand volledig presentatieklaar te maken? Vraag het aan de leverancier als je op zoek gaat naar een mobiele stand. Geef leveranciers ook een profielschets van je medewerkers. Hoeveel tijd kost het om de stand op te bouwen als je weinig ervaring hebt?
Vraag kritisch door, vraag om een demonstratie en probeer het zelf. Zo krijg je een beter beeld. De opbouw- en afbouwtijd is extra belangrijk bij korte beurzen. Na 1 of 2 intensieve beursdagen heb je waarschijnlijk geen zin meer om veel tijd te steken in het afbreken van de stand. Maak hier dus een selectiecriterium van.
Hoe sterk is de beursstand?
Bij het kiezen voor een portable beursstand zijn verschillende criteria van belang. Prijs is een belangrijke - zeker voor ons Nederlanders - maar als de beursstand lang moet meegaan kun je beter wat meer investeren.
Selecteer je een aanbieder op prijs, dan is het opsturen van losse onderdelen vaak lastig en kun je graphics zelden laten vervangen.
Online bestellen kent ook de nodige nadelen. Zo is het moeilijk een beeld te vormen van een stand als je hem uitsluitend virtueel ziet. Vraag in zo'n geval om een 3D ontwerp. Bekijk daarnaast bij (online) aanbieders naar referenties, testimonials en feedback van klanten.
Kies uiteindelijk voor de partij die de kwaliteit levert die je zoekt én waar je een goed gevoel bij hebt. Anders bespaar je misschien een paar honderd euro en ga je later voor duizenden euro's het schip in.
Kun je graphics en afbeeldingen vervangen?
Laat je een prachtige huisstijl ontwikkelen, dan verwacht je dat die minstens enkele jaren meegaat. In de praktijk lopen zaken soms anders. Misschien ga je fuseren of onder een andere naam verder? Dan is het vervelend als je de logo's en afbeeldingen op je mobiele stand niet kunt aanpassen. Stel leveranciers daarom de vraag of je graphics en afbeeldingen kunt vervangen. En als dat kan, hoe duur en ingewikkeld dat is. Zo verzeker je ervan dat je stand jarenlang actueel blijft.
Zijn accessoires vereist?
Een goede portable beursstand is klein en lichtgewicht. Sommige leveranciers realiseren dit door veel noodzakelijke onderdelen te verwijderen van de basisuitvoering. De stand lijkt dan goedkoop, maar is pas goed te gebruiken als je er talloze accessoires bij koopt.
Wil je een portable beursstand aanschaffen, bekijk dan vooraf of aanvullende accessoires vereist zijn voor een optimale stand. Ze maken de stand zwaarder en het duurt langer om hem op te zetten. Achterhaal ook of de accessoires vereist zijn, of dat je de stand ook zonder kunt gebruiken. Is dat niet het geval, bepaal dan vooraf wat je nodig hebt en laat je niet allerlei extra's aansmeren.
Conclusie
Een portable beursstand is ideaal als je regelmatig op een zakenbeurs staat. Uitzoeken wat de beste stand is voor jouw wensen, heeft echter flink wat voeten in de aarde. Neem daar de tijd voor en kijk verder dan de prijs. Zo schaf je de beste portable stand aan en verzeker je je van jarenlang beurssucces. En wil je zo’n beursstand niet meteen kopen dan is het ook mogelijk de stand te huren.
Is de beursstand toekomstbestendig?
Als je het uiterste wilt halen uit een beursdeelname, begin je met een plan. Wat is bijvoorbeeld je doel op de beurs? Welke producten en diensten wil je promoten? En wat doe je met leads? Idealiter pas je je doel per beurs aan, en stem je hem zo goed mogelijk af op het publiek. Dit kan consequenties hebben voor de beurstand.
Richt je je bij één beurs op verkopen en bij een andere op je naamsbekendheid vergroten, dan kun je je beursstand hierop aanpassen. Tenminste, als dat technisch ook mogelijk is. Breng daarom je huidige en toekomstige eisen voor je een keuze maakt in kaart en laat je in deze 'brainstormfase' niet weerhouden door praktische bezwaren. Die komen later wel.
Hoe ziet je ideale beursstand eruit, nu en in de toekomst? Stap met dat eisenpakket op leveranciers af en onderzoek wat er mogelijk is en voor welk bedrag. Bedenk daarbij dat je beursstand je hoofdkantoor is op een beurs. Zorg er daarom voor dat hij je onderneming vertegenwoordigt en hij klanten aanspreekt.