Een presentatie geven op een vakbeurs is een waardevolle manier om in contact te komen met prospects en toekomstige klanten. Goed presenteren is echter een vak apart, getuige de vele slaapverwekkende demonstraties die je regelmatig ziet.
Wat maakt een presentatie goed? En hoe geef je een overtuigende presentatie vorm? Volg de tips en vergroot je succes.
Presentatie op een vakbeurs: wat wil je vertellen?
Iedereen die regelmatig een vakbeurs bezoekt kent de voorbeelden van slaapverwekkende presentaties. Soms ligt het aan de verpakking, maar veel vaker aan de boodschap. Als je daar onvoldoende over nadenkt, komt hij niet over en haken toeschouwers af.
Bedenk voor je een presentatie geeft wat je wilt uitdragen. Lanceer je bijvoorbeeld een nieuw product? Is een bestaand product verbeterd? Of wil je bezoekers attenderen op een nieuwe campagne? Zorg dat er urgentie is voor je presentatie en laat bezoekers de noodzaak voelen.
Denk vooraf ook na over je doelgroep. Is de presentatie voor iedereen interessant, of alleen voor een select gezelschap? Is het tweede het geval, dan kun je deze mensen misschien op een andere manier bereiken?
Boodschap en conversie essentieel bij beurspresentatie
Je weet wat je wilt vertellen. De volgende stap is het bepalen van een messcherpe boodschap. Houd bij het formuleren rekening met deze punten:
- Welke informatie heeft een potentiële klant nodig?
- Hoe zetten we de stap van informeren naar kopen?
- Wat moet het publiek onthouden?
Verkopen doe je met voordelen, dus leg daar de nadruk op. Homeshopping-programma’s beheersen ze dit tot in de finesse. Bij de demonstratie van een nieuwe pan gaat het nooit over een deksel. In plaats daarvan hameren ze op sneller schoonmaken, gezonder eten en het plezier van samen eten. Dat wil jij als kijker ook!
Denk goed na hoe je het publiek ‘hongerig’ maakt naar jouw oplossing. Als dit lukt is het een kleine stap van kijken naar kopen.
Oefen de beurspresentatie
Een presentatie valt en staat met een geschikte presentator. Dit hoeft niet eens een vlotte prater te zijn, als hij of zij maar aansluiting vindt bij het publiek. Bepaal in de voorbereidingsfase wie de presentatie uitvoert. Dit kan een medewerker zijn, maar je kunt ook iemand inhuren.
Presenteer je uit het hoofd, dan wordt het verhaal vaak lang. Met een script voorkom je dat de presentatie uitloopt en samenhang mist. Oefen je de presentatie enkele keren met een script, dan zit het verhaal meestal wel in je hoofd. De belangrijkste punten op een notitieblaadje bieden dan vaak voldoende houvast voor een overtuigende presentatie.
Oefen de presentatie voor de vakbeurs tot slot meerdere keren voor een kritisch publiek. Doe dit ook enkele keren met een microfoon en test alle benodigde techniek, zodat je vervelende verrassingen ter plaatse voorkomt.
Promoot de beurspresentatie
Met een goed verhaal, een duidelijke boodschap en een pakkende presentatie ben je er nog niet. Je hebt ook publiek nodig en mensen komen niet vanzelf. Help ze daarom een handje en attendeer ze op je show.
Nodig geïnteresseerden en potentiële klanten per post of e-mail uit voor je presentatie. Ook hier is urgentie belangrijk: waarom mogen ze de demonstratie niet missen?
Is de presentatie nieuwswaardig, zet dan persberichten in. Genereer verder aandacht via social media en e-mail nieuwsbrieven. Een goede opbouw vergroot de kans op resultaat: je bereidt bezoekers voor en het onderwerp gaat leven.
Attendeer op de beurs zelf bezoekers op de volgende presentatie. Dit kan onder andere met een opvallende terugtelklok. Zo trek je meteen de aandacht.
Meet de resultaten
Hoe succesvol was de presentatie? Je weet het pas als je het meet. Verzamel daarom tijdens en na de presentatie zoveel mogelijk gegevens van bezoekers. Dit kan digitaal, met een badgereader of tablet, of op papier.
Bepaal vooraf meetbare doelen. Voorbeelden zijn het aantal standbezoekers, verzamelde leads en directe verkopen naar aanleiding van de presentatie.
Zorg daarnaast dat er voldoende personeel is om contactgegevens te registreren. Zitten er ‘hot leads’ tussen? Noteer dit en stuur ze direct door naar je salesteam. Zij verdienen de meeste aandacht.
Bedank bezoekers voor hun interesse
Bedank bezoekers als laatste voor hun interesse. Beursbezoekers zijn druk en ze kunnen maar op een plek tegelijk zijn. Besteden ze hun kostbare tijd aan jou, dan is dat een bedankje waard.
Bedank bezoekers ter plaatse, al dan niet met een attentie. Ook slim: stuur de beste leads na afloop een handgeschreven kaart, waarin je ze persoonlijk bedankt voor hun feedback. Het kost veel tijd, maar wordt zeer gewaardeerd.