Zakelijk bloggen en vloggen is een geweldige manier om in contact te komen met potentiële klanten. De grote vraag is alleen: waar moet ik het over hebben? Dankzij dit overzicht met 25 soorten blogberichten kun je voorlopig vooruit.
Je kunt beursmarketing om verschillende redenen inzetten. Branding en je naamsbekendheid vergroten is een populaire. Maar dan moeten mensen wel naar je stand komen. Je kunt de drempel verlagen door vooraf een band met ze op te bouwen. Ze kennen je al een beetje, vinden het interessant wat je doet en een beurs is een ideale plek om persoonlijk kennis te maken en het contact te versterken.
Klanten werven en in contact komen gebeurt steeds vaker online. Daar staan verschillende kanalen voor je ter beschikking. Zo kun je adverteren met Google Adwords, jezelf promoten via social media of gebruik maken van zoekmachine optimalisatie (SEO).
Bloggen en vloggen is goed voor SEO en je naamsbekendheid
Deel je kennis en inzichten in blog- en vlogberichten, dan biedt dat veel voordelen. Helemaal als je de woorden gebruikt waar potentiële klanten mee Googelen. Elke bericht is zo een kans gevonden te worden. Bovendien kun je de stukken verder verspreiden via social media-kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn.
Verzamel je de e-mail adressen van geïnteresseerden dan kun je verder contact onderhouden via nieuwsbrieven. Attendeer ze bijvoorbeeld op je beursdeelname en deel waardevolle ervaringen en inzichten. Zo versterk je de band en bereik je een steeds groter publiek.
Interessant, dat bloggen. Ik heb alleen geen flauw idee waarover!
Veel ondernemers zien de voordelen van bloggen en vloggen in, maar hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Daarom ontdek je in dit artikel 25 soorten blogberichten, die je direct kunt gebruiken.
Dit zijn de 25 soorten blogbericht
1. Lijstjes
Lijstjes zijn mateloos populair op internet. Je kunt ze scannend lezen en hoeft niet een compleet artikel door te nemen, om er iets van op te steken. Bekende voorbeelden zijn:
De 10 grootste … blunders
De 5 beste boeken over …
7 dingen die je moet weten over ..
2. Inspirerende berichten
Inspireren is heel krachtig en dit kun je ook doen in blogberichten.
Misschien heb je een casus, waarin je lezers laat zien hoe iemand veel geld bespaarde? Of kun je beschrijven of hoe iemand zonder noemenswaardige kennis succesvol werd, al dan niet met jouw producten of diensten?
Geef je lezers met inspirerende berichten het gevoel dat zij hetzelfde kunnen bereiken.
3. Interviews
Vraag de mening van een expert over een bepaald onderwerp. Dit kun je op verschillende manieren doen:
– Fysiek afspreken en uitschrijven
– Vragen voorleggen via e-mail
– Iemand interviewen via Skype en dit opnemen
– Een webinar organiseren en de opnames later delen in een blogbericht
Een expert kan trouwens ook een collega zijn. Vraag hem of haar naar zijn mening over een bepaald onderwerp, of hoe hij een specifiek ‘probleem’ effectief oplost. Dit werkt heel goed met video.
4. Wat anderen zeggen over onder onderwerp X, Y of Z
Is een bepaald onderwerp in het nieuws, bijvoorbeeld het nieuwe werken? Inventariseer dan wat de experts erover zeggen in de media en bundel het in een blogbericht.
5. Checklists en stappenplannen
Er is altijd vraag naar handige checklists. Je kunt ze volledig zelf verzinnen, of Googelen naar bestaande checklists en ze uitbreiden, aanpassen of herschrijven.
Bij de meeste tekstverwerkers kun je een bestand opslaan als PDF. Maak je checklist mooi op met afvink-vakjes en bied hem ter download aan op je site. Doe je dit in ruil voor een e-mail adres, dan bouw je meteen een waardevolle mailinglijst op.
6. Stappenplannen en how-to-berichten
Stappenplannen zijn altijd interessant. Er is zelfs een complete Wiki-website voor: Wikihow.
Laat in een stappenplan zien hoe je een bepaalde handeling uitvoer. Formuleer de stappen zo helder mogelijk en illustreer, waar nodig, met duidelijke afbeeldingen.
Met het programma FSCapture maak je snel screenshots, die je eenvoudig voorziet vak pijlen, kaders en markeringen. Zo neem je lezers volledig bij de hand.
Camtasia werkt net als FSCapture, maar dan met audio en video. Neem op wat er op je beeldscherm gebeurt. Zoom tijdens het nabewerken in, voeg pijlen toe en maak zo handige demonstratievideo’s.
7. Veelgestelde vragen, FAQ
Veelgestelde vragen / FAQ is nog zo’n vorm waar Google dol op is. Onbewust gebruik je vaak veel vragen en termen waar mensen op Googelen. Daardoor is de pagina zeer relevant en blijven mensen er lang hangen, wat en extra signaal is voor Google om hem hoog te plaatsen bij de zoekresultaten.
Zorg er wel voor dat het echt veel gestelde vragen zijn, anders komt het knullig over,
Tip. Met de gratis dienst Answer the Public vind je gratis veel gestelde vragen. In deze video zie je hoe de dienst werkt.
8. Wat iedereen zou moéten vragen
Dit is een variant op de FAQ. Welke vragen stellen mensen je vaak, of vind je dat ze zouden moeten vragen over een jouw product of dienst. Bijvoorbeeld:
7 Vragen die je moét stellen voor je een nieuwe auto koopt
9. Recensies
Heb je een waardevol boek gelezen, een presentatie bijgewoond of een symposium bezocht? Schrijf een kort verslag, met daarin je bevindingen en leerpunten. Wat heb je opgestoken en waar ga je mee aan de slag? Deel hem meteen op LinkedIn.
10. Research berichten
Hoe ga jij als expert te werk in een bepaalde situatie? Laat je denkstappen stap voor stap zien in een blogbericht of vlog.
11. Deel presentaties
Maak je presentaties en vind je het niet erg om ze te delen met de buitenwereld? Plaats ze dan op Slideshare. De dienst kun je vergelijken met YouTube en je kunt presentaties van jezelf en anderen ‘embedden’ op je site, of bijvoorbeeld LinkedIn.
Slideshare is ook interessant voor een bedrijfspresentatie, visuele CV’s en het opdoen van inspiratie.
SEO Tip. Plaats je een video of presentatie in een blogbericht, dan blijven mensen vaak langer op de pagina. Dit is weer een signaal voor Google om de pagina hoger te plaatsen.
12. Stel een open vraag
Heb je een vraag of ben je nieuwsgierig hoe je lezers tegen een bepaald onderwerp aankijken? Vraag hun mening in een blogbericht en moedig reageren aan.
13. Begin een discussie
Ben je het ergens mee eens of juist helemaal niet? Begin een discussie op je blog. Het is wel belangrijk dat je een actieve achterban hebt, want een discussie zonder reacties komt niet sterk over.
14. Nieuwsberichten
Nieuws over je vakgebied kun je delen in korte blogberichten. Bepaal wel vooraf of het nieuws bij houden niet te intensief is, want dagelijks berichten plaatsen kost veel tijd en blog je alleen, dan loop je al snel achter de feiten aan.
16. Humor
Op een weblog mag best gelachen worden. Deel bijvoorbeeld je grootste blunders, grappige cartoons of hilarische filmpjes van YouTube. Let wel: als dit past bij je doelgroep. Onderbroekenlol is zelden grappig en kan je organisatie zelfs schaden.
17. Maak een waardevolle lijst met links
Startpagina’s zijn hopeloos verouderd, maar het principe werkt nog steeds. Stel een lijst samen met verwijzingen naar de beste websites over een bepaald onderwerp.
Wat zijn bijvoorbeeld de beste sites over dienst X, product Y of handeling Z.
Zet de sites op een rij en geef eventueel een korte toelichting waarom je ze waardevol vindt. Dit is ook handig voor SEO. Verwijzen andere sites naar jouw overzicht, dan word je site populairder en dat is een positief signaal voor Google.
18. Publiceer case-studies
In een case study beschrijf je een probleem, de gekozen oplossing en de resultaten. Welke opties waren er, waarom maakte je een bepaalde keuze en hoe pakte het uit.
Beschrijf of toon in een case-study niet alleen de positieve, maar vooral ook de leerpunten. Wat zou je de volgende keer anders doen?
19. Zet mogelijke oplossingen op een rij
Bij ‘problemen’ zijn er vaak meerdere oplossingen. Zet ze op een rij, zodat lezers die in hetzelfde schuitje zitten de juiste aanpak, de beste dienst of het effectiefste product kunnen kiezen.
20. Vergelijk de verschillende oplossingen
Tip 19 kun je verder doorvoeren, door voor- en nadelen van de verschillende aanpakken, producten of diensten op een rij te zetten. Zorg wel dat je weet waar je het over hebt, want leveranciers van deze diensten lezen het bericht ook.
21. Vertel een verhaal
Eens, lang geleden, was er eens een prinses… Zit je er al in? Gelukkig, want of je nu jong bent of oud, verhalen werken altijd.
In plaats van een droge opsomming, kun je je boodschap ook verpakken in een verhaal of metafoor. Je boeit zo je lezers, de boodschap komt duidelijk over en hij blijft vaak langer hangen.
Enig schrijftalent is wel vereist. Ben je niet zo’n schrijver? Dan kun je ook een bestaand verhaal samenvatten en er een eigen draai aan geven.
22. Organiseer een wedstrijd
Heb je een flinke lezersschare opgebouwd? Organiseer dan eens een prijsvraag. Succesvolle blogs doen dit vaak samen met sponsors, maar je kunt ook zelf iets weggeven. Dat kan een product zijn, maar ook een gratis adviesgesprek of een uur hulp.
Laat deelnemers reageren via e-mail, een reactie onder het artikel of via social media. Tegenwoordig zijn er plugins, waarmee je reacties op bijvoorbeeld Facebook ook op je website laat zien. Zo heb je het beste van twee werelden.
23. Bijt eens van je af bericht
Als ondernemer wil je niemand voor het hoofd stoten, maar op een weblog mag je soms best van je af bijten. Neem eens een standpunt in, vertel wat je denkt en probeer reacties uit te lokken.
Bij dit soort berichten is het wel belangrijk dat je je actief en snel in het debat mengt. Wacht daar geen dagen mee, anders bloedt de discussie dood.
24. Spiekbriefje
Een spiekbriefje – in het Engels Cheat Sheet – is een kort overzicht met aandachtspunten over een bepaald onderwerp. Voorbeelden zijn:
– Cheat Sheet met shortcodes voor WordPress
– De belangrijkste spellingsregels op een A4
– Een handig overzicht van gitaarakkoorden en hun grepen
Spiekbriefjes kun je meestal downloaden als PDF of afbeelding en lijken erg op infographics. Wil je een cheat sheet aanbieden op je website? Kondig hem dan aan via je weblog en breng hem regelmatig onder de aandacht in toekomstige berichten.
25. Maak een profiel
Het Tv-programma Profiel bestaat al jaren en wordt goed bekeken. Je kunt het principe ook toepassen in een
blogbericht. Maak een profiel van een bedrijf, een product of een persoon. Waarom is iemand succesvol? Wat doet een bedrijf goed? Of waarom flopte een product hopeloos en wat kun je ervan leren? Het is razend interessant leesvoer.
Bloggen, vloggen en beursmarketing voor optimale klantbeleving
Succesvolle ondernemingen combineren online en offline marketing. Het gevoel van een beurs of een evenement kun je online niet nabootsen. Je kunt beiden wel combineren.
Door online een fanbase op te bouwen en deze uit te nodigen voor offline activiteiten krijg je het beste van twee werelden. Blogs en vlogs helpen bij deze strategie. Helemaal als je ze optimaliseert voor zoekmachines en berichten verspreidt via social media. Je bereikt de juiste mensen op alle mogelijke manieren. De tips uit dit artikel helpen je daarbij.