Facebook is een goedkope en laagdrempelige manier om je beursdeelname onder de aandacht te brengen. Zo zet je het kanaal optimaal in.
Waarom Facebook inzetten voor beursmarketing?
Facebook is wereldwijd ongekend populair en de groei is er nog niet uit. In 2016 gebruikten zo’n 9,6 miljoen Nederlanders het sociale netwerk. Meer dan de helft van de dagelijks gebruikers bekijkt Facebook op zijn smartphone of tablet. Daarbij zitten dus ook veel beursbezoekers bij.
Facebook zakelijk inzetten, dit zijn de voordelen
Facebook is interessant om zakelijk in te zetten, vooral als je je op eindgebruikers richt. Waarom?
- Facebook heeft wereldwijd de meeste gebruikers en het bereik onder potentiële klanten is enorm
- Via Facebook kun je leads generen voor je producten of diensten.
- Een bedrijfspagina is gratis
- Op Facebook kun je gericht en voordelig adverteren
- Facebook biedt heldere statistieken over het bereik en succes van updates en reclamecampagnes
- De netwerksite is ideaal voor het vergroten van betrokkenheid en loyaliteit van klanten
Ook voor kleinere B2B-bedrijven kan Facebook interessant zijn. Vraag je wel af of je doelgroep zich op het platform bevindt en het de beste plek is om je boodschap te verspreiden. Voor puur zakelijke communicatie is LinkedIn een logischer keuze, maar er zijn uiteraard altijd uitzonderingen.
Facebook voor beursmarketing: maak een goede bedrijfspagina
Wil je Facebook zakelijk inzetten, bijvoorbeeld om je beursdeelname te promoten, dan is de eerste stap het aanmaken van een bedrijfspagina. Dit is een kwestie van enkele klikken. Wil je er het maximale rendement uit halen, let dan hierop:
- Voeg alle relevante bedrijfsinformatie toe, zoals een korte omschrijving, link naar je website, adres, openingstijden en contactgegevens.
- Gebruik opvallende en professionele foto’s. De omslagfoto zien bezoekers als eerste en die moet aanspreken en opvallen. Hetzelfde geldt voor je profielfoto: zorg dat deze herkenbaar is. Bezoekers zien hem
- Facebook draait om conversatie en interactie. Houd dat in het achterhoofd en moedig reageren en delen aan. Dit maakt je bedrijf benaderbaar en zorgt ervoor dat meer mensen je berichten zien.
- Facebook-posts met afbeeldingen scoren veruit het beste. wees daarom zo visueel mogelijk en plaats altijd aantrekkelijke foto’s bij berichten.
- Wissel verschillende soorten berichten af en voorkom voorspelbaarheid.
- Plaats consequent updates en maak het niet te gek. Maximaal vier berichten per dag is een goed uitgangspunt.
- Stel altijd je klant centraal. Welke ‘problemen’ hebben zij? En hoe kun je hun leven leuker en aangenamer maken? Als je mensen oprecht helpt worden ze fan.
Maak waardevolle content over je bedrijf en je beursdeelname
Zichtbaar zijn op Facebook valt niet altijd mee. De netwerksite laat je updates namelijk maar aan een fractie van je volgers zien en bepaalt dit op basis van een algoritme. Criteria zijn onder andere het soort bericht, je relatie met de plaatser en eerdere interacties.
Berichten van mensen waar je veel contact mee hebt toont Facebook vaker in hun nieuwsoverzicht, dan updates van onpersoonlijke bedrijven. Met waardevolle content die interactie uitlokt kun je daar gelukkig wat aan doen. Laat je inspireren door deze voorbeelden.
Lok reacties uit
Facebook toont berichten vaker in het nieuwsoverzicht van gebruikers als je interactie met ze hebt. Maak daar gebruik van en plaats updates die reacties uitlokken. Plaats bijvoorbeeld humoristische video’s, een zoek-de-verschillen-afbeelding of een uitdagende rekenpuzzel.
Warm potentiële beursbezoekers op
Wil je dat Facebook-volgers je bezoeken op een beurs? Warm ze dan voor de beurs langzaam op en geef ze een goede reden. Laat bijvoorbeeld elke dag een stukje meer zien van een nieuw product dat je op de beurs lanceert . Vraag volgers wat ze denken dat het is en verloot eventueel een prijs.
Gebruik humor en inhakers
Een goede grap levert een hoop reacties en shares op. Speelt er iets in het nieuws waar je slim en gevat op kunt inhaken? Maak een humoristische update – liefst visueel – en plaats hem.
Laat zien dat je expert bent
Plaats berichten waar gebruikers wat aan hebben, en waarin jij laat zien dat je goed bent in je werk. Deel bijvoorbeeld een instructievideo of een oplossing voor een veel voorkomend probleem. Geef je presentaties op de beurs, benoem dit dan meteen. “Kom voor nog meer tips naar de beurs….”
Stel een vraag aan je volgers
Met een goede vraag aan je volgers toon je betrokkenheid. Mensen vinden het bovendien leuk om hun mening te geven of mee te denken over een dilemma. Vraag ze bijvoorbeeld wat ze het liefste in je beursstand zien.
Stel je vraag informeel en wees zo duidelijk mogelijk. Kies je voor een gesloten vraag, dan maak je antwoorden nog makkelijker. Vraag bijvoorbeeld bij een afbeelding: welke banner vind jij het mooiste? Banner a, b of c?
Geef cadeautjes weg
Of het nu op de beurs zelf of op Facebook is: iedereen is dol op cadeautjes. Aanbiedingen en winacties doen het daarom prima op Facebook. Organiseer ze wel met de juiste reden – het aantrekken van de juiste mensen – en zorg ervoor dat je prijs past bij je boodschap en doelgroep.
Introduceer nieuwe producten en diensten
Introduceer je nieuwe producten of diensten op de beurs? Zet ze dan ook op Facebook. Zo plaatste een broodjeszaak ooit een foto van hun nieuw aangeschafte citruspers, met het onderschrift: “Erg blij met onze nieuwe citruspers! Heerlijke verse jus ‘d orange bij ’t Stationneke.” Aan de 26 duimpjes te zien dachten klanten er net zo over.
Schakel je fans in
Productfoto’s laten zien is nogal saai. Betrek liever je fans en vraag ze foto’s te delen van jouw product in actie. Of organiseer een prijsvraag, waarin je de mooiste beursfoto van een bezoeker beloont met een prijs. Het zorgt voor extra aandacht.
Maak het je makkelijk met vaste rubrieken
Vaste rubrieken zorgen voor regelmaat en maken updaten makkelijker. Verzin bijvoorbeeld de rubriek ‘Aftellen naar de beurs’ en geef elke week een update. Plaats er een fraaie afbeelding bij, om het extra te laten opvallen.
Stel een waar of niet waar vraag
Henk Westbroek was als radio-dj succesvol met het spelletje Wat is waar. Dit principe kun je zo kopiëren op Facebook. Deel vanaf de beurs een opvallend ‘feit’ met je volgers, vraag of het waar is en laat de discussie maar losbarsten.
Inspireer
Waardevolle en inspirerende updates werken altijd. Laat je volgers waardevolle praktijkvoorbeelden zien of deel inspirerende quotes. Zo bied je meerwaarde en het levert vaak leuke en positieve reacties op.
Plaats een 360-graden foto
Gebruik je de Facebook-app op je iPhone of iPad, dan kun je nu heel makkelijk panoramafoto’s maken en delen. Dit is ideaal voor een beursstand. Maak de foto met de app, upload hem en Facebook zet hem automatisch om naar het juiste formaat. Met de muisknop ingedrukt zweef je nu als thuisblijver door de stand. Kijk voor prachtige voorbeelden op www.facebook.com/Facebook360.
Zo krijg je meer fans en Likes op Facebook
Als je veel tijd steekt in het promoten van je bedrijf en marketingactiviteiten op Facebook, dan wil je dat het wat oplevert. Daarom krijg je tot slot een aantal waardevolle tips voor het werven van meer fans en Likes.
- Vragen om Likes is niet zo bescheiden, maar het werkt wel. Volgens onderzoek resulteert het zelfs in 216% meer interactie. Doe dit echter niet te vaak, dan verliest het zijn effect.
- Relaties en conversatie staan centraal op Facebook. Vermijd daarom gladde reclamepraat en toon je persoonlijkheid in updates.
- Geef volgers altijd de mogelijkheid om te reageren. De makkelijkste manier is het stellen van een vraag. Maak het niet te ingewikkeld en stimuleer de dialoog.
- Bezoekers kunnen berichten ‘liken’ met de knop Vind ik leuk. Je kunt de knop ook inzetten om ze te laten stemmen. Toon bijvoorbeeld een afbeelding van een vreemd voorwerp op de beurs en zeg: “Like als je weet wat dit is.”
- Wil je snel meer Likes krijgen, beloon dan je fans bij het behalen van een mijlpaal. Geef bijvoorbeeld een prijs weg bij het bepalen van een bepaald aantal volgers. Geef je ook iets weg aan de ‘verliezers’ dan wordt iedereen er beter van.
- Een fotowedstrijd is een slimme manier om de interactie met volgers te vergroten. Bedenk een relevant thema rond je beursdeelname en mobiliseer je volgers. Ook hier kun je weer een mooie – en liefst bijpassende – prijs bij weggeven.
- Overweeg advertenties in te zetten om berichten te promoten bij mensen die je niet volgen. Dit kost geld, maar dankzij de uitgebreide selectiecriteria bereik je precies de juiste mensen. Plaats bijvoorbeeld een speciale beursaanbieding en adverteer binnen een straal van 1 kilometer van de beurslocatie. Op deze manier krijgen veel beursbezoekers hem te zien in hun tijdlijn.
Succesvolle beursdeelname? Versterk het met Facebook!
Facebook is een interessant platform om consumenten en eindgebruikers te bereiken. Als je producten en diensten zich ervoor lenen kun je het ook uitstekend inzetten voor het promoten van je beursdeelname.
Bijna 5 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook dagelijks en daar zitten een hoop potentiële standbezoekers bij. Bereik ze, boei ze met waardevolle updates en bind ze aan je merk. Dan werf je fans voor het leven.