Effectieve beursdeelname? Stop dan onmiddellijk hiermee
Stilstand is achteruitgang en dat geldt ook voor beursmarketing. Zoek je tips voor een effectieve beursdeelname? Vermijd dan deze 5 veelgemaakte fouten.
Beursmarketing is al decennia succesvol en zal dat ook blijven. De rol van publieks- en vakbeurzen verandert ongetwijfeld, maar betrokkenen zullen elkaar altijd willen ontmoeten. Een beurs is daarvoor de ideale plek.
Succesvol deelnemen aan een beurs is geen vanzelfsprekendheid. Daar moet je iets voor doen. Of beter: iets voor laten. In dit artikel lees je de 5 grootste voor een effectieve beursdeelname. Vermijd ze en je wordt gegarandeerd succesvoller.
1. Stop met papieren leadforms
Je kunt met verschillende doelen deelnemen aan een beurs. De populairste zijn direct verkopen en in contact komen met potentiele klanten. Leadgeneratie – het registreren van contactgegevens van geïnteresseerden – is dan ook essentieel, maar dit gebeurt nog vaak met papier.
Er zijn talloze nadelen bij het registeren van leads op papier, zoals:
– Je raakt formulieren kwijt
– Handschrift is onduidelijk of er ontbreken gegevens
– Na de beurs moet je de gegevens alsnog invoeren in de computer, dubbel werk dus
Als je slim bent houd je leads meteen digitaal bij. Daar is tegenwoordig prima software voor beschikbaar, zoals het gratis Google Formulieren. Laat de formulieren invullen via een tablet of smartphone en je verzamelt alles overzichtelijk op een centrale plaats.
2. effectieve beursdeelname? Word een paarse koe
In zijn boek ‘The purple cow’ legt de Amerikaan Seth Godin overtuigend uit dat alleen onderscheidende merken de toekomst hebben. In een weiland met koeien valt een paars exemplaar onmiddellijk op. Ditzelfde wil je bereiken op de beursvloer.
Opvallen kun je op diverse manieren. Bijvoorbeeld met je boodschap en presentatie, een duidelijke keuze voor de mensen die je wilt bereiken en een opvallende beursstand. Maar denk ook aan opvallende give-aways en een gemotiveerde – en goed getrainde – standbemanning. Wat je ook kiest, loop niet achter de kudde aan, maar word een paarse koe.
3. Alle leads hetzelfde benaderen
Na een beurs wil je zo snel mogelijk contact opnemen met geïnteresseerde beursbezoekers. Als het goed is heb je de contactgegevens verzameld en een onderscheid gemaakt in de mate van interesse. Benader ze vervolgens, maar doe dat niet bij iedereen op dezelfde manier.
Met hot leads spreek je bij voorkeur persoonlijk af, terwijl je matig geïnteresseerden kunt mailen. Ook bij mailings kun je – al dan niet geautomatiseerd – onderscheid maken in doelgroep en interesse. Stuur leads uitsluitend de informatie waar ze naar op zoek zijn en de respons is een stuk hoger.
4. De voorbereiding negeren
Druk, druk, druk, we zijn allemaal druk. Maar als je (tien)duizenden euro’s steekt in het deelnemen aan een beurs is het geen overbodige luxe om voldoende tijd te steken in de voorbereiding. Begin daar ruim op tijd mee en denk goed na over welke beurs het beste aansluit bij je doelen.
Bedenk voor elke beurs wie je wilt bereiken en wat je belangrijkste boodschap is. Laat je beursstand daarnaast zo goed mogelijk aansluiten op je beursdoelen. Wees daarbij kritisch en overleg vrijblijvend de nieuwste mogelijkheden met je standbouwer.
Reserveer een goede plek voor je beursstand voor deze vergeven is. Houd tijdens de voorbereiding ook rekening met overnachten en plan tussentijdse meetings met alle betrokkenen.
Je kunt met de voorbereiding tot de laatste week wachten, maar dan weet je 3 dingen zeker: je gaat de beurs enorm gestrestst in, je betaalt de hoofdprijs en je haalt er niet uit wat erin zit.
5. ROI gokken
De effectiviteit van je beursdeelname is lastig te bepalen. Je hebt te maken met directe opbrengsten uit bijvoorbeeld verkopen, maar ook subjectieve resultaten zoals een grotere naamsbekendheid. Dit wil niet zeggen dat je dan maar niets moet meten. In tegendeel.
Er zijn de afgelopen jaren verschillende modellen verzonnen waarmee je de Return of Investment (ROI) kunt bepalen. Op hoofdlijnen werken ze hetzelfde. Je brengt de totale kosten voor het evenement in kaart en maakt een schatting voor de objectieve en subjectieve resultaten. Daar kun je vervolgens waardes aan koppelen en met behulp van software monitoren of de opbrengsten opwegen tegen de uitgaven.
In deze whitepaper (PDF, directe link) van het Amerikaanse bedrijf Double Dutch lees je meer over het bepalen van de ROI voor beurzen en events. Lees ook het artikel ‘Hoe succesvol was de beurs? Meet het met KPI’s’ voor meer praktische tips.
Voorkom deze valkuilen en vergoot de effectiviteit van je beursdeelname
Beurzen zijn en blijven ontzettend waardevol voor het verkopen van producten en diensten, het in contact komen met – toekomstige – klanten en het vergroten van je naamsbekendheid. Daar moet je alleen wel moeite voor doen en jezelf constant opnieuw uitvinden. Blijf je in beweging en voorkom je de 5 valkuilen uit dit artikel, dan verzeker je je van een effectievere beursdeelname.