Een beurspresentatie zorgt voor levendigheid en interactie in je stand. Met deze 10 tips wordt iedere presentatie een doorslaand succes.
Daar sta je dan in je beursstand, geduldig wachtend tot kooplustige klanten je beursstand spontaan bestormen. De realiteit is dat dit zelden gebeurt. Je moet de aandacht van beursbezoekers verdienen en als je geen actie onderneemt gebeurt er niets.
Een beurspresentatie is een waardevolle manier om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Demonstraties zorgen voor levendigheid, extra standbezoekers en awareness voor je aanbod. Beursbezoekers zien zichzelf – bij wijze van spreken – al met jouw product in de handen staan. Als je weet dat aankoopbeslissingen voor 95% op gevoel worden genomen worden is dit een gouden kans.
Wil jij van je volgende beurspresentatie een doorslaand succes maken? Volg dan deze 10 ongeschreven regels.
1. Speel in op wensen en behoeftes klant
De eerste regel lijkt eenvoudiger dan hij is. Het gaat er namelijk niet om wat jij wilt vertellen, maar om wat de ander wil horen. Misschien is je nieuwe product een technisch hoogstandje waar je razend enthousiast over bent. Als toeschouwers dat niet interesseert kun je beter een ander voordeel belichten. Ook als jij dit klein en onbeduidend vindt. Het gaat erom wat zij belangrijk vinden, daar trek je de aandacht mee.
2. Hou je beurspresentatie kort
Beschouw een beurspresentatie als een kennismaking met jouw product of dienst en probeer niet alles te vertellen. Houd de demonstratie bij voorkeur onder de 10 minuten en respecteer de kostbare tijd van bezoekers.
Geef tijdens de demonstratie voldoende informatie om toeschouwers enthousiast te maken. Willen ze meer zien of horen? Doe dat daarna in een privé-sessie.
3. Hou je presentatie eenvoudig
Eenvoud is essentieel voor een succesvolle presentatie. Concentreer je op de 2 a 3 belangrijkste punten en breng die zo goed mogelijk voor het voetlicht. Probeer ook niet vooraf elke vraag te beantwoorden en laat bezoekers ze maar stellen, als ze dat willen. Dit bespaart tijd en zorgt voor meer interactie.
Ondersteun je je verhaal met een Powerpoint-presentatie? Hou dan ook deze eenvoudig. Vertel je verhaal visueel, beperk het aantal dia’s en vermijd zoveel mogelijk tekst. Dan gaan mensen lezen en luisteren ze niet meer naar je.
4. Te duidelijk bestaat niet
Als je lang in dezelfde branche werkt vergeet je wel eens dat anderen misschien net beginnen. Wees daarom bedacht op jargon en realiseer je dat misschien niet iedereen dezelfde voorkennis heeft. Vertel je verhaal zo duidelijk mogelijk en leg alles voor iedereen begrijpelijk uit. Dan houd je de aandacht van iedereen vast en blijft je boodschap beter hangen.
5. Zorg voor structuur
Nog een manier om effectiever te zijn is structuur aanbrengen. Deze opzet is daarbij erg handig:
- Vertel wat je gaat vertellen
- Vertel het
- Vertel wat je hebt verteld
Het is razend eenvoudig en werkt altijd.
6. Zorg voor interactie
Een boodschap komt pas echt over als mensen meedoen. Zorg daarom voor voldoende interactie, stel tussendoor vragen en gebruik humor. Dit zorgt meteen voor een lossere sfeer en rumoer, wat weer nieuwe toeschouwers aantrekt.
7. Beloon toeschouwers van je beurspresentatie
Wil je dat mensen tot het einde van je beursdemonstratie blijven? Geef ze daar dan een goede reden voor. Stel ze bijvoorbeeld een interessant extraatje in het vooruitzicht, zoals waardevolle inzichten of een promo-code. Een aantrekkelijke give-away of goedgevulde beurstas kan natuurlijk ook. Als je in de inleiding niet meteen zegt wat het is prikkel je de nieuwsgierigheid.
8.Trek de aandacht
Een waardevolle presentatie verdient het om gezien te worden. Met speciale belichting, geluid en digital signage kun je er extra de aandacht op vestigen. Toon bijvoorbeeld een opvallende terugtelklok of gebruik opvallende ledlampen.
9. Geef je beurspresentatie de ruimte
Nog een open deur, maar daarom niet minder waar: geef je presentatie de ruimte. Zorg dat iedereen de presentatie kan zien, ook van een afstandje. Het zou jammer zijn als je om deze reden potentiële klanten laat lopen.
10. Benoem de voordelen
De laatste ongeschreven regel is een klassieker. Verkopen doe je namelijk met voordelen en niet met eigenschappen. Kijk voor de aardigheid een homeshopping-commercial en je weet precies waarom. Ze hebben het over gemak, lage kosten, tijdwinst, gezondheidsvoordelen etc. Dat zijn de argumenten waar mensen gevoelig voor zijn en die aankoopbeslissingen prikkelen. Bedenk daarom vooraf bij elke eigenschap van jouw product of dienst een voordeel en benadruk die tijdens de presentatie. Dan worden mensen pas echt enthousiast.
Aan de slag met de regels voor een succesvolle beurspresentatie
Dit waren ze, de 10 eenvoudige regels voor een succesvolle beurspresentatie. Door een goed verhaal eenvoudig en klantgericht te vertellen trek je de aandacht. Benadruk je daarnaast de voordelen en zorg je voor interactie dan blijft de boodschap hangen. Zo trek je niet alleen veel bezoekers naar je beursstand, maar levert het meteen nieuwe leads en klanten op.