Zo houd je je beursbemanning gemotiveerd

De belangrijkste voorwaarde voor beurssucces is waarschijnlijk je standbemanning. Maar hoe houd je je mensen gemotiveerd? Dit zijn 4 tips.

Er zijn tientallen factoren die bepalen of je beursdeelname succesvol is. De beurs waaraan je deelneemt, bijvoorbeeld, en het aantal bezoekers. Of de uitstraling van je beursstand, de boodschap die je uitdraagt en de aanwezigheid van concurrenten. Waarschijnlijkste het belangrijkste is je personeel. Want ook al ziet je ‘winkeltje’ er nog zo prachtig uit, als de beursbemanning ongemotiveerd is haakt het publiek alsnog af.

Medewerkers motiveren voor een beurs is geen vanzelfsprekendheid. Voor veel mensen is het hard werken in een omgeving die ze niet gewend zijn. Ook kunnen ze te maken krijgen met afwijzingen, en daar moet je tegen kunnen. Hoe bereid je je mensen daar op voor? We geven 4 handreikingen.

gemotiveerde-beursbemanning-752x440.jpg

1. Houd je beursbemanning gemotiveerd met gerichte trainingen

Het organiseren van een training is een goede manier om personeel te motiveren voor een beurs. Het kost weliswaar tijd en geld, maar komt de professionaliteit op alle fronten ten goede. De uitstraling en het handelen van standmedewerkers bepaalt in hoge mate hoe bezoekers tegen je organisatie aankijken. Ze zijn letterlijk je visitekaartje.

Tijdens een beurstraining kun je verschillende aspecten laten behandelen. Zorg allereerst dat iedereen voldoende kennis krijgt over de producten en diensten die je presenteert op de beurs. Het is essentieel dat iedereen consequent dezelfde boodschap uitdraagt. Vervolgens is het belangrijk hoe je dit doet.

Lichaamshouding en non-verbale signalen spelen een grote rol bij menselijke interactie. Dat kun je oefenen. Hetzelfde geldt voor beter leren luisteren, het voeren van een verkoopgesprek en het vertonen van positief gedrag.  Ga hier voor de training mee aan de slag, zodat medewerkers gemotiveerder en zelfverzekerder in de stand staan.

2. Zorg voor steun van het management

Wil je dat stand medewerkers zich gehoord voelen? Steun ze dan als organisatie, toon interesse in hun werk en geef ze de ruimte om zich optimaal voor te bereiden. Ruimte geven zit hem in budget, maar ook in tijd. Zorg dat deelnemen aan een beurs niet iets dat ze er even bij moeten doen, maar zorg voor voldoende voorbereidingstijd.

Wat ook motiveert is iemand van het management die zijn neus laat zien op de beurs. Daar spreekt waardering uit en het versterkt het gevoel dat jullie het samen doen.

3. Zorg voor een frisse blik

“Zo doen we dan nou eenmaal,” is een veelgehoorde uitdrukking op de werkvloer. Dat je iets al jaren doet, betekent niet dat dit ook het beste is. Wissel eens van gedachten met een buitenstaander en betrek je team daarbij. Schakel bijvoorbeeld de hulp in van iemand die verstand heeft van motiveren en positiviteit. Of laat je beursstrategie eens kritisch doorlichten door een expert. Nieuwe impulsen zorgen vaak voor hernieuwde energie.

Wil je dat je personeel harder loopt? Dan zou je een competitie-element kunnen inbouwen. Geef bijvoorbeeld een prijs weg onder de standmedewerkers die de meeste leads genereren. Of aan degene die de meeste producten met de hoogste marge verkoopt.

Het nadeel van financiële prikkels is dat ze tot scheve gezichten kunnen leiden. Dit kun je ondervangen door iedereen een prijs in het vooruitzicht te stellen en toppers extra te belonen.

4. Weet wat je beurscrew motiveert

Motivatie is iets persoonlijks. Daarom is misschien wel de belangrijkste tip om in te spelen op individuele behoeftes. Waar gaan de mensen in jouw beursstand harder van lopen? Is dat geld, een extra vrije dag vrij of wat anders?

Uit talloze onderzoeken blijkt dat waardering vaak veel zwaarder weegt dan een extra financiële prikkel. Met deze wetenschap kun je mensen ook belonen met een ervaring. Organiseer bijvoorbeeld een bijzonder etentje. Of geef een parachutesprong weg aan het complete team als een bepaald doel wordt behaald. Met een beetje geluk praten ze er nog jaren over na.

Beursbemanning gemotiveerd houden gaat niet vanzelf

Gemotiveerde standmedewerkers  zijn essentieel voor succes op een vakbeurs. Mensen motiveren gaat soms vanzelf, maar het kan ook een flinke klus zijn.

Met training, teambuilding en beloningen kun je de motivatie behouden en vergroten. Minsten zo belangrijker is medewerkers het gevoel geven dat ze gehoord worden en belangrijk zijn. Combineer je deze elementen dan vergroot je het plezier en de positiviteit onder medewerkers. En daar plukt iedereen de vruchten van.


GEÏNTERESSEERD IN DEELNAME AAN EEN BEURS?

JE KUNT ONS BEREIKEN OP +3233852196 OF OP INFO@BEURSSTAND.BE

Op zoek naar een huurstand in Europa?

Kies uit meer dan 1000 ontwerpen, gebaseerd op je standgrootte en beurslocatie

Op zoek naar innovatieve beursstands?

Meer dan 900 beursstand design ideeën, inclusief prijs voor aankoop of huur voor uw volgende beursuitstraling.

Uw nieuwe beursstand

Laat ons alle vragen weten en wij nemen contact met u op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Modificaties nodig? Geef ons specifieke informatie en wij creëren een gepersonaliseerd ontwerp voor je.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Op zoek naar rebranding? Geef ons de details en ontvang gratis een ontwerp

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn Stand Ideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mijn standideeën

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Bel mij terug

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Maak een afspraak

:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.