Een van de belangrijkste redenen om aan een beurs deel te nemen is leadgeneratie. Na de beurs is het zaak om van geïnteresseerde beursbezoekers betalende klanten te maken. Met deze folow-up e-mails vergroot je die kans aanzienlijk.
Je hebt een heerlijke beurs gedraaid, interessante gesprekken gevoerd met potentiële klanten en Sales hoeft ze alleen nog maar binnen te koppen. Wat kan er mis gaan? Veel blijkt uit de praktijk, want als je beursleads niet goed of te laat opvolgt haken ze af. Een goed follow-up proces is daarom ontzettend belangrijk.
De beste manier om beursleads op te volgen is persoonlijk. Voor de belangrijkste leads spreek je idealiter een-op-een af, al kost dat veel tijd. Persoonlijke aandacht vindt iedereen fijn en het zorgt voor wederkerigheid.
Leads telefonisch benaderen is een goede tweede optie, hoewel de kans bestaat dat je ongelegen belt. Een derde mogelijkheid is follow-up via e-mail. Het is minder persoonlijk, maar je laat het initiatief bij de ontvanger en kunt snel veel mensen bereiken.
Met follow-up via e-mail kun je veel bereiken, op voorwaarde dat je het slim en strategisch aanpakt. Deze tips helpen daarbij.
Follow-up email na een beurs: de titel is essentieel
Iedereen ontvangt veel e-mail en als iets eruit ziet als reclame klikken de meeste mensen het weg. De afzender van een e-mail is daarom essentieel om direct de aandacht te trekken. Dit lukt het beste als een beursbezoeker je naam herkent. Gebruik daarom bij voorkeur je eigen naam als afzender, al dan niet gecombineerd met de bedrijfsnaam. Mail ook zo kort mogelijk – of zelfs tijdens – de beurs. Dan zit je nog in het hoofd van de beursbezoeker.
Na de afzendernaam is de onderwerpregel onmisbaar. Bij veel e-mailprogramma’s zien mensen alleen de afzendernaam en onderwerpregel. Die bepalen of iemand de e-mail opent of niet. Het is daarom belangrijk om in de onderwerpregel te prikkelen en de ontvanger iets waardevols in het vooruitzicht te stellen.
Het Amerikaanse bedrijf Hubspot deelt op zijn site verschillende succesvolle onderwerpregels van de Sales-afdeling. Voorbeelden zijn:
Algemeen
- Hoe kunnen we je [bedrijfsdoel] verbeteren?
- 10 gratis strategieën om [bedrijfsdoel] te verbeteren
- Zullen we hier 10 minuten over bellen?
- [Voornaam], een korte vraag
- Mijn gedachtes over [informatie op website beursbezoeker o.i.d.]
- Ideeën voor jullie [bedrijfsprocessen/strategie/productlancering]
Als je niets hoort
- Ben je nog steeds geïnteresseerd in ons product / onze dienst?
- [Voornaam], heb je nog nieuws voor ons?
- Laten we de krachten bundelen
- Laten we ter zake komen
Follow-up na beursbezoek als het vervolg uitblijft
Als alles goed gaat reageert de beursbezoeker op je toenadering en ontstaat een dialoog. Idealiter leidt dit tot een verkoop, maar in veel gevallen bloedt het ook dood. Met deze e-mail trek je de conversatie weer vlot en hoef je de lead niet af te schrijven.
—
Onderwerp: Volgende stap?
[Voornaam],
ik mail je om te vragen wat onze volgende stap kan zijn.
Laat me weten als ik iets voor je kan betekenen, of als je vragen hebt.
Dank voor je reactie en ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
….
————-
Je kunt uiteraard andere woorden gebruiken, zolang de strekking maar hetzelfde blijft. Leg het initiatief bij de ander, stel je dienstbaar op en probeer het contact in stand te houden. Misschien is de ander gewoon te druk en je vergeten? Met een vriendelijke herinneringen kun je het contact heractiveren.
Follow-up e-mail na beursdeelname als je niet verder komt
Soms kom je niet verder omdat je niet de juiste persoon benadert. De beursbezoeker is bijvoorbeeld geïnteresseerde, maar gaat niet over het budget. Of er is iemand anders binnen de onderneming die eerst toestemming moet geven. In dat geval kun je daar naar vragen, bijvoorbeeld met deze e-mail:
Onderwerp: Re: juiste persoon?
[Voornaam],
Dit is een reactie op mijn vorige e-mail. Daarop heeft niemand van jullie team gereageerd. Als het zinvol is om van gedachten te wisselen plan ik graag een afspraak in.
Als dit niet lukt, wie kan ik dan het beste benaderen?
Dank voor je hulp,
Naam en handtekening
——————
Het komt misschien wat drammerig over, maar als je vriendelijk blijft en de juiste woorden kiest kan het resultaat enorm zijn. Als de ontvanger echt baat heeft bij jouw product of dienst help je hem bovendien: je zorgt dat hij of succesvoller wordt. Die overtuiging mag je best uitdragen.
Geeft de lead het e-mail van een collega door, stuur dan deze mail:
Juiste persoon [product / dienst]
[Voornaam],
[persoon 1] lijkt het zinvol om een afspraak te maken. Wanneer zou je kunnen?
Naam en handtekening
———–
Krijg je een reactie? Bedank de verwijzer dan voor de moeite, bijvoorbeeld met dit antwoord:
[Voornaam],
Hartelijk dank voor de snelle reactie, vorige week. We hebben inmiddels gesproken met [persoon 2] en we bekijken de mogelijkheden. Zodra er nieuws is laat ik dit weten.
Hartelijk dank voor je inspanningen,
Naam
—-
——————
Krijg je geen reactie op de e-mail? Wacht dan minimaal 7 dagen, stuur de mail nogmaals en voeg als extra tekst toe:
[Voornaam],
Ik heb vorige week niets meer van je gehoord. Als het zinvol is om af te spreken, wanneer zou dit dan kunnen? Als dit niet zo is, wie kunnen we dan het beste benaderen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Naam
———-
Hoor je nog steeds niets, dan kun je eventueel na een maand een laatste poging wagen.
Onderwerp: toestemming om dossier te sluiten
[Voornaam],
De afgelopen maand hebben we contact gehad over product of dienst X. Op dit moment sluit ik de dossiers van de afgelopen maand en we hebben recent geen contact meer gehad. Meestal zijn daar 2 redenen voor:
- Je bent te druk
- Je bent niet geïnteresseerd
Als je niet geïnteresseerd bent, mag ik je vermelding in ons CRM dan verwijderen? Als je wel geïnteresseerd bent, wat is dan een logische volgende stap?
Laat me weten als ik iets voor je kan betekenen, of als je vragen hebt.
Dank voor je reactie en ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
….
————-
Nog 2 handige follow-up e-mails na een beursdeelname
Hubspot deelt op zijn site talloze interne e-mails die de verkoopafdeling gebruikt voor follow-up acties na een beurs. Dit zijn er 2, vrij vertaald. Bezoek de website van Hubspot voor meer voorbeelden en laat je inspireren.
—-
Onderwerp: Enthousiast over de ontwikkelingen bij bedrijf X
Hallo [voornaam],
Wat een geweldige beurs was … Hopelijk heb je genoten en meer ontdekt over de mogelijkheden van (ons product) voor het oplossen van (probleem).
Ik ben ervan overtuigd dat (probleem) een van je topprioriteiten is. Daarom mail ik je deze (checklist, brochure, video o.i.d.) met waardevolle tips ter ondersteuning. Als je meer informatie wilt over (bijlage) dan sta ik je graag telefonisch te woord.
Laat me weten als je vragen hebt of aanvullende informatie wilt. Ik sta voor je klaar.
Met vriendelijke groet,
…
—————–
Aangenaam je gesproken te hebben, [Voornaam]
Dag [voornaam],
Ik vond het erg plezierig om je gesproken te hebben op beurs X. Ik snap de uitdagingen waar je mee worstelt en hoe deze van invloed zijn op…
Zoals besproken mail ik aanvullende informatie over onze producten/diensten, de bijdrage die ze leveren aan het behalen van je bedrijfsdoelen en de oplossingen die ze bieden voor [bedrijfsproblemen].
Laat me weten als je vragen hebt of aanvullende informatie wilt. Ik sta voor je klaar.
Met vriendelijke groet,
…
Follow-up na beursdeelname? Maak er serieus werk van
Op een beurs wil je zoveel mogelijk leads werven, maar dan ben je pas op de helft. De volgende stap is van leads klanten maken. Dit kan door ze persoonlijk te benaderen op locatie, per telefoon of per e-mail. Kies je voor het laatste, mail dan bewust en doelgericht. De voorbeeld e-mails in dit artikel helpen je op weg.